Saobraćajne nesreće i probne dozvole u Srbiji: "Malo znanja - puno samopouzdanja"

U dva dana mladi vozači učestvovali su u dve nesreće i prekršili barem četiri propisa za probne dozvole.

 

Slupan automobil
Getty Images
Prekoračenje brzine je najčešći uzrok udesa u Srbiji

 

Tijana je vozač već više od godinu dana.

Probni nije već nekoliko meseci.

„Kad ti daju tu probnu vozačku dozvolu od kartona - ništa ti nije jasno", kaže ona za BBC na srpskom.

„Ni kada smeš da voziš, ni u kojim uslovima. Zato sam ja tih prvih godinu dana jedva i sela za volan. Kad si probni, kao i da nisi vozač".

Kartonsku vozačku dozvolu je u Srbiji prošle godine dobilo 80.000 novih vozača, podaci su Uprave saobraćajne policije.

Ali nisu svi kao Tijana.

Jedan, navodno maloletni vozač pod dejstvom alkohola, udario je u banderu, dok je u vozio „bmv". Sa njim je u automobilu bilo šestoro ljudi - od kojih je samo jedan punoletan.

Samo dva dana ranije u Beogradu, vozač gradskog autobusa na liniji 15, poginuo je u saobraćajnoj nesreći koju je izazvao momak takođe sa probnom vozačkom.

„Mladi vozači su usijane glave. To nije problem samo u Srbiji, već se time bave i Ujedinjene nacije", kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

„U pitanju je malo znanja - puno samopouzdanja".


Probna dozvola i zabrane:

Vozač sa probnom dozvolom ne sme:

  • da vozi više od 110 kilometara na čas na auto-putu, 90 kilometara na čas na moto-putu
  • da vozi brže od 90 odsto predviđenog ograničenja na ostalim putevima
  • vozi pod dejstvom alkohola (nulta tolerancija) ili psihoaktivnih supstanci
  • da vozi u periodu od 23 do šest časova ujutru
  • da za vreme vožnje koristi telefon, čak ni sa „hendsfri" uređajem
  • maloletnik ne sme da vozi bez nadzora osobe koja ima vozačku dozvolu najmanje pet godina
  • ne smeju prevoziti više od tri osobe

* Zakon o bezbednosti saobraćaja


Dve vožnje - barem tri prekršaja

U dve saobraćajne nesreće koje su se dogodile u Beogradu, mladi vozači su potencijalno prekršili barem četiri pravila koja su propisana za one koji imaju probnu dozvolu.

Tako je više od 1.200 vozača sa probnom dozvolom učestvovalo 2019. u nekoj od saobraćajnih nesreća, a jedna osoba je i poginula, podaci su Uprave saobraćajne policije.

U septembru prošle godine zato je izmenjen Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, čime je produžen rok važenja probne vozačke dozvole sa jedne na najmanje dve godine.

Tako će oni koji polože vozački ispit sa 17 godina imati probnu dozvolu do 21 godine, sa 18 tri godine i sa navršenih 19 dve godine.

Saobraćajno obrazovanje - auto ili neka druga škola

Tijana i nema mnogo samopouzdanja jer, kaže, ima osećaj da i ne zna da se ponaša u saobraćaju i posle položenog vozačkog ispita i obuke koja je trajala nekoliko meseci, uključujući i predavanja.

„Zakon o bezbednosti saobraćaja propisuje da se u nastavnom programu u školama bude i bezbednost u saobraćaju, ali nije precizirano kojim predmetom", kaže Okanović.

„U auto školi imate obuku, ali vaspitanje u saobraćaju se ne uči u tim školama. Njihov zadatak je da vas obuči da stisnete kočnicu, a ne da imate saobraćajno vaspitanje."

Okanović dodaje da „naša deca u školi uče koliki je BDP Južnoafričke republike, ali ne i šta se dešava kada nemate vezan pojas".

Ivan Anđelković drži auto školu u Aranđelovcu, a za BBC kaže da je bitno da se „mladim i nezrelim ličnostma ne daje prostora da voze rizične automobile".

„Pravilnik se više puta promenio kada su u pitanju probne dozvole.

„Pravila su često kontraproduktivna. Maloletnici, na primer, ne mogu da voze do šest ujutru, a zato nam često kažu da ostanu u gradu do - sedam", kaže Anđelković.

Tijana je srednju školu završila davno, ali kaže da nikada nije čula da se u bilo kom stepenu obrazovanja razgovaralo o ponašanju u saobraćaju.

„Prvi put sam čula koga i kako treba propuštati u auto školi, pa se trudim to da sledim.

„Ali, verovatno ima ljudi koji su drčniji u saobraćaju od mene", kaže Tijana.

Saobraćajna kultura, misli instruktor Anđelković, zavisi dosta „od zrelosti ličnosti, ali i povodljivosti".

„Veoma je teško da obučavate vozača, a da još pri tom treba da trenirate i njegovu ličnost", dodaje on.

„Pogotovo ako mladi na Jutjubu masovno postavljaju snimke divlje vožnje, a oni imaju milionske preglede".

 

Cvet na mestu pogibije
Getty Images
Cvet na mestu pogibije u saobraćajnoj nesreći

 


Šta posle udesa

  • Probajte da se smirite - što ste mirniji, bićete efektniji
  • Proverite da li su svi u vozilu dobro
  • Ako se neko žali na bol u vratu ili je bez svesti, nikako ga ne pomerajte - pomeranje može da izazove dodatne povrede
  • Povređene pomerati jedino ako postoji pretnja od vatre, eksplozije, dima ili ako se oseća miris goriva
  • Pozovite policiju i Hitnu pomoć

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • Neven Merkov

    20.02.2020 06:11
    Rumenacka 32
    Problem je nekaznjavanje. U Sloveniji taxista je stao na pesackom prelazu da izadje stranka. Policajac na biciklu ga je odmah upozorio - bili smo prisutni. I kad je pokazao svoj Srpski mentalitet taxista je dobio kaznu. Ustanovili su da nema ni osiguranje i poceo je da skida tablice. Kazna 800 Eura bez osiguranja, kazna 250 Eura sto se suprostavio Policajcu. E samo tako treba kad platis pa se ti bahati i dalje. Ovdje divljaci nasilnicka voznja na prekrsajnom sudu rade babetine od 70 godina prijavio sam divljaka balavac koji je ludovao po Bulevaru Evrope i vise od godinu dana traje prersajni postupak. Jel treba komentar?
  • rajko

    19.02.2020 22:38
    nije problem znanje
    Nisu problem probne dozvole ni znanje vozača već poštovanje propisa i zakona u Srbiji. Propise i zakone nepoštuje prvo saobraćajna policija pa onda svi ostali. Imao sam priliku da pratim obuku vožnju dva početnika u Austriji i mogu da kažem da su po mojoj proceni imali lošiju obuku od naše i da im je trebalo dosta vremena da počnu solidno da voze. Jedina razlika između nas i njih je što se tamo policija ne primećuje ali čim napraviš prekršaj tu su da naplate kaznu. Kod nas je situacija potpuno drugačija. Policiju ne interesuje bezbednost saobraćaja i ponašanje vozača. Oni sede u kafani i kad im dosadi izađu na ulicu zaustavljaju vozila i traže kako da kazne vozače i ispune normu i onda nazad u kafanu. Na tom divljem zapadu policija se trudi da u svom reonu otkrije i kazni sve prekršioce tako da tamo svi pažljivo voze jer je verovatnoća da će izbeći kaznu ravna nuli. Kod nas je situacija drugačija verovatnoća da će vas kazniti je jako mala. Policija prolazi pored prekršila a kao da se ništa ne dešava jer oni imaju svoj plan i baš ih briga za građane. Pogledajte samo naše čuveno parkiranje u voznom traci uz 4 žmigavca. Policija pored takvih vozila prolazi kao pored nečeg što je najnormalnije i onda zaustavljaju vozača koji nije napravio nikakav prekršaj da mu nađu nešto i naplate kaznu. Treba biti čvrst kao stena i ostati normalan u ovakvim uslovima.
  • Dr

    19.02.2020 18:56
    obuka
    Problem je obuka.I sam sam svedok tome jer mi je dete položilo iz prve ali ne zna da vozi.Kako i zašto?Zato što ih uče samo da polože vozački a ne i vožnji,osnovama saobraćaja,korišćenju retrovizora.....Imaju zacrtane trase i na to se naviknu a sve kasnije je propast.Važan je samo rejting škole.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Zlatne vize: Šta predstavljaju i zašto su kontroverzne

Više od 60 zemalja nudi programe „zlatne vize” koji stranim ulagačima omogućavaju dobijanje prebivališta ili čak državljanstva po ubrzanom postupku. Za mnoge koji podnose zahtev to je prilika za početak novog života, ali problem ovakvih programa su korupcija i cene nekretnina.