Završava se era automobila na fosilna goriva
Prečesto punjenje baterija i skroman doseg vožnje na osnovu jednog punjenja su krupne slabosti električnog automobila.
Foto: Pixabay
Iz tog razloga se sve češće mogu čuti mišljenja da je na predlog Evropskog parlamenta da se na Starom kontinentu što brže iz upotrebe potisnu vozila na dizel i benzin, osim ekološke dobiti možda i značajnije uticala procena da će i na ovaj način dodatno umanjiti globalnu potrošnju nafte, koju na Zapadu, posle 24. februara, posmatraju prvenstveno kao glavni ruski ekonomski adut.
Teško je drugačije objasniti zašto je Evropski parlament baš ovih dana izglasao predlog da se od 2035. godine na Starom kontinentu prodaju isključivo električni automobili. Ideja je da pet godina kasnije, vozila na fosilni pogon potpuno nestanu sa evropskih puteva. Raniji evropski program je transformaciju planirao za 2060. godinu, sa mogućnošću da se ubrza za deceniju.
Tek usvojeni predlog je po ubrzanoj proceduri ubačen u program rada bratije iz Strazbura. Međutim, da bi stupio na snagu potrebno je da Savet EU na sastanku krajem juna takođe usvoji predlog, te da potom Evropska komisija sprovede plan.
Evropa prodata Kini
Mada su novine i poboljšanja u segmentu e-mobilnosti svakodnevna, u poslednje vreme nije bilo spektakularnih unapređenja, pa ostaju uočene slabosti najmodernijih četvorotočkaša i sve se odnose upravo na pogon automobila strujom. Bitno ograničavaju doseg vozila i zahtevaju bezmalo celodnevno punjenje svaka dva-tri dana. No, EP je iskoristio napetu atmosferu na kontinetnu i odlučio se na potez koji se u ovom trenutku više čini političkim nego ekološkim.
Protesta je bilo manje nego što se moglo očekivati. Očito, pažnja javnosti je usmerena na ratovanje u Ukrajini i dosta toga se može provući. Ipak, iz italijanske Severne lige su se čule optužbe da je ovakvom odlukom "Evropa prodata Kini", s obzirom na to da će proizvođači iz najmnogoljudnije zemlje svakako iskoristiti prilku da utrče na iznenada oslobođeno tržište.
250.000 e-vozila
Ostaje da se vidi hoće li Savet EU, kojeg čine predsednici ili premijeri svake od 27 evrounijskih država, biti, možda, oprezniji. Pre nego što konačno odluče, svakako će razmotriti i glasove iz evropske automobilske industrije. A ova grana je decenijama bila oslonac Starog koninenta i danas evropskopm BDP-u doprinosi sa 7,3 odsto, zapošljavajući pri tome 14,8 miliona ljudi.
Realno, električni automobili unazad desetak godina sve brže postaju deo naše stvarnosti. Poslednjih sezona njihov broj se gotovo dramatično povećava. Tako je lane na Starom kontinentu prodaja automobila usled pandemije opala za 26 odsto, ali je prodaja električnih vozila uvećana za 19,5 odsto.
Rast je još veći ove godine - tokom prvog kvartala prodato je 550.000 vozila, od kojih samo martu 250.000. U odnosu na godinu ranije, uvećanje je 47 odsto. Nema ozbiljnijeg proizvođača koji ne radi ne samo promotivni e-model, već svi počinju serijsku proizvodnju više tipova, prilagođenih kupcima različitih kupovnih moći, ali i različitih afiniteta.
300 miliona tone nafte manje
Zaista je neophodno smanjiti emisiju ugljovodonika u atmosferu, u čemu je udeo saobraćaja velik, odmah iza proizvođača energije. Globalno, u saobraćaju se godišnje potroši oko 2,5 milijardi tona nafte, što je otprilike 44 odsto ukupne potrošnje. Istina, mnogo više troše i prekomorski saobraćaj i avioni, ali, za sada, čovek je uspeo da proizvede samo ekološki racionalne električne automobile. Tako da će započeta elektrifikacija automobila u krajnjem doneti umanjenje nafte od, otprilike, 12 odsto, koliko, u proseku, otpada na "laki saobraćaj". Cifarski, pak, ni to nije malo, 300 miliona tona nafte manje - svake godine.
Primedbe su da prelazak na električlna vozila ne znači automatski i umanjenje korišćenja fosilnih goriva. Stvar je u načinu na koji se dobija struja kojom se napaja automobil. U slučaju Srbije može biti i gore, s obzirom na to da se ovde 70 odsto struje dobija iz termalki, i to na osnovu upotrebe lignita niske kaloričnosti i sa prepuno primesa, naročito sumpora. Ali elektromotor je bitno efikasniji od motora na unutrašnje sagorevanje.
Efikasnost elektromotora
Primera radi, danas su u upotrebi elektromobili više proizvođača kojima je za sto kilometara vožnje prosećnom brzinom dovoljno 16 kilovata struje. Energetski, to je pandan 1,2 litre benzina. Međutim, još nema "benzinca" neke evropske marke koji sto kilometara može provozati a da ne utroši četiri, mnogi i šest litara goriva. Energetski, utrošak je tri do pet puta veći. To je posledica činjenice da elektromotori iskoristi gotovo 95 odsto energije koju proizvode, dok motori sa unutrašnjem sagorevanjem teško da mogu biti efikasni iznad 33 odsto. Ostatak energije "ode" na toplotu.
Međutim, ostaje osnovni problem elektromobila, nemogućnost da se akumulator na jednostavan način stavi u vozilo. I dan-danas litijum-jonske baterije za vozila, najmoderniji akumulatori, teške su od 300 do 500 kilograma, a imaju kapoacitet koji omogućava da vozilo pređe ne više od 300 kilometara. Nakon toga se moraju puniti strujom, dok punjenje, zavisno od snage izvora napajanja, traje i do osam-devet sati u slučaju napajanja preko obične kućne utičnice.
Pri tome su baterije i dvadesetak puta skuplje od odgovarajućeg pandana u motoru sa unutrašnjim sagorevanjem. Usled ove manjkavosti, elektromobili su dostupni samo najbogatijem sloju, pri čemu su i njima prlično komplikovani za upotrebu.
Neki drugi motivi
Ipak, i pored krupnih tehnoloških manjkavosti, Evropski parlament ekspresno je odlučio da snažno ubrza elektrifikaciju autmobilskog saobraćaja obrazlažući da velika većina vozila po gradovima Starog kontinenta dnevno ne vozi više od 50 kilometara, što elektromobili lako savlađuju. Međutim, prosek je prosek, na saobraćaj najviše utiču oni koji dnevno prelaze 250 ili više kilometara. Njima je upotreba modernog automobila itekako opterećujuća.
No, Evropski parlament se iznenađujućom večinom, gotovo 80 odsto, izjasnio. Tehnoloških, ekoloških i finansijskih argumenata je imao isto koliko i prethodnih godina kada je zagovarao bitno usporeniju elektrifikaciju. Očigledno da su u igri bili i neki drugi motivi.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
I dalje pokušavaju da "upecaju" privrednike: U zamenu za 4.800 dinara upisaće ih u nebitnu bazu
19.05.2024.•
0
Agencija za privredne registre (APR) saopštila je da se ovoj agenciji prethodnih nedelja javilo više korisnika koji su prijavili da su primili dopis i uplatnicu na iznos od 4.800 dinara.
Tesla najavio 600 otkaza: Slabija potražnja za e-vozilima i jačanje konkurencije
19.05.2024.•
0
Proizvođač električnih vozila Tesla najavio je otpuštanje još oko 600 zaposlenih u svojim proizvodnim pogonima i inženjerskim kancelarijama u američkoj saveznoj državi Kaliforniji.
U proširenje kapaciteta 2023. nije ulagalo 80 odsto malih i srednjih preduzeća
19.05.2024.•
0
U Srbiji je 2023. godini nivo konkurentnosti malih i srednjih preduzeća (MSP) blago opao u odnosu na prethodnu godinu - sa 42,8 odsto na 42 odsto, pokazalo je istraživanje platforme Msp kompas.
Ruski sud zaplenio imovinu tri banke
18.05.2024.•
0
Ruski sud naredio je da imovina, računi, nekretnine i akcije Dojče banke i Komercbanke budu zaplenjene u Rusiji, kao deo tužbe protiv nemačkih banaka, navodi se u sudskim dokumentima.
Poljoprivrednici u nedelju obeležavaju godišnjicu protesta, ministru rok za razgovor do 21. maja
18.05.2024.•
8
Nekoliko udruženja poljoprivrednika iz Srbije obeležiće u nedelju, 19. maja, godišnjicu protesta.
"Radite godinu dana bez plata": Reči preduzetnice iz Srbije izazvale lavinu reakcija
17.05.2024.•
92
Na društvenim mrežama kruži snimak preduzetnice Olgice Samoilović koja savetuje mladima da rade i godinu dana bez plate u dobroj firmi ukoliko im se za to ukaže prilika da bi stekli dragoceno znanje.
Đedović: Operater nove rafinerije nafte u Smederevu biće kineska kompanija
17.05.2024.•
19
Ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović kaže da će u novu rafinerija u Smederevu, prema sporazumu Vlade Srbije i China Energy International Group, biti uloženo blizu 2,4 milijarde evra.
Nove cene goriva: Pojeftinili i benzin i dizel
17.05.2024.•
13
Litar evrodizela će od danas od 15 časova, na pumpama u Srbiji, koštati 201 dinar, a litar benzina evropremijum BMB biće 196 dinara.
"Esprit" bankrotirao u Nemačkoj
16.05.2024.•
5
Poznati trgovački lanac Esprit podneo je zahtev za bankrot na sudu u Diseldorfu, javlja časopis TextilWirtschaft, prenosi Slobodna Dalmacija.
Mali: EU podigla prognozu rasta BDP-a Srbije na 3,5 odsto za ovu godinu
15.05.2024.•
7
U prolećnoj ekonomskoj prognozi za 2024. za zemlje EU i kandidate za članstvo koju je danas objavila EK prognoza rasta srpskog BDP-a podignuta je na 3,5 odsto za 2024. i 4,3 odsto za 2025. godinu.
Kina čuva tajnu rekordne cene zlata
15.05.2024.•
3
Ovih dana cena zlata se kreće oko 2.240 dolara za uncu, što je otprilike 140 dolara manje nego pre tri meseca.
Planom rasta EU za Srbiju predvidela 125 miliona evra: Koje uslove moramo da ispunimo?
15.05.2024.•
25
Predsednik Aleksandar Vučić najavio je da će Srbiji uskoro pristići prvih 125 miliona evra u okviru Plana rasta za Zapadni Balkan.
Mali: Posvećeni smo reformama, bez ugrožavanja investicionog ciklusa koji smo započeli
14.05.2024.•
2
Ministar finansija Siniša Mali izjavio je danas, u razgovoru sa komesarom Evropske unije (EU) za susedsku politiku i proširenje Oliverom Varhejijem, da je Srbija posvećena reformama.
Povećane devizne rezerve Srbije
13.05.2024.•
8
Bruto devizne rezerve zemlje su na kraju aprila iznosile 25,1 milijardu evra, što je najviši nivo krajem meseca od 2000. godine, od kada se prate podaci na taj način.
Jagode u grlu: Zaglavile na granici - praznik je, službe rade skraćeno
13.05.2024.•
10
Zbog tvrdnji dela prevoznika da njihove kolege koje voze hladnjače zloupotrebljavaju povlašćeni status, Uprava carina odlučila je da privremeno obustavi mogućnost prioritetnog prolaska za hladnjače.
Cene u aprilu veće pet odsto nego pre godinu dana
13.05.2024.•
6
Cene proizvoda i usluga lične potrošnje u aprilu su, u poređenju sa istim mesecom prethodne godine, povećane pet odsto, dok su u poređenju sa decembrom 2023. u proseku povećane za 1,8 odsto.
EU: Platforma Buking pod pojačanim nadzorom zbog zaštite konkurencije
13.05.2024.•
3
Evropska komisija objavila je da je holandska platforma za rezervaciju smeštaja Buking stavljena pod nove strože mere za zaštitu konkurencije, koje je EU uvela za nekoliko tehnoloških giganata.
Srbija izvozi rakiju u vrednosti 25 miliona evra: Najznačajnija šljivovica
13.05.2024.•
3
Izvoz rakije iz Srbije kontinuirano raste iz godine u godinu i procenjuje se da je on trenutno oko 25 miliona evra, izjavio je savetnik predsednika Privredne komore Srbije (PKS) Veljko Jovanović.
Gasprom: Dnevno Evropi dostavljamo 43 miliona kubnih metara gasa
12.05.2024.•
2
Ruska naftna kompanija "Gasprom" saopštila je danas da dostavlja u Evropu 42,9 miliona kubnih metara gasa dnevno preko Ukrajine.
Odakle stiže najviše stranih investicija u Srbiju: Rusija nije ni u prvih pet
12.05.2024.•
36
Prošle godine u Srbiju je ušlo više od 4,5 milijardi evra stranih direktnih investicija, pokazuju podaci Narodne banke Srbije (NBS).
Vučić rekao da će zamoliti Sija da Kina otvori fabriku vozova u Srbiji: Koliko je to realno?
12.05.2024.•
31
Ako bi nadležni u Srbiji uspeli da ubede kineske investitore da u našoj zemlji nikne fabrika vozova i lokomotiva, to bi predstavljalo značajan doprinos razvoju srpske privrede.
Komentari 21
Aleksej
Bogati ce da se voze svojim preskupim elektricnim automobilima za cije baterije ce se kopati litijum u siromasnim drzavama, gde ce se praviti jeftina struja, a tu ce se i odlagati stare baterije.
Sirotinja raja ce javnim prevozom.
Vise mesta na ulicama za boagte, nervira ih guzva (koga ne?)
Sava
Nimbus
Siguran sam da ce i to biti reseno. Lakse i zamenljive baterije, dezurne sluzbe, punionice na svakom cosku (to je bar lakse postaviti nego celu benzinku pumpu), itd. Ali nije bas sve postavljeno tako da se moze odmah preci, cak ni u razvijenim drzavama, a u Srbiji mozda ni te famozne 2035.
Takodje, tehnologija izrada baterija nije bas nesto napredovala poslednjih 10-tak godina. Manje-vise to je to. Tesko da mogu da ocekujem da ce baterije za 10 godina biti teske 100 kg, imati 3 puta veci kapacitet i puniti se za 5 min. Nadam se da gresim.
Podsecam, bice zabranjena samo prodaja novih automobila sa unutrasnjim sagorevanjem. Polovnjaci ce krstariti ulicama jos par decenija posle toga, narocito kod nas.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar