"Putnici dobrim delom odgovorni za sve neprijatnosti u putu, jer sami biraju agenciju"

Nedavna ružna priča naših turista koji su putovali na Eviju u Grčkoj dan i po, kao i nedaće s višednevnom nestašicom vode u Polihronu, Pefkohoriju i Haniotiju, otvorile su pitanje koja je prava adresa za njihove tužbe, na šta tačno imaju zakonsko pravo i kako stići do eventualne odštete, posebno što broj žalbi stalno raste.
"Ove godine ima 15 odsto više žalbi u odnosu na 2015. i 2016. godinu, ali zanimljivo je da između 50 i 55 odsto nema zakonskog osnova. Te žalbe se odnose uglavnom na kvalitet smeštaja, higijenu, udaljenost od mora i kvalitet ishrane. Treba da traže svoja prava kad su u pravu ali lični utisak, poput prevelikog broja komaraca, nije razlog da se žale", objašnjava za "Dnevnik" direktor Juta Aleksandar Seničić.
 
Izgleda da je i pitanje na šta to turisti imaju pravo jedna velika siva zona jer se u zakonu za obaveze agencije da reaguje često sreće formulacija "u razumnom roku" koji nije precizno definisan kada su u pitanju čekanje kraj puta zbog kvara autobusa ili nestašica vode.
 
"Svaka nestašica vode koja ne uzurpira boravak, znači da nije po ceo dan ili više dana, zahteva deo kompenzacije za deo usluga smeštaja i može ići do 10 posto od aranžmana. Kod ovog slučaja u Grčkoj, bila je najavljena nestašica vode i to po par sati i agencije tada nemaju obavezu da urade povraćaj novca. To je opet po zakonu, ali agencije imaju dva pristupa tom problemu. Neke ne prihvataju isplaćivanje odštete, a neke, na svoju štetu, to prihvate da bi zadržale putnike i po tome se cene agencije i razlikuju i to bi trebalo uzimati u obzir prilikom izbora", rekao je Seničić.
 
Izgleda da sličan princip važi i za kvar autobusa i čekanje na popravku, ili novo prevozno sredstvo. Ukoliko se izborite s tim da li je nešto bilo u zakonskom roku ili nije, možete podneti zahtev za materijalnu ili nematerijalnu odštetu.
 
"Nematerijalnu odštetu zakon slabo prepoznaje i teško je dokaziva, i tu se retko donose presude u korist turista. Takođe, sudija za prekršaj može da kazni agenciju, ali na osnovu tužbe turističke inspekcije, ali to nema veze s putnicima jer oni u tom slučaju ne dobijaju odštetu, samo inspekcija kazni agenciju. Turisti moraju u parničnom postupku podneti zahtev i tu nemamo sudije s nekom dobrom praksom, pa su različite presude", objašnjava Seničić dodajući da u tom slučaju sud vrlo često upravo Juta angažuje za veštačenje.
 
"Ako je naša arbitraža u korist putnika, ona je jednaka sudskoj presudi, pa čak i da agencija ne želi da isplati odštetu mi možemo da aganžujemo sudskog izvršitelja da naplati taj novac. Možemo i da izbacimo agenciju iz članstva Juta, ali ne možemo da zabranimo da se bave tim poslom ako imaju dozvolu države", objašnjava Seničić, dodajući da je zapravo najveća kazna toj agenciji da turisti više ne putuju s njima.
 
Seničić dodaje da putnici moraju da znaju da imaju 50 odsto odgovornosti za sve što se desi jer je agencija njihov izbor, ali kako ističe, putnicima to nije jasno.  
 
O tome kako su nedavno srpski turisti u Grčkoj ostali bez smeštaja zbog dugova agencije, koja nije članica Jute, možete pročitati OVDE.
  • /

    28.08.2017 12:53
    /
    postoji i kategorija laznog marketinga i prikrivanja cinjenicnog stanja
  • Nella

    28.08.2017 11:26
    "Medijsko" zamagljivanje
    Posle ovakvog texta, za očekivati je uzvratna usluga, tj. reklamiranje pojedinih turističkih agencija. Na žalost tako funkcioniše "novinarstvo" u Smrdiji!
    Umesto da se kao asocijacija izbore za standardne turističke usluge, oni se pravdaju izborom građana???
    Nigde na njihovom sajtu nema statistike ko je najviše puta kažnjavan, na koje agencije se putnici najviše žale, koje agencije su zatvorene i ko su vlasnici, i ko je od njih otvorio "novu" agenciju i nastavio sa starom rabotom?
  • Ovdašnji

    28.08.2017 11:12
    N E D O P U S T I V O
    Sada treba samo ovaj isti članak i isti naslov zamisliti u bilo kojoj zemlji Evrope ili Severne amerike.
    Kod njih putnici dobijaju povrat novca na dokazanu primedbu da bilo šta nije kao u reklamnom letku, pa bio to i jelovni meni sa najavljenom vrstom ribe koju putnik nije zatekao.
    A kod nas se za ozbiljna maltretiranja ne dobija ništa.
    A država ne odgovara za izdavanje licenci, PIB-a firmama koje s ebave punim prevarama, ne održavši putovanje.
    Nedopustivo.
    A narod glasa poput ovaca za nestručne ljude koji ovakvo stanje održavaju, i još krive građane države što su za svoj novac želeli nešto da kupe!
    Na primer, trenutno znam neke firme sa lažnim podacima, koje se vode na adresama poreskih službenika, sa legalnim PIB-ovima kupljenim za evre, a firme naravno ne postoje.
    Poreski službenici nižeg ranga moraju da ćute, da bi im šefovi pazarili evre za izdate PIB-ove nepostojećim firmama.
    To vam je gospodo moja kvislinška ili patriotska - Srbija u kojoj živite!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Cigarete ponovo poskupele

Cigarete su ponovo poskupele, a u Službenom glasniku su objavljene nove cene koje će važiti od 7. maja.