Zašto su krađe na pruzi "Soko" voza toliko česte?
Osnovni razlog zbog čega su krađe infastrukture na železnici učestale je kontraproduktivno smanjenje broja zaposlenih, smatra stručna javnost.
Foto: 021.rs
Kako piše Danas, dugi niz godina više ne postoji služba takozvanih ophodara (čuvara pruge), što je lopove ohrabrilo u krađama kojima ne samo da nanose veliku materijalnu štetu već i ugrožavaju bezbednost železničkog saobraćaja.
Preduzeće Infrastruktura železnice Srbije saopštilo je da je, zbog nove krađe delova kontaktne mreže na delu pruge između Nove Pazove i Stare Pazove, ponovo prinuđeno da na toj deonici uvede lagane vožnje i smanji brzinu vozova. Umesto 200 kilometara na sat, na ovom delu pruge vozovi saobraćaju svega 30 kilometara na sat.
Predsednik Sindikata železničara Srbije Dragan Ranđelović kaže da su železničari svojevremeno upozoravali nadležne da se ovakvi problemi mogu pojaviti i da je to jedan od razloga što je neprihvatljivo da se pod firmom racionalizacije smanji broj zaposlenih, među njima i onih koji su bili zaduženi da čuvaju železničku infrastrukturu.
"Tako je 2016. godine ukinuta služba ophodara, odnosno čuvara koji su obilazili pruge i vodili računa o bezbednosti. Samo njihovo prisustvo je psihološki delovalo na lopove koji su zazirali od pokušaja krađe. Jednostavno bili su svesni da tokom činjenja tog krivičnog dela mogu da se susretnu sa čuvarima pruge. Sada ta služba više ne postoji i ovakve krađe koje predstavljaju veliku materijalnu štetu i ugrožavaju bezbednost železničkog saobraćaja na žalost više nema ko da spreči", navodi Ranđelović i dodaje da je upozoravao nadležne da segment fizičkog obezbeđenja pruge nikako ne treba zanemariti ali sluha za te apele nije bilo.
Prema njegovim rečima, pruga između Beograda i Novog Sada je pokrivena kamerama ali očito da taj vid zaštite nije dovoljan da bi se sprečile drske krađe kontaktne mreže.
"Kada snimke kamera železničari zaduženi da ih prate predaju policiji ona umesto da koristi taj materijal za pronalaženje kradljivaca ispituje te železničare da li ima njihove odgovornosti u krađi. Isto tako problem je i to što policija kasni sa uviđajima pa se dodatno otežava mogućnost da se nađu počinioci", ističe Ranđelović.
On naglašava da treba ponovo uspostaviti čuvarsku službu na železnici jer praksa pokazuje da je potrebna te da bi uticala na smanjenje broja krađa.
"S obzirom na sporost MUP-a u rešavanju slučajeva krađe kontaktne mreže trebalo bi osnovati posebnu železničku policiju koja bi se isključivo bavila kontrolom i fizičkim obezbeđenjem infrastrukture. To bi u pozitivnom smeru promenilo aktuelnu situaciju u kojoj mi uporno zamenjujemo ukradene delove mreže, ali lopovi naknadno opet kreću u svoj pohod i odnose ih. Efekat bi proizvelo i to kada bi se znatno pooštrile kazne za krađu železničke infrastrukture kako bi se kradljivci demotivisali da i u buduće čine takva krivična dela", kaže Ranđelović.
Advokat Branko Pavlović ističe da je veoma loše to što nadležni pokušavaju krađu železničke infrastrukture da predstave kao "višu silu" sa kojom se teško može izboriti.
"Stvara se problem tamo gde on u principu ne postoji. Naime, u uslovima kada je elektronski nadzor toliko napredovao ne postoji razlog da se železnička mreža na deonicama gde dolazi do krađa u potpunosti ne pokrije ne samo kamerama već i senzorima. Istovremeno, kazne za krađu na železnici bi znatno trebalo pooštriti. Krivično delo ne bi trebalo da bude samo krađa na železnici već i neovlašćeni boravak na njenoj infrastrukturi. Istovremeno, nužno je ogranizovati i službu fizičkog obezbeđenja pruga koja može da bude i privatna. Elektronski nadzor bi alarmirao da se neko neovlašćeno nalazi na pruzi, a obezbeđenje bi bilo raspoređeno na nekoliko punktova kako bi moglo brzo i pravovremeno da reaguje i spreči počinioce u krađi. Troškove obezbeđenja bi naravno trebalo ugraditi u sredstva koja država inače izdvaja za nesmetano funkcionisanje železničkih preduzeća u Srbiji. S obzirom na ukupnu visinu te sume deo utrošen na obezbeđenje bio bi potpuno zanemarljiv", smatra Pavlović.
Stanisavljević: Kontrole sa policijom
Nenad Stanisavljević iz "Infrastruktura železnice Srbije" rekao je za televiziju K1 da su, zbog učestalih krađa, Infrastrukture uvele kontrole sa policijom koje, kako kaže, već daju rezultate.
"Naročito na brzoj pruzi gde su brzine 200 km/h uveli smo redovnu kontrolu i obilazak pruge pre prolaska prvog brzog voza. Ono što nam se juče dogodilo na brzoj pruzi Beograd-Novi Sad primetila je dežurna ekipa Infrastruktura u pratnji predstavnika MUP koji su pre prolaska prvog voza obišli prugu i videli da je olabavljena ta kontaktna mreža i reagovali. Pošto se krađe najčešće dešavaju noću, ideja nam je da prugu proverimo rano ujutro, pre polaska prvog voza", objasnio je Stanisavljević.
Dodaje da su prošle godine na srpskim prugama ukradene 222 čvrste tačke.
"Sve što se ukrade, prema našim procenama, verovatno se prodaje kao staro gvožđe, kao sekundarna sirovina. Za nas kao Infrastrukturu nabavna cena te jedne čvrste tačke je oko 100.000 dinara, a oni ih prodaju dva do tri puta jeftinije, dakle po ceni od 30.000 do 50.000 dinara. Sve krađe na delovima elektrotehničke infrastrukture, kada se dodaju i krađe na kolosečnom delu, prave nam štetu od oko 100 miliona dinara godišnje. Ogromna je to cifra, ali najopasnije je to što se ugrožava bezbednost ljudi", kazao je Stanisavljević.
Kazao je i da je procedura prijavljivanja krađa promenjena od oktobra prošle godine.
"Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je osnovalo radnu grupu za borbu protiv ovakvih krađa u kojoj su predstavnici Ministarstva, Infrastrukture, Tužilaštva… Od oktobra prošle godine svaku ovakvu krađu koja utiče na bezbednost železničkog saobraćaja u prijavama karakterišemo kao teško krivično delo i kao teško delo protiv bezbednosti železničkog saobraćaja. To je dalo efekat i u drugim evropskim železnicama, jer i one u većoj ili manjoj meri, kubure sa istim problemima. Bugarska i Italija su karakterisanjem tih krivičnih dela kao teških i strožom kaznenom politikom preventivno delovale i broj krađa je smanjen. U Italiji su ovakvi slučajevi bili karakterisani i kao teroristički akt i tada su kazne drakonske", navodi Stanisavljević.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Osuđeni na ukupno 55 godina za ubistvo penzionera u Padinskoj Skeli
11.12.2025.•
5
Viši sud u Beogradu osudio je na ukupno 55 godina zatvora trojicu optuženih da su od polovine januara do 4. februara prošle godine u KPZ "Padinska Skela" ubili oštećenog S.B.
Srbija dobija Savet za porodicu i demografiju, na njegovom čelu Macut
11.12.2025.•
3
Vlada Srbije donela je na današnjoj sednici Odluku o formiranju Saveta za porodicu i demografiju kojim će predsedavati premijer Đuro Macut.
Đukić: Vučić u Brisel išao da traži spas za ekonomsku katastrofu u Srbiji, jer smo u strahovitom ćorsokaku
11.12.2025.•
12
Uveren sam da je Vučić u Brisel išao da traži spas za ekonomsku katastrofu koja se Srbiji sprema, imajući u vidu da ostajemo bez nafte i naftnih derivata, a da nam je nad glavom i problem gasa.
Rekordne cene peleta: Na nekim stovarištima i 46.000 dinara tona
11.12.2025.•
2
Cene peleta kreću se između 39.000 i 43.000 dinara po toni, ali postoje i stovarišta koja drže cenu od 46.000 dinara, izjavio je profesor Šumarskog fakulteta Branko Glavonjić.
Priveden vozač kamiona koji je u Nišu vozilom usmrtio stariju ženu i pobegao
11.12.2025.•
0
Policija u Nišu uhapsila je G. P. (58) iz okoline Leskovca koji se sumnjiči da je u sredu, na Matejevačkom putu u Nišu, upravljajući kamionom "man", van pešačkog prelaza udario sedamdesetdevetogodišnju ženu.
Grad Beograd ove godine bez organizovanog dočeka Nove godine, Šapić kaže - iz bezbednosnih razloga
11.12.2025.•
5
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić potvrdio je da na gradskim trgovima ove godine neće biti organizovanog dočeka Nove godine, kao ni Srpske nove godine.
FOTO: Luksuzni satovi vredni skoro 100.000 evra zaplenjeni na beogradskom aerodromu
11.12.2025.•
4
Sedam neprijavljenih luksuznih satova čija vrednost prelazi iznos od 92.000 evra zaplenjeno je na Aerodromu "Nikola Tesla" od početka decembra.
Vučić: Obavezni vojni rok od 75 dana vraćamo ove godine, brzo ćemo to uraditi
11.12.2025.•
67
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da će ove godine u Srbiji biti vraćen obavezni vojni rok od 75 dana.
Vučić: Još nismo potpisali ugovor o gasu sa Rusima, valjda će razumeti da Srbija ne može bez NIS-a
11.12.2025.•
5
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je danas da je uveren da će do 15. januara rešiti situacija u vezi sa NIS-om.
Kad vanredno postane normalno: U poslednjih deset godina bar sedam leks specijalisa da "zaobiđu" zakone
11.12.2025.•
3
Dok se oko Generalštaba "lome koplja", vlast je rešena da sprovede dogovor sa zetom Donalda Trampa. Ovo omogućuje leks specijalis, koji je pod vlašću Aleksandra Vučića postao sredstvo zaobilaženja postojećih zakona.
VIDEO: Vučić pred kamerama rekao da je upravo primio poruku iz Moskve, Fon der Lajen ga zaustavila
11.12.2025.•
22
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić sinoć je u Briselu, prilikom susreta sa predsednicom Evropske komisije Ursulom fon der Lajen, rekao da je "upravo dobio poruku iz Moskve".
Prijavljivanje nelegalnih objekata: Do sada podneto skoro 82.000 zahteva
11.12.2025.•
0
Za upis bespravnih objekata po novom zakonu "Svoj na svome", prema poslednjim podacima Republičkog geodetskog zavoda, stigle su 81.662 prijave.
FOTO, VIDEO: Osmoro državljana Srbije uhapšeno u Španiji zbog više od tone kokaina
11.12.2025.•
1
Sedamnaest osoba, među kojima i osam državljana Srbije, uhapšeno je u Španiji u međunarodnoj operaciji suzbijanja trgovine drogom, sprovedenoj u saradnji sa srpskom, kolumbijskom i slovenačkom policijom.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - može li bolje?
11.12.2025.•
9
Još jedan 021.rs dnevni kviz je pred vama.
Država ponovo uzela kredit za Moravski koridor: Cena radova utrostručena, a rok odavno probijen
11.12.2025.•
19
Do kraja 2021. imaćemo auto-put do Kruševca, do kraja 2022. Čačak - Kraljevo, a Kraljevo - Kruševac će biti gotov do kraja 2023. Odlično. Brzo i efikasno... Za četiri godine će kompletan auto-put biti završen.
Na Rogozni ima više zlata nego što se mislilo: Australijanci koji ga vade procenjuju - 267 tona
11.12.2025.•
17
Australijska kompanija Strickland Metals objavila je prvu pretpostavljenu procenu mineralnih resursa za ležište Gradina na svom projektu zlata Rogozna u Srbiji, kojom je potvrđeno oko 37,3 tone zlata.
Biće sanirano 10 železničkih stanica u Beogradu i Pančevu: U toku tender
11.12.2025.•
1
Infrastruktura železnice Srbije raspisala je tender za sanaciju i adaptaciju 10 staničnih zgrada u Beogradu i Pančevu.
Informer dobio "Zlatnog Pinokija" za najviše dezinformacija
11.12.2025.•
0
Redakciji tabloida Informer dodeljen je satirični "Zlatni Pinokio", jer je portal Fake News Tragač (FNT) iz Novog Sada monitoringom utvrdio da je taj medij ovogodišnji rekorder u širenju dezinformacija.
Vučić: Pokret za narod i državu će buknuti sledeće godine
11.12.2025.•
30
Predsednik Aleksandar Vučić izjavio je ponovo da se Ustav Srbije neće menjati kako bi on dobio treći mandat, a da li će biti kandidat za premijera na predstojećim izborima, zavisi od toga da li će on "imati volje za to".
Lopandić: Vučić priča o EU, a letos je išao u Moskvu i Peking - tako se ne otvaraju klasteri
10.12.2025.•
14
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je večeras nakon sastanka sa predsednicom Evropske komisije Ursulom fon der Lajen da su razgovarali i o energetskim brigama sa kojima se Srbija suočava.
Vučić u Briselu predložio da ceo Zapadni Balkan uđe u EU: "Saslušali su me, nisu ništa rekli"
10.12.2025.•
11
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je da je na sastanku sa evropskim zvaničnicima predložio da ceo Zapadni Balkan zajedno uđe u EU.
Komentari 26
Grn
Ha
Goki
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar