Nova studija o ultra-prerađenoj hrani: Čips i instant nudle kao okidač za preranu smrt
Novo istraživanje sugeriše da su ljudi koji konzumiraju više ultra-prerađenih namirnica izloženi većem riziku od prevremene smrti.
Foto: Pixabay (ilustracija)
Ultra-prerađeni proizvodi poput čipsa, instant nudli, zaslađenih muslija i kobasica obično sadrže veštačke boje i arome, a često su bogati šećerom, zasićenim mastima i soli.
Nedavno istraživanje, objavljeno u Američkom časopisu za preventivnu medicinu, pokazuje da je sa svakim povećanjem u udelu ultra-prerađene hrane u ishrani za 10 procenata, rizik od prevremene smrti porastao za 2,7 procenata, prenosi Euronews.
Analiza je obuhvatila osobe uzrasta od 30 do 69 godina u osam zemalja: Kolumbiju i Brazil, koje imaju relativno niske nivoe konzumacije ultra-prerađene hrane, kao i Čile i Meksiko, gde je potrošnja "srednja“, te Australiju, Kanadu, Veliku Britaniju i Sjedinjene Američke Države, gde mnogi ljudi konzumiraju velike količine ultra-prerađene hrane.
"Zabrinjavajuće je to što, dok je u zemljama sa visokim prihodima konzumacija ultra-prerađene hrane već visoka i relativno stabilna već više od decenije, u zemljama sa niskim i srednjim prihodima potrošnja kontinuirano raste", izjavio je Eduardo Augusto Fernandes Nilson, vodeći autor studije i istraživač na Oswaldo Cruz fondaciji u Brazilu.
Korelacija, ali ne i uzročna veza?
Nezavisni istraživači upozorili su da nalazi ne ukazuju na to da ultra-prerađeni proizvodi direktno povećavaju rizik od prevremene smrti, iako su naglasili da ove namirnice zaslužuju dalja istraživanja.
"Moguće je da pravi uzročni faktor rizika nisu ultra-prerađeni proizvodi, već povezani faktor rizika, kao što je bolja fizička kondicija, a ultra-prerađeni proizvodi su samo nevini posmatrači", rekao je Stiven Berdžes, statističar sa Kembridža.
"Međutim, kada vidimo da se ove veze ponavljaju u mnogim zemljama i kulturama, postavlja se sumnja da ultra-prerađeni proizvodi možda nisu samo posmatrači", dodaje on.
Ultra-prerađeni proizvodi su već ranije povezivani sa zdravstvenim problemima.
Početkom ove godine, Agencija za istraživanje raka Svetske zdravstvene organizacije (SZO) utvrdila je da veći unos ultra-prerađene hrane povećava rizik od smrti usled bolesti srca, aneurizmi, problema sa varenjem i Parkinsonove bolesti, ali ne i od raka ili Alchajmerove bolesti.
Naučnici još uvek ne znaju da li su očigledne zdravstvene štete povezane sa ultra-prerađenom hranom rezultat njenog nutritivnog sadržaja ili industrijskog procesa obrade.
Takođe, ne postoji jasna definicija šta tačno čini ultra-prerađenu hranu, što može otežati upoređivanje.
Neris Astburi, vanredna profesorka ishrane i gojaznosti na Oksfordu u Velikoj Britaniji, izjavila je da još uvek nije vreme da se ažuriraju nutricionističke smernice koje bi posebno upozoravale na ultra-prerađene proizvode.
"Mnoge nacionalne smernice za ishranu već preporučuju smanjenje konzumacije hrane bogate energijom, sa visokim udelom masti i šećera, koja obično spada u grupu ultra-prerađene hrane", zaključuje ona.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
2
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
1
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Razvijen AI alat za predviđanje recidiva raka debelog creva
30.07.2026.•
0
Istraživači australijskog Univerziteta La Trob razvili su alat zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji može da predvidi rizik od recidiva raka debelog creva kod pacijenata sa karcinomom drugog stadijuma.
Odlaganje menstruacije hormonskom terapijom može da izazove ozbiljne zdravstvene probleme
29.07.2026.•
0
Odlaganje menstruacije hormonskom terapijom i lekovima na svoju ruku, zbog letovanja ili nekog bitnog događaja, može da dovede do ozbiljnih posledica i komplikacija, upozoravaju stručnjaci.
Nije važna samo količina masti, već i gde se nalazi: Istraživanje povezalo salo oko organa sa starenjem mozga
29.07.2026.•
0
Možete imati istu telesnu težinu i isti indeks telesne mase (BMI) kao neka druga osoba, a da pritom imate potpuno drugačiji rizik po zdravlje mozga.
Zašto jedan pušač dobije rak pluća, a drugi ne?
29.07.2026.•
9
Naučnici su prvi put pronašli dokaze da nasledni genetski sastav ima značajan uticaj na razvoj raka, što dodatno naglašava važnost personalizovanog pristupa prevenciji i lečenju.
Svaki treći čovek na svetu ne može da priušti zdravu ishranu
28.07.2026.•
2
Svaki treći stanovnik planete, odnosno 2,69 milijardi ljudi, ne može da priušti raznovrsnu ishranu koja zadovoljava energetske i hranljive potrebe, navodi se u novom izveštaju pet agencija UN.
Ruska vakcina protiv raka kože: Ko sve može da je primi?
28.07.2026.•
2
Nacionalni medicinski istraživački centar za radiologiju i mikrobiologiju ruskog Ministarstva zdravlja dobio je odobrenje za prvu mRNK antitumorsku vakcinu protiv raka kože.
Komentari 1
debeli
(sto ja upravo nisam rekao da NE valja)
Ali druga grupa, ta koja krlja cips i pivo se verovatno ne makne sa kauca po nedelju dana, ne paze ni na ostalo sto jedu, mozebiti da su depresivni (realno, ako biras da ti je zivot tv+grickalice, jesi).
I tako istovremeno poredimo 4-5 odvojenih faktora, i tabloid "izvuce zakljucak" da je cips los. Realno, nije da je zdrav, ali dajte ga onome iz prve grupe i onda da vidimo - samo sto taj nece da jede cips, a nije humano traziti mu ili mu savetovati da NE trci 50km dnevno.
Iz ovakvih studija se izvlaci zakljucak "da su konzumenti kravljeg mleka 5cm visi" - 2007, studija sponzorisana od strane Udruzenja stocara USA, na primer
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar