Prilagoditi imenicu momak brojevima 23, 16 i 21, najviše je namučilo maturante na današnjem testu iz srpskog jezika. Najveća dilema bila je da li se pravilno kaže 23 momka ili 23 momaka.
Bilo bi lepo kada se ne bi tako uopštavalo. "Đaci su nam katastrofa", "Deca su lenja i razmažena!", "Nastavnici primaju plate a ništa ne rade!"
Ko je toliko upućen da zna da se NIGDE sa decom ne debatuje, ne razgovara, ne neguje maternji jezik...? Bolje recite: u školi mog deteta, ili nastavnica mog sina/ćerke.
I naravno da nisu sva deca lenja i razmažena!!!!
Kada bi veliki broj ljudi malo više obratio pažnju na to da nešto konkretno uradi, vodi računa o svom dvorištu, i manje uopštava i pljuje, svi bi bili tolerantniji, i shvatili da postoji puno nijansi između crnog i belog.
Opet polovična vest. 021, ovo vam prelazi u naviku. Predlažem čitaocima, pre nego što počnu da kritikuju decu, i/ili nastavnike, da pogledaju način na koji je postavljeno pitanje na testu. Jer, nije istina da je to bilo najteže pitanje, nego ih je zbunilo zbog postavke zadatka a pomalo i zbog broja koji je napisan ciframa (bez ikakvog konteksta) a ne slovima. Naravno, određeni broj dece možda i ne zna da li je momka ili momaka, ali je to potpuno druga tema.
@Mama : Ima veze i sa decom i sa profesorima, nije sve crno/belo. Ako je dete previse razmazeno, nece mu pomoci ni najbolji profesor. A ako je profesor los, nece nauciti ni najpametnijeg i najmirnijeg, najdisciplinovanijeg.
Ne mogu da verujem kakav je hejt prema deci iz ovih prvih komentara. Nastavnici su ti koji su to morali da ih nauče, za to su plaćeni. Kakve veze ima sa tim da li su deca lenja ili razmažena? A zanate zašto to ne znaju? Zato što na časovima jezika ne rezgovaraju, debatuju ili analiziraju tekstove, ne rade više od 2 lektire godišnje, ali zato rade gramatiku na način na koji nam je to objasnio jedan od komentatora - Pera, koji je verovatno i nastavnik srpskog jezika. Deca znaju da nabroje vrste reči, kongruenciju, jotovanje, partitivni genitiv, palatalizaciju... ali ne znaju pravilno da pričaju. Nisu roditelji ti koji tome treba da ih uče, mnogi roditelji su neobrazovani, ali zato treba tome da ih nauče u školi. I ne samo na časovima srpskog, nego i na ostalim časovima. Jednom prilikom sam prisustvovala sednici saveta roditelja kada su učitelji i nastavnici podnosili izveštaj sa ekskurzija. Smislenije razgovore čujem u mom frizerskom salonu, mene je bilo sramota da to slušam. Šta onda očekivati od dece?
Zbog tebe i tebi slicnih "predavaca" i "prenosioca" znanja ovoj deci nista vise nije jasno. Nije poenta da budes gramaticki Dzedaj i da se puvas svojim znanjem, nego da preneses deci ljubav prema necemu i zelju da sami dodju do logike koja im najvise odgovara, a to puvanje ostavi za akademske krugove i sednice u zbornici. Ako ovoj deci svi ovako pristupaju onda ovi rezultati nisu nikakvo cudo.
Kuku, uhvatiste se najpipavije teme, a to je kongruencija s brojevima, tj. sa partitivnim i paukalnim sintagmama. Mnooogo je koplikovano, pa ću prvo samo nekoliko stvari, a onda ću dati sve moguće pravilne primere.
Prvo, treba imati u vidu da se osnovni brojevi dva, tri i četiri ponašaju na jedan (vrlo neobičan) način, a brojevi od pet nadalje na drugi način. Brojevi dva, tri i četiri formiraju formiraju tzv. paukalne sintagme, tj. imenica uz njih stoji u obliku koji se zove paukal i koji je nastao od nekadašnje dvojine. Uz broj pet i veće stoji imenica u partitivnom genitivu i tako nastaju tzv. partitivne sintagme. Otuda:
dva/tri/četiri čoveka i pet/šest... ljudi
dve/tri/četiri žene i pet/šest... žena
Čak i kad je oblik naizgled isti, izgovor se razlikuje:
dva/tri/četiri prozora i pet/šest... prozora (sa dugim a na kraju)
Dolazimo do problema "pet deteta". Ako uzmemo primere pet muškaraca, pet devojaka, pet žena, videćemo da je u svim tim slučajevima broj dopunjen imenicom u genitivu množine. Međutim, imenica dete nema sistemsku množinu (to dete - ta deteta, kao što recimo postoji to drvo - ta drveta), nego se za njenu množinu koristi zbirna imenica deca (koja je u gramatičkom obliku jednine, a označava množinu). Znači, oblik pet deteta nije moguć. Slično je sa imenicom čovek. Ne kažemo pet čoveka već pet ljudi jer množina od čovek nije čoveci nego ljudi.
A sad, taksativno, pravilne konstrukcije sa glagolima:
Onih pet ljudi je došlo.
Onih pet žena je došlo.
Onih pet pisama je došlo.
Onih pet ljudi su došli.
Onih pet žena su došle.
Onih pet pisama su došla.
Ono dvoje učenika je došlo.
Ono dvoje učenika su došli.
Ona dvojica učenika su došla.
Ona dvojica učenika su došli.
Ona dva/tri/četiri čoveka su došla.
Ona dva/tri/četiri čoveka su došli.
Varijacije nastaju zbog različitih mogućnosti kongruencije (slaganja) članova sintagme i rečeničnih članova (po obliku i po značenju).
Ne ulazim u to kome je koji model bliži, prirodniji, milozvučniji...
Koliko nisko je spalo obrazovanje dece i koliko su se kriterijumi srozali. Mogu da razumem da deca vise ne citaju, da ne znaju sta se pise zajedno, sta odvojeno, kada se kaze "jer", a kada "jel" (mada mi je tesko to da prihvatim). To je malo i posledica brzog pisanja, skracenica u SMS-ovima, brzi nacin komunikacije, ali ovo je da dokaz da ih skola odnosno skolstvo nije naucilo osnovama logickog razmisljanja i poznavanja maternjeg jezika, a to je ravno kulturnom genocidu jedne nacije. Buducnost ove dece ide na dusu ove drzave, nezinteresovane nizasta osim za punjenje dzepova pojedinaca i drzavne administracije, flegmaticnog i nesposobnog Ministarstva obrazovanja i na kraju zacaranog kruga su sedirani profesori i nastavnici, ucitelji koji su u prvim redovima odbrane razvijanja kognitivnih sposobnosti mladih mozgova. Sram da bude sve, deca nece sama od sebe da sede i uce. Potreban im je neko, svi vi nabrojani za to primate plate i to ste izabrali kao zivotni poziv. Pitao sam se cemu tolika panika oko tih zavrsnih ispita, sada mi je jasno i zgrozen sam. Pozdrav deci i nadam se da ce ih zivot nauciti svemu sto ovi nesposobnjakovici i poltroni nisu.
Ako im je ovo bilo tesko, onda su nam djaci i njihovo znanje katastrofa, pa to se zna jos kod uciteljice - sad mi je jasno da su deca skroz lenja i razmazena
Ako im je to bilo teško, onda stvarno nemam reči... Pa bar u svakodnevnom govoru čuješ kako se koriste određene imenice uz određene brojeve, sem ako 99% ljudi izgovara pogrešno?!
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Maturantima najteže pitanje: 23 momka ili 23 momaka
Info
•16.06.2014.
•18:25 > 18:29
Komentari 20
Neko
Ko je toliko upućen da zna da se NIGDE sa decom ne debatuje, ne razgovara, ne neguje maternji jezik...? Bolje recite: u školi mog deteta, ili nastavnica mog sina/ćerke.
I naravno da nisu sva deca lenja i razmažena!!!!
Kada bi veliki broj ljudi malo više obratio pažnju na to da nešto konkretno uradi, vodi računa o svom dvorištu, i manje uopštava i pljuje, svi bi bili tolerantniji, i shvatili da postoji puno nijansi između crnog i belog.
Tja
Mama
ajme
Gala
za mnom idu hiljade momaka,
ne dam salaš kraj maloga rita,
ne dam svoja vojvođanska žita.
Ovako je najlakse zapamtiti.
Marko
Pera
Prvo, treba imati u vidu da se osnovni brojevi dva, tri i četiri ponašaju na jedan (vrlo neobičan) način, a brojevi od pet nadalje na drugi način. Brojevi dva, tri i četiri formiraju formiraju tzv. paukalne sintagme, tj. imenica uz njih stoji u obliku koji se zove paukal i koji je nastao od nekadašnje dvojine. Uz broj pet i veće stoji imenica u partitivnom genitivu i tako nastaju tzv. partitivne sintagme. Otuda:
dva/tri/četiri čoveka i pet/šest... ljudi
dve/tri/četiri žene i pet/šest... žena
Čak i kad je oblik naizgled isti, izgovor se razlikuje:
dva/tri/četiri prozora i pet/šest... prozora (sa dugim a na kraju)
Dolazimo do problema "pet deteta". Ako uzmemo primere pet muškaraca, pet devojaka, pet žena, videćemo da je u svim tim slučajevima broj dopunjen imenicom u genitivu množine. Međutim, imenica dete nema sistemsku množinu (to dete - ta deteta, kao što recimo postoji to drvo - ta drveta), nego se za njenu množinu koristi zbirna imenica deca (koja je u gramatičkom obliku jednine, a označava množinu). Znači, oblik pet deteta nije moguć. Slično je sa imenicom čovek. Ne kažemo pet čoveka već pet ljudi jer množina od čovek nije čoveci nego ljudi.
A sad, taksativno, pravilne konstrukcije sa glagolima:
Onih pet ljudi je došlo.
Onih pet žena je došlo.
Onih pet pisama je došlo.
Onih pet ljudi su došli.
Onih pet žena su došle.
Onih pet pisama su došla.
Ono dvoje učenika je došlo.
Ono dvoje učenika su došli.
Ona dvojica učenika su došla.
Ona dvojica učenika su došli.
Ona dva/tri/četiri čoveka su došla.
Ona dva/tri/četiri čoveka su došli.
Varijacije nastaju zbog različitih mogućnosti kongruencije (slaganja) članova sintagme i rečeničnih članova (po obliku i po značenju).
Ne ulazim u to kome je koji model bliži, prirodniji, milozvučniji...
neverovatno
marija
Radovan
Nebojša
Msca
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H