
Problemi u industriji električnih automobila - šta ćemo sa baterijama?
Podatak da je u svetu krajem decembra 2023. godine bilo 42 miliona električnih vozila, skoro 45 odsto više nego 12 meseci ranije, samo na prvi pogled deluje impresivno.

Foto: Pixabay
Ako se zna da su dve trećine zapravo hibridna vozila, a da na Kinu otpada oko 24,5 miliona modernih automobila, postaje vidljivo da se na tržištu za novotariju od koje je globalna industrija mnogo očekivala stvari ne dešavaju prema planu.
Neuspeh najmoćnijih
Po izrazito agresivne zagovornike što bržeg prelaska na ekološki prihvatljivija vozila, porazno je događanje u prvih šest meseci tekuće sezone - prodaja je naglo usporila, pa se procenjuje da je rast ukupnog broja vozila od juna prošle do juna ove godine jedva 17 odsto.
Izgleda da je i prethodnih godina dosta bolja prodaja, premda ispod ranijih očekivanja, više bila izraz veoma visokih državnih subvencija nego realne tržišne potražnje. Tako je u Nemačkoj, evropskom lideru sa 2,7 miliona e-automobila, bilo dovoljno da država ukine podršku, pa da u decembru tržište kolabira, te je u poslednjih šest meseci prodato jedva 100.000 novih električnih automobila.
Iznenađuje da upravo najsnažniji automobilski koncerni doživljavaju teške neuspehe. Gotovo je neverovatno da je "Ford", u želji da spreči duboki pad prodaje svojih četvorotočkaša, toliko spustio cenu da sada gubi 15.000 dolara po svakom prodatom e-automobilu. Slična strategija umanjenja cene ne pomaže ni "Tesli", dok je "Mercedes" u julu doživeo još jedno krupno razočaranje - tržište nije prihvatilo ni najnoviji model e-vozila iz pogona legendarne fabrike.
Cena akcije "Barte", poznate po ulaganjima u baterije, u prethodna dva meseca izgubila je 75 odsto donedavne vrednosti. Razlog su mišljenja da će poznata kompanija morati zatražiti državnu pomoć kako ne bi bankrotirala jer ulaganja nisu donela veći rezultat.
Povratak na fosilna goriva
Istina, automobilski koncerni su još u fazi propagandnog pristupa lansiranja novog proizvoda, pa stvari zamagljuju korišćenjem segmentarnih podataka kojima se prilike prikazuju u mnogo lepšem svetlu nego što jesu.
Tako se Amerikanci hvale da su prošle godine imali rast prodaje od 40 odsto, ali kada se uzme u obzir da je u SAD tek zanemarljivih 3,4 miliona e-vozila, vidi se da bi za ozbiljnije zahvatanje tržišta procenat rasta prvih sezona morao biti iznad 150 odsto, pa i više. "Fordu" malo pomaže isticanje da je prodaja manjeg modela, namenjenog manje bogatima, lane porasla za 62 odsto, jer je plasirano tek 24.000 vozila tog tipa.
Možda su još porazniji podaci o ponašanju potencijalnih kupaca e-automobila. Tako je globalno istraživanje o ponašanju kupaca u Brazilu, Australiji, Južnoj Koreji, Nemačkoj, Norveškoj, Italiji i Francuskoj pokazalo da neočekivano velik broj korisnika e-vozila planira da svoj automobil položi kao ulog radi kupovine novog vozila sa pogonom na fosilna goriva. Takvih je 29,8 odsto vlasnika e-automobila. Pravo iznenađenje je, međutim, što istraživanje pokazuje da je razočaranih kupaca e-automobila u SAD čak 46 odsto.
Skupo i nedostupno
Glavni razlog nezadovoljstva kupaca je što su se troškovi održavanja i korišćenja pokazali primetno iznad očekivanih. Slaba tačka e-vozila, posmatrano iz ugla kupca, jeste baterija. Ogromnih je dimenzija i čini oko 40 odsto težine vozila. Kada joj se nešto dogodi, gotovo je nemoguća popravka, već se automobil stavlja kao ulog za kupovinu novog, bilo opet električnog, bilo klasičnog.
Izgleda da ni sama prodajna cena e-vozila ne samo da proizvođaču još uvek ne donosi profit, već predstavlja prepreku čak i kupcu srednje kupovne moći. Drastičan pad prodaje čim država smanji ili ukine subvencije, kao što se dogodilo u Nemačkoj, ukazuje da su e-automobili još uvek privilegija bogatijih.
Kupcima u SAD više smeta izrazit nedostatak javnih punjača i ne baš lak pristup punjenju ispražnjenih baterija. Samo 41 odsto stanovnika predgrađa, odnosno tek 17 odsto seoskog življa, ima javni punjač na rastojanju do jedne milje.
Pokazuje se i da je domet vozila na osnovu jednog punjenja uočljivo kraći nego što se u propagandnom materijalu navodi, a nije mali ni broj onih koji ocenjuju da vožnja e-vozilom u odnosu na vožnju klasičnim vozilom nudi znatno manju fleksibilnost. Naime, tradicionalna prednost automobila da čovek može skrenuti sa planirane trase ili zastati i bezbroj puta izaći iz vozila u slučaju e-automobila je neuporedivo manja.
Razočarani kupac
Posebno su u "Fordu" svesni da lično iskustvo stoji iza namere gotovo svakog drugog vlasnika e-vozila da se prilikom naredne kupovine vrati klasičnom autu. Razumeju da je takva odluka donesena nakon duže vožnje sopstvenim e-vozilom.
Znaju i da je teže nekoga, pogotovo razočaranog kupca, ponovo privući e-vozilu nego što je u slučaju prve kupovine. Praktično, za izvesno, ne baš kratko vreme, gube ne mali segment kupaca, i to onih koji su bili i voljni i finansijski spremni da se okrenu električnom vozilu.
Naravno da ni države, ni koncerni nisu radi otvoreno priznati da izrazito agresivna kampanja prelaska na e-vozila nije donela rezultate ni približno očekivanim. Međutim, činjenica je da evropske firme, već uloživši preko 85 milijardi evra u e-vozila, doživljavaju taj novac kao sredstva koja se ne mogu vratiti. Samo u programe proizvodnje baterija je uloženo blizu pet milijardi evra, a da još nema niti jedne evropske fabrike u kojoj bi se izrađivao ključni element e-automobila.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Bitkoin blago porastao na više od 98.000 evra, itirijum vredi 3.800 evra
17.09.2025.•
0
Vrednost bitkoina je danas u 15 časova na najvećoj svetskoj berzi kriptovaluta Bajnens blago porasla za 0,61 odsto na 98.097,15 evra.
Tramp produžio rok za prodaju Tiktoka
17.09.2025.•
0
Predsednik SAD Donald Tramp potpisao je ukaz kojim se do 16. decembra produžava rok kineskoj matičnoj kući Tiktoka BajtDens za prodaju te popularne društvene mreže nekome ko nije u vezi s Kinom.
Zbog slabe prodaje električnih vozila: Ford gasi još 1.000 radnih mesta u Kelnu
17.09.2025.•
0
Američki proizvođač automobila Ford je saopštio da će ukinuti dodatnih 1.000 radnih mesta u svom nemačkom pogonu u Kelnu, jer prodaja električnih vozila ne ispunjava očekivanja.
Nekoliko modela automobila povlači se sa tržišta Srbije
17.09.2025.•
1
Putničko vozilo Citroen modeli Berlingo, C3 Aircross, C3, C4, Cactus, C5 Aircross, Celysee, Jumpy Jumper povlače se sa tržišta Srbije, objavilo je Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine (NEPRO).
Kalas: Evropska komisija predlaže carine na izraelsku robu
16.09.2025.•
3
Visoka predstavnica EU za spoljnu politiku i bezbednost Kaja Kalas izjavila je da Evropska komisija predlaže da se ponovo uvedu carine na izraelsku robu zbog rata u Gazi i kršenja prava na Zapadnoj obali.
Za one koji imaju poteškoće u otplati kredita: Od 15. oktobra važiće olakšice
16.09.2025.•
2
Narodna banka Srbije usvojila je Odluku o olakšicama u otplati kredita, kojom se bliže uređuju uslovi pod kojima su davaoci kredita dužni da korisnicima koji imaju poteškoće u otplati kredita ponude određene olakšice.
Torlak bio u blokadi: Vlada brzometno preko tekuće budžetske rezerve prebacila 100 miliona dinara
16.09.2025.•
3
Gotovo 100 miliona dinara, tačnije 98,6 prebacila je Vlada Srbije preko tekuće budžetske rezerve Institutu za virusologiju, vakcine i serume Torlak.
Na jednom mestu objavljene ponude banaka za povoljnije kredite građanima: Pogledajte šta se nudi
16.09.2025.•
1
Narodna banka Srbije (NBS) objavila je svoje posebne ponude kredita za zaposlene i penzionere s redovnim mesečnim primanjima do 100.000 dinara.
U julu izdato 4,6 odsto manje građevinskih dozvola nego u isto vreme 2024.
15.09.2025.•
1
U Srbiji su u julu ove godine izdate 2.532 građevinske dozvole, što je 4,6 odsto manje u odnosu na isti period 2024. godine, objavio je Republički zavod za statistiku (RZS).
Mask kupio deonice Tesle za milijardu dolara, porasle akcije firme
15.09.2025.•
0
Akcije američke kompanije Tesla porasle su danas za oko šest odsto.
SAD: Sa Kinom postignut okvirni sporazum o vlasništvu nad TikTokom
15.09.2025.•
1
Postignut je okvirni sporazum o vlasništvu nad popularnom društvenom platformom TikTok, rekao je danas ministar finansija SAD Skot Besent.
Ministarstvo: Uljare će po završetku žetve objaviti otkupnu cenu suncokreta
15.09.2025.•
0
Predstavnici Ministarstva poljoprivrede Srbije dogovorili su danas sa proizvođačima suncokreta i predstavnicima uljara da uljare u narednih mesec dana, po završetku žetve, objave konačnu otkupnu cenu suncokreta.
VIDEO: Svoč na svojim satovima zamenio mesta brojevima tri i devet zbog Trampovih carina
15.09.2025.•
2
Švajcarski proizvođač časovnika Svoč podstaknut američkim carinama od 39 odsto na američki uvoz iz Švajcarske počeo je prodaju specijalne serije satova na kojima je brojevima tri i devet zamenio mesta.
Sve banke obavezne da ponude kredite po nižnim kamatama: Računica na primeru od pola miliona dinara
15.09.2025.•
5
Sve banke u Srbiji su od danas, 15. septembra u obavezi da klijentima ponude potrošačke, gotovinske i stambene kredite po novim, nižim kamatama.
Ponovo menjana Uredba o ograničenju trgovačkih marži: Jedna izmena se tiče svežeg voća i povrća
14.09.2025.•
7
Vlada Srbije je na sednici u četvrtak, 11. septembra usvojila izmene Uredbe o posebnim uslovima za obavljanje trgovine.
Kamiondžije iz Srbije od 12. oktobra u problemu: Upozoravaju na moguću lančanu reakciju
14.09.2025.•
11
Evropska komisija najavila je da će od 12. oktobra početi postepena primena novog Sistema ulaska i izlaska (EES) u zemlje Šengen zone.
Na računima nemačkih banaka 4,2 milijarde evra koje ne pripadaju nikome
14.09.2025.•
2
Na računima nemačkih banaka nalazi se čak 4,2 milijarde evra koji nemaju vlasnika, pokazuje novo istraživanje sprovedeno na zahtev Ministarstva obrazovanja i istraživanja Nemačke.
Investicioni fondovi u Srbiji upravljaju sa više od dve milijarde evra
12.09.2025.•
0
Predsednik Komisije za hartije od vrednosti Srbije Marko Janković izjavio je da su krajem avgusta ove godine investicioni fondovu koji posluju u Srbiji upravljali sa više od dve milijarde evra.
RZS: Potrošačke cene 4,7 odsto više nego prošle godine
12.09.2025.•
3
Cene proizvoda i usluga lične potrošnje u avgustu ove godine, u poređenju sa istim mesecom 2024. godine, povećane su 4,7 odsto, saopštio je Republički zavod za statistiku.
Sindikat Zastava oružja: Zabrana izvoza ugrozila isplatu plata kragujevačkim oružarima
12.09.2025.•
2
Samostalni sindikat fabrike "Zastava oružje" iz Kragujevca upozorio je da je "zbog zabrane izvoza naoružanja najdirektnije ugrožena isplata zarada zaposlenima" i zatražio hitan sastanak sa nadležnim organima.
Objavljene nove cene goriva
12.09.2025.•
8
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Komentari 32
B&B
Jedan čovek
jesi za gej paradu ili ne.
Ko hoće hoće ko neće ne mora. Ali nemoj da me ubedjuješ. Ista priča je bila za vakcine protiv kovida. JA imam moju računicu i JA odlučujem šta ću. A priče o zagadjenoj atmosferi su smešne. Zapad do skoro razvijao industriju i sad svi da je čuvamo ali će oni da nam prodaju čistu tehnologiju. Umalo im nisam poverovao
em
dečko je sam spomenuo ZR pa sam se ja nadovezao jer sam baš ovih dana imao situaciju da sam pre podne bio na poslu, a popodne išao nešto privatno da obavim u ZR i uveče odveo decu kod bake i vratio se za NS. otprilike svake dve nedelje imam takvu akciju da moram negde van NS a sa el. autom od 15000e to nije izvodljivo.
@Petar
koliko je to km i koliko vremena ti treba za taj put do nemačke? ja sam do Paralie stigao za 8 i po sati sa uračunatim pauzama i granicama.
i da se razumemo, ne bezim od el.auta, samo dok ne naprave nešto univerzalno, kao iz SF filmova, da mogu da zamenim na pumpi moju praznu za napunjenu bateriju od 2-3kg i "vozi Miško" mene el.auto neće videti. ja vremena da se puni baterija nemam. dok to ne smisle ostajem ja na 2.0 benz/plin, pa ako baš zatreba onda sa oba puna rezervoara preko 1000km
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar