
Problemi u industriji električnih automobila - šta ćemo sa baterijama?
Podatak da je u svetu krajem decembra 2023. godine bilo 42 miliona električnih vozila, skoro 45 odsto više nego 12 meseci ranije, samo na prvi pogled deluje impresivno.

Foto: Pixabay
Ako se zna da su dve trećine zapravo hibridna vozila, a da na Kinu otpada oko 24,5 miliona modernih automobila, postaje vidljivo da se na tržištu za novotariju od koje je globalna industrija mnogo očekivala stvari ne dešavaju prema planu.
Neuspeh najmoćnijih
Po izrazito agresivne zagovornike što bržeg prelaska na ekološki prihvatljivija vozila, porazno je događanje u prvih šest meseci tekuće sezone - prodaja je naglo usporila, pa se procenjuje da je rast ukupnog broja vozila od juna prošle do juna ove godine jedva 17 odsto.
Izgleda da je i prethodnih godina dosta bolja prodaja, premda ispod ranijih očekivanja, više bila izraz veoma visokih državnih subvencija nego realne tržišne potražnje. Tako je u Nemačkoj, evropskom lideru sa 2,7 miliona e-automobila, bilo dovoljno da država ukine podršku, pa da u decembru tržište kolabira, te je u poslednjih šest meseci prodato jedva 100.000 novih električnih automobila.
Iznenađuje da upravo najsnažniji automobilski koncerni doživljavaju teške neuspehe. Gotovo je neverovatno da je "Ford", u želji da spreči duboki pad prodaje svojih četvorotočkaša, toliko spustio cenu da sada gubi 15.000 dolara po svakom prodatom e-automobilu. Slična strategija umanjenja cene ne pomaže ni "Tesli", dok je "Mercedes" u julu doživeo još jedno krupno razočaranje - tržište nije prihvatilo ni najnoviji model e-vozila iz pogona legendarne fabrike.
Cena akcije "Barte", poznate po ulaganjima u baterije, u prethodna dva meseca izgubila je 75 odsto donedavne vrednosti. Razlog su mišljenja da će poznata kompanija morati zatražiti državnu pomoć kako ne bi bankrotirala jer ulaganja nisu donela veći rezultat.
Povratak na fosilna goriva
Istina, automobilski koncerni su još u fazi propagandnog pristupa lansiranja novog proizvoda, pa stvari zamagljuju korišćenjem segmentarnih podataka kojima se prilike prikazuju u mnogo lepšem svetlu nego što jesu.
Tako se Amerikanci hvale da su prošle godine imali rast prodaje od 40 odsto, ali kada se uzme u obzir da je u SAD tek zanemarljivih 3,4 miliona e-vozila, vidi se da bi za ozbiljnije zahvatanje tržišta procenat rasta prvih sezona morao biti iznad 150 odsto, pa i više. "Fordu" malo pomaže isticanje da je prodaja manjeg modela, namenjenog manje bogatima, lane porasla za 62 odsto, jer je plasirano tek 24.000 vozila tog tipa.
Možda su još porazniji podaci o ponašanju potencijalnih kupaca e-automobila. Tako je globalno istraživanje o ponašanju kupaca u Brazilu, Australiji, Južnoj Koreji, Nemačkoj, Norveškoj, Italiji i Francuskoj pokazalo da neočekivano velik broj korisnika e-vozila planira da svoj automobil položi kao ulog radi kupovine novog vozila sa pogonom na fosilna goriva. Takvih je 29,8 odsto vlasnika e-automobila. Pravo iznenađenje je, međutim, što istraživanje pokazuje da je razočaranih kupaca e-automobila u SAD čak 46 odsto.
Skupo i nedostupno
Glavni razlog nezadovoljstva kupaca je što su se troškovi održavanja i korišćenja pokazali primetno iznad očekivanih. Slaba tačka e-vozila, posmatrano iz ugla kupca, jeste baterija. Ogromnih je dimenzija i čini oko 40 odsto težine vozila. Kada joj se nešto dogodi, gotovo je nemoguća popravka, već se automobil stavlja kao ulog za kupovinu novog, bilo opet električnog, bilo klasičnog.
Izgleda da ni sama prodajna cena e-vozila ne samo da proizvođaču još uvek ne donosi profit, već predstavlja prepreku čak i kupcu srednje kupovne moći. Drastičan pad prodaje čim država smanji ili ukine subvencije, kao što se dogodilo u Nemačkoj, ukazuje da su e-automobili još uvek privilegija bogatijih.
Kupcima u SAD više smeta izrazit nedostatak javnih punjača i ne baš lak pristup punjenju ispražnjenih baterija. Samo 41 odsto stanovnika predgrađa, odnosno tek 17 odsto seoskog življa, ima javni punjač na rastojanju do jedne milje.
Pokazuje se i da je domet vozila na osnovu jednog punjenja uočljivo kraći nego što se u propagandnom materijalu navodi, a nije mali ni broj onih koji ocenjuju da vožnja e-vozilom u odnosu na vožnju klasičnim vozilom nudi znatno manju fleksibilnost. Naime, tradicionalna prednost automobila da čovek može skrenuti sa planirane trase ili zastati i bezbroj puta izaći iz vozila u slučaju e-automobila je neuporedivo manja.
Razočarani kupac
Posebno su u "Fordu" svesni da lično iskustvo stoji iza namere gotovo svakog drugog vlasnika e-vozila da se prilikom naredne kupovine vrati klasičnom autu. Razumeju da je takva odluka donesena nakon duže vožnje sopstvenim e-vozilom.
Znaju i da je teže nekoga, pogotovo razočaranog kupca, ponovo privući e-vozilu nego što je u slučaju prve kupovine. Praktično, za izvesno, ne baš kratko vreme, gube ne mali segment kupaca, i to onih koji su bili i voljni i finansijski spremni da se okrenu električnom vozilu.
Naravno da ni države, ni koncerni nisu radi otvoreno priznati da izrazito agresivna kampanja prelaska na e-vozila nije donela rezultate ni približno očekivanim. Međutim, činjenica je da evropske firme, već uloživši preko 85 milijardi evra u e-vozila, doživljavaju taj novac kao sredstva koja se ne mogu vratiti. Samo u programe proizvodnje baterija je uloženo blizu pet milijardi evra, a da još nema niti jedne evropske fabrike u kojoj bi se izrađivao ključni element e-automobila.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Poreska uprava počela poljoprivrednicima da šalje rešenja o doprinosima za 2025.
23.06.2025.•
0
Poreska uprava saopštila je da će poljoprivrednicima danas biti poslata poštom rešenja po osnovu doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za ovu godinu.
Iran na korak da zatvori Ormuski moreuz - kakav je to prolaz i kako će to uticati na cene nafte?
23.06.2025.•
3
Iranski parlament izglasao je preporuku da se zatvori Ormuski moreuz, ali konačnu odluku o tom pitanju treba da donese iranski Savet za nacionalnu bezbednost.
VIDEO: Ilon Mask pokrenuo "robo-taksije" u glavnom gradu Teksasa, samo za starije od 18 godina
23.06.2025.•
0
Američki milijarder i vlasnik Tesle Ilon Mask objavio je da je ta kompanija pokrenula probnu uslugu "robotizovanih taksija" u glavnom gradu Teksasa, Ostinu, po ceni od 4,20 dolara.
Srbija do kraja 2027. ulazi u "energetski Šengen": Šta to znači za građane?
23.06.2025.•
26
Ministarstvo rudarstva i energetike nedavno je najavilo da će Srbija tokom leta ove godine ispuniti sve preduslove za spajanje sa energetskim tržištem Evropske unije.
Ministarstvo nudi paorima "interventni otkup" pšenice za 23.000 dinara po toni
22.06.2025.•
15
Ministar poljoprivrede Dragan Glamočić kaže da će "država preko republičke Direkcije za robne rezerve ponuditi zemljoradnicima interventni otkup pšenice po ceni od 23.000 dinara po toni".
Ako uplaćujete humanitarnu pomoć, treba da znate: Pojedine banke to naplaćuju
22.06.2025.•
1
U Srbiji pojedine banke i dalje naplaćuju proviziju na uplate u humanitarne svrhe.
Vlada ukinula podsticaje za strance, IT sektor upozorava: Moguć odlazak stručnjaka i firmi iz Srbije
22.06.2025.•
34
Vlada Srbije nedavno je ukinula Uredbu o kriterijumima za dodelu podsticaja poslodavcima koji zapošljavaju novonastanjena lica u Srbiji, izazvavši burnu reakciju IT zajednice.
Ovo su države s najvećim bogatstvom po glavi stanovnika
22.06.2025.•
2
Prema izveštaju švajcarske banke UBS, Švajcarska je prva u svetu kada je u pitanju bogatstvo po glavi stanovnika.
EU namerava da zabrani ruski gas do 2027: Stručnjaci o tome koliko je taj plan realan
22.06.2025.•
4
Brisel je predložio obavezujuću zabranu uvoza ruskog gasa i tečnog prirodnog gasa (LNG) do kraja 2027. godine.
Švajcarska po prvi put uvela nultu kamatnu stopu: Dva glavna razloga za to
22.06.2025.•
0
Švajcarska nacionalna banka (SNB) je kamatnu stopu snizila na nulu.
Mali: Srbiji uplaćena prva sredstva iz Plana rasta za Zapadni Balkan
21.06.2025.•
9
Ministar finansija Siniša Mali potvrdio je da su Srbiji uplaćena prva sredstva Evropske unije, u iznosu od 51,66 miliona evra, u okviru predfinansiranja iz Plana rasta za Zapadni Balkan.
NIS traži još jedno odlaganje američkih sankcija, prethodno odlaganje do 27. juna
21.06.2025.•
3
Naftna industrija Srbije objavila je da je uputila novi zahtev Ministarstvu finansija Sjedinjenih Američkih Država za izdavanje posebne licence kojom se odlaže puna primena sankcija.
Kovanice u Srbiji: Izrada skupa, upotreba sve ređa
20.06.2025.•
5
Kovani novac u Srbiji sve se manje koristi kao sredstvo plaćanja, ali i pored toga i dalje je u upotrebi.
Nove cene goriva: Ponovo poskupljenje
20.06.2025.•
10
Gorivo će na pumpama u Srbiji od danas u 15 sati do 27. juna u isto vreme biti skuplje nego prošle nedelje.
Portparolka Evropske komisije: Srbija će moći da uvozi gas iz Rusije, ne sme završiti u Mađarskoj
19.06.2025.•
8
Predlog uredbe Evropske komisije o postepenom obustavljanju uvoza ruskog gasa u Evropsku uniju (EU) odnosi se samo na članice tog bloka, a ne i na treće zemlje.
Kakva je ekonomija Srbije: "Ogromni dugovi, masovni lopovluk, rasprodaja resursa..."
19.06.2025.•
29
Ekonomista Slobodan Komazec izjavio je da je zaduženost Srbije dostigla skoro 108 milijardi evra.
U SAD svakog dana prošle godine bilo po 1.000 novih milionera
19.06.2025.•
2
U Sjedinjenim Američkim Državama 2024. godine po 1.000 ljudi je dostizalo svakoga dana svoju prvu zaradu od milion dolara, saopštila je investiciona banka UBS.
Tramp ponovo odložio zabranu Tiktoka u SAD
18.06.2025.•
1
Predsednik SAD Donald Tramp produžiće za 90 dana rok kineskoj kompaniji ByteDance za prodaju Tiktoka, uprkos zakonu koji je nalagao prodaju ili gašenje u slučaju značajnog napretka.
Proizvođači mleka u Srbiji: Između "jakog" dinara i aflatoksina
17.06.2025.•
6
Srpski paori, posebno proizvođači mleka, baš nemaju sreće.
Atanacković: Ako država poveća neoporezivi deo plate, poslodavci bi pristali na povećanje minimalca
17.06.2025.•
7
Počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije Nebojša Atanacković kaže da bi 65 odsto poslodavaca prihvatilo povećanje minimalne zarade za 9,4 odsto u oktobru, ako država poveća neoporezivi deo plate.
EU planira da zabrani ruski gas do kraja 2027. godine
17.06.2025.•
6
Evropska komisija planira da u utorak predloži zakonsku zabranu uvoza ruskog prirodnog i tečnog gasa u Evropsku uniju do kraja 2027. godine, kako bi postepeno okončala energetske veze sa Rusijom.
Komentari 32
B&B
Jedan čovek
jesi za gej paradu ili ne.
Ko hoće hoće ko neće ne mora. Ali nemoj da me ubedjuješ. Ista priča je bila za vakcine protiv kovida. JA imam moju računicu i JA odlučujem šta ću. A priče o zagadjenoj atmosferi su smešne. Zapad do skoro razvijao industriju i sad svi da je čuvamo ali će oni da nam prodaju čistu tehnologiju. Umalo im nisam poverovao
em
dečko je sam spomenuo ZR pa sam se ja nadovezao jer sam baš ovih dana imao situaciju da sam pre podne bio na poslu, a popodne išao nešto privatno da obavim u ZR i uveče odveo decu kod bake i vratio se za NS. otprilike svake dve nedelje imam takvu akciju da moram negde van NS a sa el. autom od 15000e to nije izvodljivo.
@Petar
koliko je to km i koliko vremena ti treba za taj put do nemačke? ja sam do Paralie stigao za 8 i po sati sa uračunatim pauzama i granicama.
i da se razumemo, ne bezim od el.auta, samo dok ne naprave nešto univerzalno, kao iz SF filmova, da mogu da zamenim na pumpi moju praznu za napunjenu bateriju od 2-3kg i "vozi Miško" mene el.auto neće videti. ja vremena da se puni baterija nemam. dok to ne smisle ostajem ja na 2.0 benz/plin, pa ako baš zatreba onda sa oba puna rezervoara preko 1000km
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar