
Problemi u industriji električnih automobila - šta ćemo sa baterijama?
Podatak da je u svetu krajem decembra 2023. godine bilo 42 miliona električnih vozila, skoro 45 odsto više nego 12 meseci ranije, samo na prvi pogled deluje impresivno.

Foto: Pixabay
Ako se zna da su dve trećine zapravo hibridna vozila, a da na Kinu otpada oko 24,5 miliona modernih automobila, postaje vidljivo da se na tržištu za novotariju od koje je globalna industrija mnogo očekivala stvari ne dešavaju prema planu.
Neuspeh najmoćnijih
Po izrazito agresivne zagovornike što bržeg prelaska na ekološki prihvatljivija vozila, porazno je događanje u prvih šest meseci tekuće sezone - prodaja je naglo usporila, pa se procenjuje da je rast ukupnog broja vozila od juna prošle do juna ove godine jedva 17 odsto.
Izgleda da je i prethodnih godina dosta bolja prodaja, premda ispod ranijih očekivanja, više bila izraz veoma visokih državnih subvencija nego realne tržišne potražnje. Tako je u Nemačkoj, evropskom lideru sa 2,7 miliona e-automobila, bilo dovoljno da država ukine podršku, pa da u decembru tržište kolabira, te je u poslednjih šest meseci prodato jedva 100.000 novih električnih automobila.
Iznenađuje da upravo najsnažniji automobilski koncerni doživljavaju teške neuspehe. Gotovo je neverovatno da je "Ford", u želji da spreči duboki pad prodaje svojih četvorotočkaša, toliko spustio cenu da sada gubi 15.000 dolara po svakom prodatom e-automobilu. Slična strategija umanjenja cene ne pomaže ni "Tesli", dok je "Mercedes" u julu doživeo još jedno krupno razočaranje - tržište nije prihvatilo ni najnoviji model e-vozila iz pogona legendarne fabrike.
Cena akcije "Barte", poznate po ulaganjima u baterije, u prethodna dva meseca izgubila je 75 odsto donedavne vrednosti. Razlog su mišljenja da će poznata kompanija morati zatražiti državnu pomoć kako ne bi bankrotirala jer ulaganja nisu donela veći rezultat.
Povratak na fosilna goriva
Istina, automobilski koncerni su još u fazi propagandnog pristupa lansiranja novog proizvoda, pa stvari zamagljuju korišćenjem segmentarnih podataka kojima se prilike prikazuju u mnogo lepšem svetlu nego što jesu.
Tako se Amerikanci hvale da su prošle godine imali rast prodaje od 40 odsto, ali kada se uzme u obzir da je u SAD tek zanemarljivih 3,4 miliona e-vozila, vidi se da bi za ozbiljnije zahvatanje tržišta procenat rasta prvih sezona morao biti iznad 150 odsto, pa i više. "Fordu" malo pomaže isticanje da je prodaja manjeg modela, namenjenog manje bogatima, lane porasla za 62 odsto, jer je plasirano tek 24.000 vozila tog tipa.
Možda su još porazniji podaci o ponašanju potencijalnih kupaca e-automobila. Tako je globalno istraživanje o ponašanju kupaca u Brazilu, Australiji, Južnoj Koreji, Nemačkoj, Norveškoj, Italiji i Francuskoj pokazalo da neočekivano velik broj korisnika e-vozila planira da svoj automobil položi kao ulog radi kupovine novog vozila sa pogonom na fosilna goriva. Takvih je 29,8 odsto vlasnika e-automobila. Pravo iznenađenje je, međutim, što istraživanje pokazuje da je razočaranih kupaca e-automobila u SAD čak 46 odsto.
Skupo i nedostupno
Glavni razlog nezadovoljstva kupaca je što su se troškovi održavanja i korišćenja pokazali primetno iznad očekivanih. Slaba tačka e-vozila, posmatrano iz ugla kupca, jeste baterija. Ogromnih je dimenzija i čini oko 40 odsto težine vozila. Kada joj se nešto dogodi, gotovo je nemoguća popravka, već se automobil stavlja kao ulog za kupovinu novog, bilo opet električnog, bilo klasičnog.
Izgleda da ni sama prodajna cena e-vozila ne samo da proizvođaču još uvek ne donosi profit, već predstavlja prepreku čak i kupcu srednje kupovne moći. Drastičan pad prodaje čim država smanji ili ukine subvencije, kao što se dogodilo u Nemačkoj, ukazuje da su e-automobili još uvek privilegija bogatijih.
Kupcima u SAD više smeta izrazit nedostatak javnih punjača i ne baš lak pristup punjenju ispražnjenih baterija. Samo 41 odsto stanovnika predgrađa, odnosno tek 17 odsto seoskog življa, ima javni punjač na rastojanju do jedne milje.
Pokazuje se i da je domet vozila na osnovu jednog punjenja uočljivo kraći nego što se u propagandnom materijalu navodi, a nije mali ni broj onih koji ocenjuju da vožnja e-vozilom u odnosu na vožnju klasičnim vozilom nudi znatno manju fleksibilnost. Naime, tradicionalna prednost automobila da čovek može skrenuti sa planirane trase ili zastati i bezbroj puta izaći iz vozila u slučaju e-automobila je neuporedivo manja.
Razočarani kupac
Posebno su u "Fordu" svesni da lično iskustvo stoji iza namere gotovo svakog drugog vlasnika e-vozila da se prilikom naredne kupovine vrati klasičnom autu. Razumeju da je takva odluka donesena nakon duže vožnje sopstvenim e-vozilom.
Znaju i da je teže nekoga, pogotovo razočaranog kupca, ponovo privući e-vozilu nego što je u slučaju prve kupovine. Praktično, za izvesno, ne baš kratko vreme, gube ne mali segment kupaca, i to onih koji su bili i voljni i finansijski spremni da se okrenu električnom vozilu.
Naravno da ni države, ni koncerni nisu radi otvoreno priznati da izrazito agresivna kampanja prelaska na e-vozila nije donela rezultate ni približno očekivanim. Međutim, činjenica je da evropske firme, već uloživši preko 85 milijardi evra u e-vozila, doživljavaju taj novac kao sredstva koja se ne mogu vratiti. Samo u programe proizvodnje baterija je uloženo blizu pet milijardi evra, a da još nema niti jedne evropske fabrike u kojoj bi se izrađivao ključni element e-automobila.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
FT: Imenovanjem Sajmona Trota za direktora, Rio Tinto se opredelio za status kvo
15.07.2025.•
0
Rudarska kompanija Rio Tinto imenovala je Sajmona Trota za izvršnog direktora posle iznenadnog povlačenja Jakoba Stausholma, čime se opredelila za status kvo, piše danas Fajnenšel tajms.
Srbija najviše uvozi iz Kine
15.07.2025.•
0
Spoljnotrgovinska robna razmena Srbije je u 2024. godini iznosila oko 69,5 milijardi evra, što je rast od 6,2 odsto u odnosu na 2023, saopštio je Republički zavod za statistiku.
Tabaković: Srbija ima 50,5 tona rezervi zlata
15.07.2025.•
2
Guvernerka Narodne banke Srbije Jorgovanka Tabaković izjavila da Srbija ima 50,5 tona rezervi zlata.
Savez samostalnih sindikata: Tražićemo veće povećanje minimalca za 2026. od predloženog
15.07.2025.•
7
Predsednik Saveza samostalnih sindikata Srbije (SSSS) Zoran Mihajlović rekao je da će taj sindikat tražiti veće povećanje minimalne zarade za 2026. godinu od predviđenih 10,1 odsto, odnosno sa 500 na 550 evra.
Evropa priprema odgovor na Trampove carine: Na spisku i jelke, pčele, kamile, kondomi, ljudska kosa...
15.07.2025.•
2
U srži odgovora Evropske komisije na najavljene carinske tarife Donalda Trampa, na spisku u koji je AFP imao uvid, nalaze se američki avioni, automobili i burbon, mada Brisel i dalje želi da šansu da pregovorima.
Zbog gubitaka na mreži: Struja će poskupeti u oktobru, ali i još jednom naredne godine
15.07.2025.•
31
Od Međunarodnog monetarnog fonda smo saznali da će cena struje u Srbiji od oktobra biti uvećana sedam odsto "zbog gubitaka na mreži" koje ima Elektrodistribucija Srbije (EDS).
Rekordna vrednost bitkoina: Prvi put prešao 120.000 dolara
14.07.2025.•
3
Bitkoin je danas prvi put prešao granicu od 120.000 dolara podstaknut nadama industrije u povoljnu američku regulaciju kriptovaluta.
Srpska IT asocijacija: Zbog ukinutih podsticaja više kompanija razmatra povlačenje sa srpskog tržišta
14.07.2025.•
46
Četiri nedelje nakon ukidanja podsticaja za novonastanjena lica, i pored više zvaničnih dopisa koje je Srpska IT asocijacija (SITA) uputila nadležnima, dijalog sa IT sektorom još nije započet.
Precenjen kurs dinara - skup život i manji javni dug
14.07.2025.•
27
Vlast često ističe kako je zaduženost Srbije u ubrzanom padu, odnosno da 39 milijardi evra javnog duga krajem juna čini tek 44 odsto BDP.
Umesto preko trezora: Građani će račune za struju plaćati na račun banke biznismena bliskog SNS-u
14.07.2025.•
78
Elektroprivreda Srbije je u junskom računu za struju obavestila korisnike da se od narednog meseca menja račun za uplatu, umesto dosadašnjeg trezorskog računa, uplate će se vršiti na tekući račun Alta banke.
Letnji dani, zimske brige: Građani već nabavljaju ogrev
13.07.2025.•
1
U jeku letnjih žega povećana je potražnja za ogrevnim drvetom.
O zatvaranju fabrika u Srbiji: "Očekivano s obzirom da taktiku vlasti"
13.07.2025.•
10
Očekivano, kako zbog krize u automobilskoj industriji i ekonomiji EU, tako i zbog sulude ekonomske politike naše vlasti, neke su od ocena sagovornika Danasa povodom sve češćih zatvaranja fabrika i otpuštanja radnika.
Koji put vodi do veće zarade: Fakultet ili zanat?
13.07.2025.•
43
Zanat ili fakultet? Da li je to uopšte dilema? Zarada zanatlija u Srbiji, utisak je, prestigla je ono što ostvare visokobrazovani poput lekara ili nastavnika.
NBS se zadužila tri milijarde evra na repo tržištu po izuzetno visokim kamatama
13.07.2025.•
6
Narodna banka Srbije se na 27. aukciji hartija od vrednosti prodajom blagajničkih zapisa zadužila 360 milijardi dinara (3,07 milijardi evra) na repo tržištu.
Mogu li stranci dobiti stambeni kredit u Srbiji?
13.07.2025.•
1
Kupovina nekretnine u Srbiji, naročito kada se finansira kreditom, predstavlja veliki korak u životu, bilo da je reč o povratnicima iz dijaspore ili stranim državljanima koji žele da stvore dom u našoj zemlji.
Međugodišnja inflacija u junu iznosila 4,6 odsto
11.07.2025.•
0
Međugodišnja inflacija u Srbiji u junu ove godine iznosila je 4,6 odsto, a mesečna 0,9 odsto, objavio je Republički zavod za statistiku.
Cene nafte skaču dok se čeka Trampova važna izjava o Rusiji
11.07.2025.•
1
Cene američke sirove nafte WTI (West Texas Intermediate) porasle su danas na iznad 68 dolara po barelu.
U Nemačkoj i dalje raste broj preduzeća u bankrotu
11.07.2025.•
0
Nadležnim sudovima u Nemačkoj u junu je prijavljeno 2,4 odsto više bankrota preduzeća nego 12 meseci ranije, saopštio je Nemački statistički zavod (Destatis), na osnovu preliminarnih podataka.
NBS: Bruto devizne rezerve uvećane na 27,4 milijarde evra u junu
11.07.2025.•
2
Narodna banka Srbije (NBS) objavila je da su bruto devizne rezerve centralne banka na kraju juna ove godine bile na nivou od 27,4 miliajrde evra, što je bilo 4,7 miliona evra više nego na kraju maja.
Objavljene nove cene goriva
11.07.2025.•
9
Nove cene goriva koje će važiti od 15 časova su objavljene.
Ugostiteljske usluge poskupele za više od devet odsto, najmanja poskupljenja u Vojvodini
11.07.2025.•
5
Ugostiteljske usluge su u Srbiji u junu ove godine, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku bile skuplje za 9,2 odsto nego u junu 2024. godine.
Komentari 32
B&B
Jedan čovek
jesi za gej paradu ili ne.
Ko hoće hoće ko neće ne mora. Ali nemoj da me ubedjuješ. Ista priča je bila za vakcine protiv kovida. JA imam moju računicu i JA odlučujem šta ću. A priče o zagadjenoj atmosferi su smešne. Zapad do skoro razvijao industriju i sad svi da je čuvamo ali će oni da nam prodaju čistu tehnologiju. Umalo im nisam poverovao
em
dečko je sam spomenuo ZR pa sam se ja nadovezao jer sam baš ovih dana imao situaciju da sam pre podne bio na poslu, a popodne išao nešto privatno da obavim u ZR i uveče odveo decu kod bake i vratio se za NS. otprilike svake dve nedelje imam takvu akciju da moram negde van NS a sa el. autom od 15000e to nije izvodljivo.
@Petar
koliko je to km i koliko vremena ti treba za taj put do nemačke? ja sam do Paralie stigao za 8 i po sati sa uračunatim pauzama i granicama.
i da se razumemo, ne bezim od el.auta, samo dok ne naprave nešto univerzalno, kao iz SF filmova, da mogu da zamenim na pumpi moju praznu za napunjenu bateriju od 2-3kg i "vozi Miško" mene el.auto neće videti. ja vremena da se puni baterija nemam. dok to ne smisle ostajem ja na 2.0 benz/plin, pa ako baš zatreba onda sa oba puna rezervoara preko 1000km
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar