
Pred letnju sezonu dobro znati: Sve više prevara sa turističkim aranžmanima, ovako ćete se zaštititi
Uoči početka letnje sezone brojne turističke agencije nude putnicima različite aranžmane, ali se otvara prostor i za brojne lažne agencije i zloupotrebe.

Foto: Pixabay
Kada se traži aranžman, jako je bitno da turistička agencija sa kojom se putuje bude pouzdana i proverena, kako bi putnici izbegli neprijatnosti i potencijalne prevare.
Ukoliko ipak do određenih problema dođe, putinici treba da znaju svoja prava i mogućnosti i kome treba da se obrate.
Kako znati da li je turistička agencija pouzdana?
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić za Danas objašnjava kako da proverite da li je neka turistička agencija pouzdana.
"Treba prvo pogledati kod nas na sajtu YUTA, agencije koje su na spisku, one su proverene. Naravno, ima i agencija koje nisu naše članice, ali su dobre i pouzdane. Mi vodimo računa o standardima po kojima bi agencije trebalo da postupaju i imamo način da zaštitimo putnika kroz arbitražu koju sprovodimo kada je putnik nezadovoljan", navodi on.
Seničić ističe da je najbolje da se proveri na Agenciji za privredne registre (APR).
"Treba proveriti da li je agencija registrovana, da li postoji, da li ima licencu za rad, a licencu dodeljuje ministarstvo. Kada agencija ima licencu, to znači da poseduje i neki garantni fond, a to je u ovom slučaju polisa osiguranja i to je jako bitno ukoliko dođe do insolventnosti agencije, da putnici mogu da se naplate", ukazuje sagovornik Danasa.
Takođe, on dodaje da putnici na internetu mogu da pronađu dosta blogova vezanih za turističke agencije i putovanja i da istraže i vide iskustva drugih putnika.
"Treba da istraže mesto gde putuju, iskustva drugih putnika i treba da imaju realna očekivanja. Najveći problem sa putnicima svodi se na to što nemaju realna očekivanja, nego sami projektuju sliku koju bi želeli kada uplaćuju određeni aranžman. Moraju da imaju saznanja o tome, moraju sami malo da se raspitaju na koju destinaciju idu, jer svaka ima i prednosti i mane. Da ne bi bili iznenađeni kad se pojave u Egiptu i shvate da to nije baš onako kako su očekivali, mislim na destinaciju, ne na same objekte za turiste", pojašnjava Seničić.
Kako ukazuje, sve učestalije su prevare na društvenim mrežama.
"Često se na društvenim mrežama predstavljaju kao neke turističke agencije, a zapravo je to neko udruženje koje nije registrovano nigde. Na taj način oni prikupljaju putnike, a kad dođe do problema, ne postoji nijedan zakonski način da se zaštite i budu sigurni. Te prevare su uzele maha. Kada se nešto reklamira na društvenim mrežama, to može da uradi bilo ko, to ništa ne znači dok se ne proveri. Imali smo grupe ljudi koji su uplaćivali putovanja tako i na kraju nisu nigde otišli, jer su ih pokrali. To posle ide u ruke policije, ali se često teško rešava", naglašava sagovornik Danasa.
Seničić ukazuje i na problem sa velikim razlikama u cenama.
"Cene su manje-više iste ili približne. Ne treba nasedati na neke drastične slučajeve ni velikih ni malih cena. Kada je nešto nerazumno malo u odnosu na druge ponude, treba biti skeptičan i pitati se da li je ta ponuda kako treba", savetuje on.
Kome se obratiti u slučaju problema?
Seničić objašnjava da je prva adresa turistička inspekcija, ako je turistička agencija registrovana i radi po zakonu.
"Oni imaju ovlašćenja da utvrde da li je došlo do nekakvog neispunjenja ugovornih obaveza. Ukoliko je turistička agencija članica YUTA, mogu i nama da se obrate, mi imamo model i sistem gde kroz arbitražu možemo da ustanovima odgovornost agencije i možemo da naložimo povraćaj određenih sredstava, ukoliko agencija nije ispoštovala određene stavke koje su ugovorene", kaže on.
Kako dodaje, turistička inspekcija to ne može.
"Ona može da kazni agenciju ukoliko je došlo do nekog većeg neispunjenja iz ugovora. Može da napravi procenu i da kaže agenciji da bi trebalo da isplati određeni iznos, ali ne može da naloži da se to uradi, može samo da kazni agenciju. Onda putnici moraju da uđu u spor sa turističkom agencijom i da to putem suda naplaćuju. Mi imamo drugačiji model, ide se na arbitražu i najčešće se reši sporazumno, a ako ne može tako, ide se na sudski spor", objašnjava Seničić.
Navodi da oni u arbitraži koriste međunarodni dokument koji se zove "Frankfurtska lista".
"Ona vrlo jasno i taksativno u procentima daje iznose koje putniku treba vratiti u slučaju različitih nepravilnosti. Nigde na svetu, kada ste nezadovoljni nećete dobiti sve pare nazad. Najčešće je problem kad ljudi dođu, ali neće ni da uđu u aprtman jer im se ne dopada i onda prave grešku gde odlaze i sami zakupljuju drugi apartman, a onda dođu nazad i traže povraćaj ukupnog iznosa novca, a to je nemoguće. Vi ste dobili smeštaj, ako vam se ne sviđa, to je druga priča i može posle da se utvrđuje i da dobijete delimičnu kompenzaciju, ali ne možete ukupan iznos", pojašnjava on.
Iz turističke inspekcije naglašavaju da ukoliko dođe do odstupanja od ugovorenog programa putovanja ili putnik ima druge primedbe, neophodno je da odmah na licu mesta napravi pismeni prigovor predstavniku agencije i pribavi moguće dokaze za ugovorene, a neizvršene usluge, jer je to, kako dodaju, osnov za ostvarivanje prava.
Podrži 021
021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
Putovanja: Evropa najpopularnija destinacija, a Kinezi najviše troše kako bi putovali
01.10.2023.•
0
Globalni turizam danas učestvuje sa oko 10 odsto u svetskom BDP-u, a 1990. godine učešće je bilo manje od tri procenta.
Objavljena nova lista najsigurnijih zemalja: Island na prvom mestu, evo gde je Srbija
01.10.2023.•
2
Globalni indeks mira (GPI) predstavio je godišnju rang listu najsigurnijih zemalja sveta, a koju je kreirao Institut za ekonomiju i mir.
Booking mesecima ne isplaćuje novac hotelima zbog "tehničkog problema"
01.10.2023.•
0
Sajt za rezervaciju smeštaja "Booking.com" već mesecima ne isplaćuje novac mnogim hotelima i drugim partnerima širom sveta zbog, kako se navodi, "tehničkog problema", piše Gardijan.
Šta znači "7500" i drugi tajni kodovi tokom leta avionom
01.10.2023.•
0
Let avionom može biti neugodno iskustvo. Jake turbulencije nisu jedina stvar koja može neprijatno da vas iznenadi jer je ponekad dovoljno da zbog modnog odabira doživite nezgodan trenutak.
VIDEO: Sada možete provesti vikend u Šrekovoj močvari - u blatnjavoj, mahovinom prekrivenoj oazi
01.10.2023.•
1
Ako vas je oduvek zanimalo kako je to živeti u močvari, sada to možete iskusiti. A ovo je i odlična prilika za fanove Šreka da uživo vide ovaj bajkoviti dom.
VIDEO: Gradić zabranio dolazak influenserima i turistima jer su bahati
01.10.2023.•
2
Slikoviti seoski gradić poznat po predivnom predelu zabranio je posetu influenserima i turistima.
Kako avio-kompanije zarađuju od prebukiranih letova
01.10.2023.•
0
Dešava se da letovi budu prebukirani, a avio-kompanije tvrde da putnici imaju korist od prekomerne prodaje karata.
Amsterdam diže porez na noćenje: Imaće uskoro najveću turističku taksu u Evropi
29.09.2023.•
0
Amsterdam planira da porez na noćenje podigne na 12,5 odsto cene hotelske sobe, dok će putnici na kruzerima plaćati 11 evra po osobi, a ne dosadašnjih osam evra.
Singapurski aerodrom prvi uvodi novinu: Od sledeće godine putovanje bez pasoša
24.09.2023.•
2
Putovanje na singapurskom Čangi aerodromu, koji je jedan od najboljih na svetu, od sledeće godine biće još lakše. Na ovom aerodromu biće moguće putovati bez pasoša.
VIDEO: Pilot objasnio zašto piloti smeju da zaspu dok voze avion
17.09.2023.•
0
Viralna priča iz aviona o ženi koja je napravila dramu i tvrdila da jedan od putnika "nije stvaran" bila je hit ovog leta, ali pažnja se sada okrenula prema najvažnijoj osobi u avionu.
Svaki peti iz Srbije odbijen za vizu za SAD: Evo kakav je slučaj sa drugim zemljama
17.09.2023.•
9
Na zvaničnom sajtu US Departmenta objavljeni su podaci o tome koliko je procenata zahteva za vizu za Sjedinjene Američke Države odbijeno u 2022. godini.
VIDEO: Turista u Briselu razbio istorijski kip - i to dan nakon restauracije
17.09.2023.•
1
Irski turista razbio je istorijski kip u Belgiji samo dan nakon što je predstavljen javnosti posle restauracije koja je koštala 15.000 funti.
VIDEO: Avion ruske kompanije prinudno sleteo u polje u Sibiru, nema povređenih
12.09.2023.•
1
Avion Erbas A320 ruske kompanije Ural prinudno je danas sleteo na travnatu površinu u Sibiru nakon neutvrđenog tehničkog problema, saopštile su vlasti.
VIDEO: Motor aviona Er Čajna se zapalio tokom leta, devet putnika povređeno
11.09.2023.•
0
Devet putnika je povređeno jer je u avionu avio-kompanije Er Čajna zbog požara na motoru ušao dim u kabinu.
VIDEO: Stjuard podelio savete koji će sprečiti dečje izlive besa u avionu
10.09.2023.•
0
Smiriti decu tokom avionskog leta može se činiti nemogućom misijom, ali stjuard Kevin ima nekoliko korisnih trikova koji bi pomogli pomoći roditeljima male dece koja prvi put lete.
VIDEO: Ovaj jezivi hotel prozvan je najružnijim na svetu, niko u njemu nikada nije noćio
10.09.2023.•
3
Hotel Rjugjong, inače poznat i kao "hotel propasti", nalazi se u severnokorejskoj prestonici Pjongjang i prozvan je najružnijim na svetu.
Ulazak u Veneciju 5 evra: Vlada odobrila testiranje naplate dnevnim turistima
05.09.2023.•
1
Venecija je odobrila danas smernice za testiranje naplate ulaska dnevnim turistima tokom najposećenijih vikenda 2024. godine.
VIDEO Nemački turista oštetio čuvenu Neptunovu fontanu u Firenci: Popeo se na nju da se slika
05.09.2023.•
0
Nemački 22-godišnji turista oštetio je slavnu Neptunovu fontanu u Firenci dok se penjao na tu znamenitost zbog fotografisanja.
VIDEO: Pilot pokazao šta treba učiniti tokom turbulencije i otkrio trik koji umiruje putnike
03.09.2023.•
1
Nakon što je pilot iz Sidneja Džimi Nikolson u viralnom videu pokazao na kom se delu aviona turbulencija najmanje oseti, sada je snimio video u kojem je pokazao šta učiniti tokom jake turbulencije.
Avio-kompanija prodavala karte za otkazane letove
03.09.2023.•
0
Australijska komisija za konkurenciju i potrošače (ACCC) podnela je tužbu protiv avio-kompanije Kvantas ervejz zbog toga što je navodno prodavao karte za hiljade letova koji su bili otkazani.
Letnjoj avanturi nije došao kraj: Timski rafting provod ovog septembra po najboljim cenama
31.08.2023.•
0
Leto još uvek nije gotovo - a svoju dozu adrenalinske avanture na vodi najbolje ćete zadovoljiti na predivnoj Drini i Tari.
Komentari 3
/
vade se na protokol kako se prvo morate obratiti agenciji na nepravilnost pa tek onda njima.
Luna
Mo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar