
Pred letnju sezonu dobro znati: Sve više prevara sa turističkim aranžmanima, ovako ćete se zaštititi
Uoči početka letnje sezone brojne turističke agencije nude putnicima različite aranžmane, ali se otvara prostor i za brojne lažne agencije i zloupotrebe.

Foto: Pixabay
Kada se traži aranžman, jako je bitno da turistička agencija sa kojom se putuje bude pouzdana i proverena, kako bi putnici izbegli neprijatnosti i potencijalne prevare.
Ukoliko ipak do određenih problema dođe, putinici treba da znaju svoja prava i mogućnosti i kome treba da se obrate.
Kako znati da li je turistička agencija pouzdana?
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić za Danas objašnjava kako da proverite da li je neka turistička agencija pouzdana.
"Treba prvo pogledati kod nas na sajtu YUTA, agencije koje su na spisku, one su proverene. Naravno, ima i agencija koje nisu naše članice, ali su dobre i pouzdane. Mi vodimo računa o standardima po kojima bi agencije trebalo da postupaju i imamo način da zaštitimo putnika kroz arbitražu koju sprovodimo kada je putnik nezadovoljan", navodi on.
Seničić ističe da je najbolje da se proveri na Agenciji za privredne registre (APR).
"Treba proveriti da li je agencija registrovana, da li postoji, da li ima licencu za rad, a licencu dodeljuje ministarstvo. Kada agencija ima licencu, to znači da poseduje i neki garantni fond, a to je u ovom slučaju polisa osiguranja i to je jako bitno ukoliko dođe do insolventnosti agencije, da putnici mogu da se naplate", ukazuje sagovornik Danasa.
Takođe, on dodaje da putnici na internetu mogu da pronađu dosta blogova vezanih za turističke agencije i putovanja i da istraže i vide iskustva drugih putnika.
"Treba da istraže mesto gde putuju, iskustva drugih putnika i treba da imaju realna očekivanja. Najveći problem sa putnicima svodi se na to što nemaju realna očekivanja, nego sami projektuju sliku koju bi želeli kada uplaćuju određeni aranžman. Moraju da imaju saznanja o tome, moraju sami malo da se raspitaju na koju destinaciju idu, jer svaka ima i prednosti i mane. Da ne bi bili iznenađeni kad se pojave u Egiptu i shvate da to nije baš onako kako su očekivali, mislim na destinaciju, ne na same objekte za turiste", pojašnjava Seničić.
Kako ukazuje, sve učestalije su prevare na društvenim mrežama.
"Često se na društvenim mrežama predstavljaju kao neke turističke agencije, a zapravo je to neko udruženje koje nije registrovano nigde. Na taj način oni prikupljaju putnike, a kad dođe do problema, ne postoji nijedan zakonski način da se zaštite i budu sigurni. Te prevare su uzele maha. Kada se nešto reklamira na društvenim mrežama, to može da uradi bilo ko, to ništa ne znači dok se ne proveri. Imali smo grupe ljudi koji su uplaćivali putovanja tako i na kraju nisu nigde otišli, jer su ih pokrali. To posle ide u ruke policije, ali se često teško rešava", naglašava sagovornik Danasa.
Seničić ukazuje i na problem sa velikim razlikama u cenama.
"Cene su manje-više iste ili približne. Ne treba nasedati na neke drastične slučajeve ni velikih ni malih cena. Kada je nešto nerazumno malo u odnosu na druge ponude, treba biti skeptičan i pitati se da li je ta ponuda kako treba", savetuje on.
Kome se obratiti u slučaju problema?
Seničić objašnjava da je prva adresa turistička inspekcija, ako je turistička agencija registrovana i radi po zakonu.
"Oni imaju ovlašćenja da utvrde da li je došlo do nekakvog neispunjenja ugovornih obaveza. Ukoliko je turistička agencija članica YUTA, mogu i nama da se obrate, mi imamo model i sistem gde kroz arbitražu možemo da ustanovima odgovornost agencije i možemo da naložimo povraćaj određenih sredstava, ukoliko agencija nije ispoštovala određene stavke koje su ugovorene", kaže on.
Kako dodaje, turistička inspekcija to ne može.
"Ona može da kazni agenciju ukoliko je došlo do nekog većeg neispunjenja iz ugovora. Može da napravi procenu i da kaže agenciji da bi trebalo da isplati određeni iznos, ali ne može da naloži da se to uradi, može samo da kazni agenciju. Onda putnici moraju da uđu u spor sa turističkom agencijom i da to putem suda naplaćuju. Mi imamo drugačiji model, ide se na arbitražu i najčešće se reši sporazumno, a ako ne može tako, ide se na sudski spor", objašnjava Seničić.
Navodi da oni u arbitraži koriste međunarodni dokument koji se zove "Frankfurtska lista".
"Ona vrlo jasno i taksativno u procentima daje iznose koje putniku treba vratiti u slučaju različitih nepravilnosti. Nigde na svetu, kada ste nezadovoljni nećete dobiti sve pare nazad. Najčešće je problem kad ljudi dođu, ali neće ni da uđu u aprtman jer im se ne dopada i onda prave grešku gde odlaze i sami zakupljuju drugi apartman, a onda dođu nazad i traže povraćaj ukupnog iznosa novca, a to je nemoguće. Vi ste dobili smeštaj, ako vam se ne sviđa, to je druga priča i može posle da se utvrđuje i da dobijete delimičnu kompenzaciju, ali ne možete ukupan iznos", pojašnjava on.
Iz turističke inspekcije naglašavaju da ukoliko dođe do odstupanja od ugovorenog programa putovanja ili putnik ima druge primedbe, neophodno je da odmah na licu mesta napravi pismeni prigovor predstavniku agencije i pribavi moguće dokaze za ugovorene, a neizvršene usluge, jer je to, kako dodaju, osnov za ostvarivanje prava.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
Evropski sud odlučio: Kućni ljubimci se smatraju delom prtljaga u avionu
16.10.2025.•
0
Evropski sud pravde danas je doneo odluku prema kojoj se kućni ljubimci smatraju delom prtljaga u avionu.
Prvi put američki pasoš nije među 10 najmoćnijih, a evo koliko je "jak" srpski
15.10.2025.•
1
Prvi put u 20-godišnjoj istoriji Henli pasport indeksa, američki pasoš je u potpunosti ispao sa liste top 10 i zauzima 12. mesto jednog od nekoliko indeksa koji mere "moć" pasoša.
Partenon prvi put posle 20 godina bez skela
13.10.2025.•
0
Antički hram Partenon na Akropolju od juče je prvi put u poslednjih 20 godina bez građevinskih skela, što omogućava građanima Atine i turistima da uživaju u nesmetanom pogledu na ovaj spomenik.
Broj komercijalnih letova u EU i dalje manji nego pre pandemije virusa korona
12.10.2025.•
0
Broj komercijalnih letova u Evropskoj uniji još nije dostigao nivo koji je zabeležen pre pandemije virusa korona, pokazuje izveštaj Evrostata.
VIDEO: Tajni prolaz u Koloseumu koji je koristio car prvi put otvoren za turiste
09.10.2025.•
1
Nekada tajni prolaz u Koloseumu, nazvan po zastrašujućem starorimskom caru koji se pojavljuje u holivudskom blokbasteru "Gladijator", prvi put je otvoren za javnost.
Gde (ne) treba da sedite u avionu kako biste mirnije putovali?
08.10.2025.•
1
Čak i ako samo letite negde po Evropi, putovanje nije uvek opušteno.
Stanovnici Amsterdama tužili svoj grad zbog previše turista
07.10.2025.•
0
Zbog velikog broja turista, kuće i javne zgrade u Amsterdamu pretvorene su u smeštaje za izdavanje, trotoarima jedva može da se prođe, lokalne prodavnice poznate decenijama, menjaju namenu u prodavnice suvenira.
Jedna avio-kompanija uvodi besplatno pivo i vino za sve putnike
05.10.2025.•
0
Kanadski avio-prevoznik Er Kanada objavio je da će svim putnicima u ekonomskoj klasi nuditi besplatno pivo i vino.
FOTO, VIDEO: Grobnica faraona Amenhotepa III u Egiptu nakon dve decenije otvorena za posetioce
05.10.2025.•
0
Egipat je nakon više od dve decenije restauracije otvorio grobnicu faraona Amenhotepa III za posetioce.
Aerodrom u Minhenu nastavlja letove nakon primećenih dronova
04.10.2025.•
0
Aerodrom u Minhenu počeo je postepeno da nastavlja letove jutros od 7.00 časova, nakon što su sinoć primećeni dronovi u blizini vazdušnog prostora primorali službe da odlože rane subotnje polaske.
VIDEO: Živopisno holandsko selo zbog previše turista uvodi ulaznice od 17,5 evra
29.09.2025.•
1
Popularno holandsko turističko selo Zanse Skans, poznato po svojim istorijskim vetrenjačama i tradicionalnoj holandskoj arhitekturi, od proleća 2026. godine uvodi naplatu ulaza za sve posetioce.
VIDEO Ovo je deset najbržih vozova na svetu: Rekorder je postigao 575 km/h
28.09.2025.•
2
Brze železnice nastavljaju da transformišu prevoz, nudeći održive alternative avionima za putovanja na srednje udaljenosti.
Aerodromi ukidaju jedno pravilo koje nervira putnike: Evo o čemu se radi
22.09.2025.•
3
Pravilo koje je ograničavalo unos tečnosti u ručnom prtljagu na 100 ml, posle skoro 20 godina, izgleda polako odlazi u prošlost.
Lisabon proglašen najsrećnijom destinacijom za odmor
21.09.2025.•
3
Portugalska prestonica zauzela je prvo mesto na novom Indeksu sreće na odmoru, zahvaljujući odličnoj hrani, velikom broju zelenih površina i prijatnoj atmosferi koja posetiocima omogućava opuštajući boravak.
Jedna avio-kompanija uvodi besplatan Wi-Fi na svojim letovima
21.09.2025.•
1
Francuska nacionalna avio-kompanija "Air France" prva je velika evropska kompanija koja putnicima nudi besplatan i brz Wi-Fi tokom leta, bez obzira na klasu.
Objavljena rang-lista aerodroma koji putnike čine najnervoznijima
21.09.2025.•
1
Prema rang-listi evropskih aerodroma koji najčešće izazivaju osećaj anksioznosti kod putnika, najveći broj aerodroma koje putnici doživljavaju kao opasne nalazi se na ostrvima, prenosi televizija BFM.
Sagrada familija spremna da podigne toranj i postane najviša crkva u Evropi
21.09.2025.•
1
Bazilika Sagrada familija, više od jednog veka u izgradnji, spremna je da podigne svoj centralni toranj i postane najviša hrišćanska crkva u Evropi.
Rodni grad Deda Mraza gradi turističko naselje za smeštaj 4.000 ljudi
20.09.2025.•
0
Rovaniemi, glavni grad finske Laponije izgradiće turističko naselje koje će moći da primi 4.000 gostiju, zbog stalnog povećanja broja posetilaca, prenosi Yle.
Kule Notr Dama ponovo otvorene za posetioce šest godina nakon požara
20.09.2025.•
0
Francuski predsednik Emanuel Makron svečano je u petak ponovo otvorio kule pariske katedrale Notr Dam za javnost, što predstavlja jedan od završnih koraka ogromne rekonstrukcije nakon razornog požara iz aprila 2019.
Sajber napad poremetio rad na nekoliko glavnih evropskih aerodroma
20.09.2025.•
0
Nekoliko glavnih evropskih aerodroma, među kojima briselski i berlinski kao i londonski Hitrou, imali su danas prekid u radu zbog sajber incidenta koji je uticao na softver koji obezbeđuje kompanija Kolins Aerospejs.
VIDEO: Neobični i futuristički toaleti u Kini postali turistička atrakcija
14.09.2025.•
0
Kina je poznata po neobičnim turističkim sadržajima, ali poslednjih meseci posebnu pažnju privukli su javni toaleti.
Komentari 3
/
vade se na protokol kako se prvo morate obratiti agenciji na nepravilnost pa tek onda njima.
Luna
Mo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar