Istraživanje: Elektronske cigarete oštećuju ćelije pluća već posle 24 sata
Elektronske cigarete često se predstavljaju kao bezbednija alternativa klasičnom duvanu, ali novo istraživanje Instituta za molekularnu genetiku i genetičko inženjerstvo pokazuje da to nije baš tako.
Njihove aerosoli mogu da izazovu ozbiljna i dugotrajna oštećenja ćelija pluća, prenosi Vreme.
Dok mnogi posežu za elektronskim cigaretama verujući da su bezbednija alternativa klasičnom duvanu i način da smanje njegove štetne posledice, novo istraživanje naučnika iz Srbije pokazuje da mogu da izazovu ozbiljna oštećenja ćelija pluća već nakon kratkotrajnog korišćenja. Štaviše, deo promena koje izazivaju može biti dugotrajan i nepovratan.
Studiju su sproveli istraživači sa Institut za molekularnu genetiku i genetičko inženjerstvo, koji su analizirali kako aerosoli elektronskih cigareta utiču na bronhijalne epitelne ćelije, odnosno one koje oblažu disajne puteve pluća.
Ispitivane su i aerosoli nastale iz osnovne tečnosti za elektronske cigarete, i one koje sadrže nikotin i arome.
Rezultati pokazuju da 24 sata izlaganja dovodi do značajnih poremećaja u radu ćelija, da oštećuje mitohondrije, smanjuje sposobnost stvaranja proteina i izaziva trajne promene na proteinima koje mogu ugroziti normalno funkcionisanje ćelije.
"I male doze i kratko izlaganje aerosolima elektronskih cigareta dovode do značajnih promena u našim ćelijama pluća. Te promene mogu da budu dugotrajne i mogu da ometaju funkciju ćelija duži vremenski period od onoga koji je bio period izlaganja", kaže dr Aleksandra Divac Rankov, naučna savetnica i rukovoditeljka grupe za funkcionalnu genomiku i ćelijsku toksikologiju na Institutu za molekularnu genetiku i genetičko inženjerstvo.
Šta je pokazalo istraživanje
Jedno od ključnih otkrića istraživanja jeste da aerosoli elektronskih cigareta smanjuju produkciju proteina u ćelijama. To je posebno zabrinjavajuće, jer su proteini osnovne gradivne i funkcionalne jedinice svake ćelije.
Pored toga, istraživači su utvrdili da elektronske cigarete oštećuju i mitohondrije, delove ćelije zadužene za proizvodnju energije.
Zabeležene su i nepovratne promene na proteinima, zbog kojih oni mogu izgubiti funkciju ili postati toksični za ćeliju, a samim tim dovesti da razvoja karcinoma pluća.
"Na različitim tipovima plućnih ćelija dolazi do promena na proteinima koje su nepovratne, tako da mogu da izgube funkciju ili postanu toksični za ćeliju. Na to se ranije nije mnogo obraćala pažnja", upozorava dr Divac Rankov.
Da li su elektronske manje štetne od klasičnih cigareta?
Istraživanje dodatno dovodi u pitanje često ponavljanu tvrdnju da su elektronske cigarete "manje štetne" od klasičnih.
Kako kaže dr Divac Ranov, problem nije u tome da li su manje ili više štetne, već što štete organizmu na drugačiji način, a posledice njihovog korišćenja još nisu dovoljno istražene.
"Ne postoje bezbedne doze izlaganja ni elektronskim cigaretama, a naravno ni duvanskom dimu. Pitanje je obično da li su manje štetne od klasičnih cigareta, odgovor je: drugačije su štetne. O tome kako deluju klasične cigarete mnogo više se zna, dok se efekti elektronskih cigareta tek istražuju", ističe ona.
Posebnu zabrinutost izaziva sve ranija upotreba elektronskih cigareta među mladima. Naučnici upozoravaju da se još uvek ne zna kakav uticaj one mogu imati na razvoj organizma, kao ni na razviće ploda kod trudnica.
"Ne zna se ni kakav je uticaj na razviće embriona tokom trudnoće, a one se reklamiraju kao bezbednije za trudnice. Svetska zdravstvena organizacija ne preporučuje prelazak na elektronske cigarete u trudnoći, već se preporučuje korišćenje nikotinskih flastra ili žvaka ukoliko postoji potreba za nikotinom", podseća dr Divac Rankov.
Dodaje i da elektronske cigarete izazivaju istu zavisnost od nikotina kao i klasične cigarete, dok nova istraživanja pokazuju da posledice njihovog korišćenja mogu biti ozbiljnije nego što se ranije mislilo.
Celu analizu možete pročitati OVDE.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Kod komarca u Beogradu otkriven virus Zapadnog Nila
13.08.2026.•
2
Kod jednog komarca ulovljenog na teritoriji beogradske opštine Čukarica, detektovano je prisustvo genoma virusa Zapadnog Nila.
Epidemija ebole u Kongu na putu da postane najsmrtonosnija do sada
13.08.2026.•
0
Trenutna epidemija Ebole u Kongu je na putu da postane najsmrtonosnija u istoriji praćenja ove bolesti, nakon što je među 28.000 zabeleženih slučajeva odnela 11.000 ljudskih žrtava.
Umor posle godišnjeg odmora: Da li promena ritma i ishrane može imati veze sa jodom?
13.08.2026.•
0
Vratili ste se sa odmora, a umesto da se osećate odmorno, teško ustajete, pospani ste i teže se koncentrišete.
Jedan šećer možda pomaže ćelijama raka da se odvoje i šire
11.08.2026.•
4
Hemoterapija je osmišljena da uništi ćelije raka, ali neke od njih ipak prežive tako što ulaze u stanje poznato kao ćelijsko starenje ili senescencija.
Uprava za hranu i lekove SAD predlaže novu proveru aditiva i sastojaka u hrani
10.08.2026.•
0
Uprava za hranu i lekove SAD (FDA) predložila je danas promenu pravila prema kojoj bi proizvođači hrane morali da obaveste FDA pre nego što uvedu nove sastojke i aditive u svoje proizvode.
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
2
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
1
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Razvijen AI alat za predviđanje recidiva raka debelog creva
30.07.2026.•
0
Istraživači australijskog Univerziteta La Trob razvili su alat zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji može da predvidi rizik od recidiva raka debelog creva kod pacijenata sa karcinomom drugog stadijuma.
Komentari 2
Realista
Aleksandar
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar