Ispijanje kafe povezano sa rizikom od demencije
Ljudi koji redovno piju kafu imaju manji rizik od razvoja demencije, pokazalo je novo istraživanje. Ali postoji "kvaka" - povezanost važi samo za određene vrste kafe.
Foto: Pixabay
Veza je utvrđena nakon sprovedene studije na osnovu podataka iz zdravstvenih kartona 204.847 ljudi u Velikoj Britaniji, starosti između 40 i 69 godina. Istraživanje su sproveli istraživači iz institucija širom Kine. Evidencija je uključivala i navike konzumiranja kafe i dijagnozu slučajeva demencije.
"Veći unos kafe koja sadrži kofein, dakle nije bila u procesu dekofeinizacija, posebno nezaslađene kafe, bio je povezan sa smanjenim rizicima od Alchajmerove bolesti, dementnih poremećaja i Parkinsonove bolesti. Međutim, takva povezanost nije primećena za kafu zaslađenu šećerom ili veštačkim zaslađivačima", objasnili su autori studije, prenosi RTS.
Istraživači su koristili izveštaje učesnika o njihovom unosu kafe kako bi ih podelili u pet grupa: oni koji ne konzumiraju kafu, 0 do 1 šoljica dnevno, 1 do 2 šoljice dnevno, 2 do 3 šoljice dnevno, i više od 3 šoljice dnevno.
Poslednja grupa je ona u kojoj je pronađen najveći statistički značaj. Ali sveukupno, u poređenju sa ljudima koji ne piju kafu, oni koji piju bilo koju količinu kafe imali su najmanje 34 odsto manje šanse da razviju Alchajmerovu bolest i srodne bolesti, 37 odsto manje šanse da razviju Parkinsonovu bolest i 47 odsto manje šanse da umru od neurodegenerativne bolesti.
Međutim, kafa je morala biti nezaslađena i sa kofeinom da bi ova veza važila.
Istraživači misle da bi određena svojstva kofeina mogla zaštititi mozak od demencije. Moguće je da šećer i veštački zaslađivači ometaju prednosti kofeina – i zato će biti potrebne dodatne studije da bi se to sigurno znalo.
"Višestruki mehanizmi sugerišu potencijalnu vezu između konzumacije nezaslađene kafe i kafe sa kofeinom i neurodegenerativnih bolesti", pišu istraživači.
Podaci u novoj studiji ipak ovde nisu dovoljno sveobuhvatni da bi pokazali direktnu uzročnu vezu. Nije jasno da li ispijanje kafe sprečava demenciju, da li rani stadijumi demencije utiču na ispijanje kafe kod ljudi, ili postoji treći nepoznati faktor koji utiče i na unos kafe i na rizik od demencije.
Verovatno je mnogo različitih faktora u igri, s obzirom na složenost mozga i neurodegenerativnih bolesti.
I prethodne studije su otkrile da kafa može sprečiti pogoršanje demencije i možda dodati godine našim životima. Međutim, izgleda da povezanost ta dva činioca zavisi i od toga kolika je količina, i kakve kafe u pitanju.
"Dodavanje šećera ili veštačkih zaslađivača kafi može imati štetne efekte i tome treba pristupiti oprezno", pišu istraživači i dodaju: "Umesto toga, preporuka je konzumacija nezaslađene kafe koja sadrži prirodni kofein."
Istraživanje je objavljeno u časopisu "American Journal of Clinical Nutrition".
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Kod komarca u Beogradu otkriven virus Zapadnog Nila
13.08.2026.•
1
Kod jednog komarca ulovljenog na teritoriji beogradske opštine Čukarica, detektovano je prisustvo genoma virusa Zapadnog Nila.
Epidemija ebole u Kongu na putu da postane najsmrtonosnija do sada
13.08.2026.•
0
Trenutna epidemija Ebole u Kongu je na putu da postane najsmrtonosnija u istoriji praćenja ove bolesti, nakon što je među 28.000 zabeleženih slučajeva odnela 11.000 ljudskih žrtava.
Umor posle godišnjeg odmora: Da li promena ritma i ishrane može imati veze sa jodom?
13.08.2026.•
0
Vratili ste se sa odmora, a umesto da se osećate odmorno, teško ustajete, pospani ste i teže se koncentrišete.
Jedan šećer možda pomaže ćelijama raka da se odvoje i šire
11.08.2026.•
4
Hemoterapija je osmišljena da uništi ćelije raka, ali neke od njih ipak prežive tako što ulaze u stanje poznato kao ćelijsko starenje ili senescencija.
Uprava za hranu i lekove SAD predlaže novu proveru aditiva i sastojaka u hrani
10.08.2026.•
0
Uprava za hranu i lekove SAD (FDA) predložila je danas promenu pravila prema kojoj bi proizvođači hrane morali da obaveste FDA pre nego što uvedu nove sastojke i aditive u svoje proizvode.
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
2
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
1
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Razvijen AI alat za predviđanje recidiva raka debelog creva
30.07.2026.•
0
Istraživači australijskog Univerziteta La Trob razvili su alat zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji može da predvidi rizik od recidiva raka debelog creva kod pacijenata sa karcinomom drugog stadijuma.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar