
Nemačka auto-industrija bi mogla da uđe u ozbiljnu krizu: Kako će to uticati na Srbiju
Kompanija Volkswagen objavila je planove za smanjenje troškova, koji predviđaju i potencijalno zatvaranje fabrika u Nemačkoj prvi put u istoriji.

Foto: Pixabay
Prethodno je i ZF, jedan od najvažnijih proizvođača auto delova u toj zemlji, saopštio da planira da do kraja 2028. godine ukine između 11.000 i 14.000 radnih mesta u Nemačkoj. Najavom ukidanja nekoliko nekoliko sporazuma u vezi sa dogovorom od pre trideset godina koji je trebalo da obezbedi radna mesta do 2029. godine, Volkswagen rizikuje da uđe u ozbiljan obračun sa sindikatima.
Dok se najvažnija industrija u Nemačkoj bori za svoju budućnost, profitna marža Volkswagena je pod pritiskom zbog otežanog prelaska na električna vozila, a mnogi smatraju da je upravo zakasneli prelazak na električna vozila uzrok smanjenja profita.
Međutim, otpuštanje radnika u VW-u je teže sprovesti nego u drugim kompanijama. Polovinu mesta u nadzornom odboru kompanije drže predstavnici radnika, a nemačka država Donja Saksonija, koja poseduje 20 odsto udela, često je na strani sindikalnih organa.
Predstavnici zaposlenih najavljuju žestok otpor u slučaju da dođe do otpuštanja. Stanje u Volkswagenu prati stanje nemačke privrede u celini, a stručnjaci očekuju višegodišnji oporavak.
Stanić: Kriza još nije toliko duboka
Bojan Stanić iz Privredne komore ocenjuje da aktuelna kriza u Nemačkoj još nije toliko duboka, navodeći da se privreda te zemlje trenutno nalazi u stagnaciji.
"Imajući u vidu da će ove godine biti zabeležen vrlo blag rast privrede od nekih 0,1 odsto, to je praktično stagnacija. Opet, sa druge strane, u srednjem roku se vide stope rasta od jedan odsto do 1,5 odsto na godišnjem nivou, što samim tim smanjuje prostor za dodatni rast našeg izvoza kada govorimo o tržištu Nemačke", objašnjava Stanić.
Dodaje i da je naša privreda "usko povezana" sa nemačkom auto-industrijom, navodeći da su najznačajniji izvozni proizvod naše zemlje, pored određenih sirovina, upravo auto-delovi - gume, kablovi...
Ističe i da je činjenica kada su tako niske stope rasta u Nemačkoj - kada postoji tako niska tražnja za našim proizvodima koje izvozimo u tu zemlju - samim tim se, kako kaže, smanjuje potencijal što negativno utiče na nas. I ukoliko se nešto krucijalno ne promeni u auto-industriji Nemačke, ne može biti izvor dugoročnog rasta srpske privrede.
Stanić navodi da oko 500 privrednih društava u Srbiji radi u okviru proizvodnje auto-delova.
"Oni zapošljavaju blizu 100.000 ljudi. Dakle, to je značajan broj, ako uključite i dobavljače tih kompanija, onda svakako ta cifra zaposlenih postaje značajno veća i značajnija za privredu Srbije. Međutim, kada govorimo konkretno, najznačajnije izvozno tržište u ukupnom izvozu auto-delova jeste ubedljivo Nemačka", ukazuje sagovornik Euronews Srbija.
Prelivanje moguće kroz par godina
Stanić ne odbacuje mogućnost da je kompanija otpuštanjem radnika želela da upozori nemačku vladu da je neophodno hitno pomoći subvenicijama auto-industriju, kako bi zadržali konkurentnost.
"Ne samo sada na međunarodnom tržištu, nego i na tržištu same Nemačke, posebno kada su u pitanju hibridni automobili i oni koji su potpuno na električni pogon. E sad, sa druge strane, ako govorimo šta je realnije, realnije je da ukoliko se zaista ta kriza u Nemačkoj produbi, da u jednom momentu oni krenu da seku tamo gde uslovno rečeno njih manje boli. A to je pre svega u drugim zemljama, dakle van članstva Evropske unije, da krenu sa određenim smanjenjem proizvodnje i tako dalje", kaže Stanić.
Međutim, on naglašava da je to jedna dugoročnija mera.
"To trenutno nije izgledno da se u kratkom roku desi u Srbiji, te samim tim ne postoji bojazan u kratkom roku da će doći do problema, ali svakako da postoji zabrinutost kada govorimo o dugoročnoj poziciji auto-industrije u Nemačkoj, što samim tim povlači situaciju u Srbiji i drugim zemljama koje gravitiraju u tom smislu ka Nemačkoj", objašnjava Stanić.
On ističe da postoje tri ključna problema u tom sektoru.
"Prvi, kratkoročni problem, jesu skupi energenti. Bez obzira što je cena energenata pala značajno, ona je i dalje iznad dugogodišnjeg proseka koji je davno bio u prošlosti. S druge strane, ono što takođe predstavlja kratkoročni, ali i srednjoročno izražen problem, jeste gubljenje konkurentnosti u tehnologiji. A ono što je najveći problem u smislu dugog roka, jeste problem sa radnom snagom. Imajući u vidu da je stanovništvo u Nemačkoj, kao i naravno u Srbiji, starije - stopa fertiliteta u Nemačkoj je ista kao što je u Srbiji - a opet sa druge strane pokušava se uštedeti u kratkom roku na radnoj snazi koja predstavlja dugoročno najveći problem. Dakle, imate jednu paradoksalnu situaciju, ali to je jedan začarani krug problema koji se prelivaju jedan na drugi", objašnjava Stanić navodeći da ukoliko ne postoji sistemsko i održivo rešenje, posledice će osetiti cela EU, ali i druge zemlje.
Ceo tekstu Euronews Srbije čitajte na OVOM LINKU.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Broker o sankcijama NIS-u: Ako se problem ne reši, vlast će morati da bira između nestašica i rasta cena
10.10.2025.•
4
Po poslovanje NIS i budžet verovatno neće biti većih posledica zbog sankcija SAD u nekom kratkom periodu od par meseci, izjavio je glavni broker brokerske kuće Momentum Securities, Nenad Gujaničić.
Moldavija ograničila uvoz šećera iz Srbije
10.10.2025.•
0
Moldavski mediji prenose da je ova država ograničila uvoz šećera iz Srbije na najviše 1.000 tona, na period od 200 dana.
Objavljene nove cene goriva
10.10.2025.•
8
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Poreska uprava u više od polovine kontrolisanih pečenjara i ribarnica uočila nepravilnosti
10.10.2025.•
3
Poreska uprava je tokom kontrole evidentiranja prometa preko lektronskog fiskalnog uređaja u 15 od 26 pečenjara i ribarnica uočila nepravilnosti.
Mađarski ministar: MOL će povećati isporuke Srbiji, to neće nadomestiti nedostatak
10.10.2025.•
9
Naftna kompanija MOL će povećati isporuke Srbiji nakon što su sankcije NIS-u stupile na snagu, izjavio je mađarski ministar spoljnih poslova Peter Sijarto.
Stejt department o sankcijama NIS-u: Uvedene jer korišćenje ruskih energenata produžava rat u Ukrajini
10.10.2025.•
25
Stejt department SAD saopštio je da je NIS sankcionisan jer korišćenje ruskih energenata produžava rat u Ukrajini.
Cena zlata ostaje iznad 4.000 dolara, raste i cena srebra
09.10.2025.•
0
Cena zlata ostala je danas iznad 4.000 dolara po unci (jedinica za masu plemenitih metala; 28,3 grama), dok su investitori procenjivali sporazum o prekidu vatre između Izraela i Hamasa.
Analitičari: Zalihe NIS-a ne mogu da dobace do Crnog petka, mi nemamo kapacitete za toliki uvoz benzina
09.10.2025.•
29
Ekonomski novinar Miša Brkić ocenio je, nakon uvođenja američkih sankcija NIS-u, da je nemoguće obezbediti zalihe goriva za više od dva meseca.
Energetski stručnjak: Mi 53 godine nemamo sigurnost snabdevanja gorivom
09.10.2025.•
14
Energetski stručnjak Aleksandar Kovačević kaže da je "teško uočiti uzročno-posledičnu vezu između sigurnosti snabdevanja i uvođenja finansijskih sankcija jednom preduzeću".
Država razmatra uvođenje negativne cene električne energije - da se potrošačima plaća potrošeno
09.10.2025.•
5
Srbija razmatra uvođenje mogućnosti da cena električne energije bude negativna, odnosno da se potrošačima plati potrošena struja.
Vučić odgovorio Hrvatskoj: Srećan sam što hoće da kupe NIS, mi bismo njihovu elektroprivredu
09.10.2025.•
7
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je srećan što je Hrvatska zainteresovana da kupi NIS i poručio da je Srbija zainteresovana da kupi hrvatsku elektroprivredu.
Vučić: Carine na čelik koje uvodi EU će pogoditi železaru u Smederevu
09.10.2025.•
6
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da će carine Evropske unije na čelik pogoditi železaru u Smedrevu koja je u vlasništvu kineske Hbis grupe.
Ambasada SAD: Sankcije nisu protiv građana Srbije, Rusija mora da se ukloni iz vlasništva nad NIS-om
09.10.2025.•
14
Američke sankcije NIS-u nisu usmerene ka srpskom narodu već je njihova namera da se izvrši finansijski pritisak na Rusiju kako bi okončala rat u Ukrajini.
Vučić o sankcijama NIS-u: Višestruko loše po Srbiju, rafinerija može da radi do 1. novembra
09.10.2025.•
62
Predsednik Aleksandar Vučić je izjavio da su jutros u šest časova stupile na snagu američke sankcije protiv NIS-a, za šta je naveo da je očekivana vest, ali višestruko loša po Srbiju.
NBS: Referentna kamatna stopa ostaje na istom nivou
09.10.2025.•
0
Izvršni odbor Narodne banke Srbije (NBS) odlučio je nadanašnjoj sednici da referentnu kamatnu stopu zadrži na nivou od 5,75 odsto.
Ministar Šušnjar: Hrvatska spremna da kupi NIS
09.10.2025.•
34
Ministar ekonomije Hrvatske Ante Šušnjar rekao je da je Hrvatska spremna da uđe u vlasničku strukturu Naftne industrije Srbije (NIS) i zavlada maloprodajnim tržištem u Srbiji.
Sankcije NIS-u za sada ne utiču na avio-saobraćaj u Srbiji, sve se odvija uobičajeno
09.10.2025.•
5
Avio-saobraćaj u Srbiji se jutros odvija uobičajeno, a snabdevanje avio-gorivom odvija se nesmetano i nema uticaja američkih sankcija NIS-u koje su stupile na snagu.
Zdravković: Nisu ovo sankcije kao 90-ih, ali biće strašno
09.10.2025.•
4
Stručnjak za energetiku Miloš Zdravković izjavio je da je skidanje NIS-a sa liste kompanija koje su pod američkim sankcijama dugotrajan i komplikovan proces.
NIS: Nema potrebe da građani paniče i prave zalihe goriva, spremno smo dočekali sankcije
09.10.2025.•
30
Naftna industrija Srbije (NIS) spremno je dočekala odluku o uvođenju sankcija i trenutno ne postoji nikakav poremećaj u snabdevanju naftnim derivatima.
Da li je Vučić mogao da spreči sankcije: Profesorka Popović o tome šta nas verovatno čeka
09.10.2025.•
39
Sankcije NIS-u nisu mogle da se spreče, jer su u pitanju velika svetska pitanja. Međutim, mi smo mogli da nađemo drugi put i način kako da se snabdevamo naftom, smatra profesorka Danica Popović.
Počele da važe sankcije koje su NIS-u uvele SAD
09.10.2025.•
62
Sankcije Sjedinjenih Američkih Država prema Naftnoj industriji Srbiji (NIS) na snazi su od jutros, od šest časova, zbog većinskog ruskog vlasništva u kompaniji.
Komentari 9
predrag
Pa ko se primi na to. Kao sto se SRB primla, da li zato sto su nam ekonomisti nepismeni ili je vrh podmicen ili udrobljeno.
Rezultat je isti – privreda unistena, nema je.
U stvari Zapad radi sasvim suprotno. Nije mu osnovni zakon slob.trziste, da ako su losiji npr od Kineza u nekoj tehnologiji, odma’ to raspuste i kako nama nasa vlast rece, da narod ide da gaji svilene bube i plete dzempere.
Najvaznija stvar im je podrzati svoj naucno-tehnoloski razvoj – bez njega bi bili kao mi sada ili Afrikanci – samo za pevanje i loptu.
Samo je bitan naucno-teh progres. Npr mobilna mreza, ne samo sto nece da kupe bolju kinesku, nego vrse pritisak na zemlje kakvi smo mi, da ni oni ne kupe !! Podmicuju, svrgavaju vlade (kao sto su nedavno hteli brazilsku), prete, vode ratove, sve sa tim ciljem, da drugoga onemoguce, a svoje prodaju.
Kanada uvodi carine 100% na kineske el.aute.
Smisljaju kojom politickom ‘konstrukcijom’ da ometaju zemlje da kupe bolji kineski putnicki avion C919 od B737Max.
Evropsi Erbas je trebao pre vise decenija da propadne u konkurenciji sa amer.Boingom pa je EU rekla da ce da pomogne kompaniji kako EU ne bi tehnoloski zaostajala ..
Tara
@omg
Takve stvari NE POSTOJE na zapadu. Ima preuzimanje, prodaja, zatvaranje i otpuštanje. Auto industrija im je propala, prevaziđena, zastarela i na kraju krajeva potisnuta od strane kineskih auto kompanija. WV-u nije cilj da se vozi po Nemačkoj nego po celom svetu kao do sada ali to je istorija WV niti bilo šta od evropske auto industrije ili je već isterano iz ostatka sveta van evrope a to malo što nije biće u narednih 5 godina. Ostaju im samo njihova unutrašnja tržišta a to je sledeće što će stradati.
Ako iko misli da nije tako neka pogleda 50 najvećih proizvožača automobila, neka prebroji koliko ih je kineskih i nek konačno shvati da svet nije evropa. A to se upravo desilo evropskoj autoindustriji.
Pr
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar