Menu 021

Kako je italijanski zarobljenik spasao Petrovaradinsku tvrđavu od fašista dan pred oslobođenje Novog Sada

Pred oslobođenje Novog Sada i povlačenje fašističkog okupatora, u opasnosti je bila i Petrovaradinska tvrđava.
Novi Sad 23.10.2020. | 12:14 > 13:56
Kako je italijanski zarobljenik spasao Petrovaradinsku tvrđavu od fašista dan pred oslobođenje Novog Sada
Foto: Printscreen
Kada se šetate kejom teško da nećete primetiti ostatke starog mosta, koji potiču od prvog stalnog mosta između Novog Sada i Petrovaradina, izgrađenog davne 1883. godine. I danas se čuju ideje o izgradnji mosta na "stubovima nekadašnjeg 'Franca Jozefa'".
 
Spajao je most Zapadnu Evropu i Istanbul, a kako bi se železnički saobraćaj lakše odvijao, iskopan je i tunel ispod Petrovaradinske tvrđave.
 
Most je Jugoslovenska kraljevska vojska srušila 1941. kako bi otežala okupatoru osvajanje zemlje. Nemci su ga, međutim, brzo popravili i koristili sve do 22. oktobra 1944. godine, dan pred oslobođenje Novog Sada.
 
Okupacione fašističke i nacističke snage su u begu od partizana srušile most. Ono što je manje poznato jeste da je šteta mogla da bude daleko veća, a da je zbog fašističkog bega mogla da strada i Petrovaradinska tvrđava.
 
Na sreću, italijanski ratni zarobljenik Đildo Pasepane presekao je kablove dela eksploziva, te je na taj način sprečio urušavanje tunela ispod Tvrđave.
 
Hroničar i dobar poznavalac istorije Petrovaradinske tvrđave, Nenad Šeguljev, ispričao je svojevremeno za 021.rs da je Pesapane sprečio katastrofu.
 
"Na poslovima prenosa eksploziva Nemci su angažovali italijanske ratne zarobljenike, njihove nekadašnje saveznike. Među njima je bio i dvadesetčetvorogodišnji Đildo Pesapane, rodom iz Laura nedaleko od Napulja. On je dan pred miniranje uspeo da preseče žice i spreči Nemce da sruše i tunel", navodi Šeguljev.
 
O herojstvu mladog Italijana se malo zna, sem iz priča starijih Novosađana i Petrovaradinaca. Zahvalnost zbog toga što je grad spasao od dodatnih uništenja pred samo oslobođenje od fašizma nikada nije dobio.
 
"Novi Sad mu se još uvek nije na pravi način odužio, jer priča o Pesapaniju nije dovoljno poznata. Ipak, ako se ikada napravi neka nova saobraćajnica kroz tunel i ponovo sagradi most na stubovima nekadašnjeg, mislim da bi bilo lepo da taj tunel i taj novi put ponesu ime po njemu", priča sagovornik 021.rs.
 
Pasepane je uspeo da pobegne od nacističkih vojnika u Petrovaradin, gde je ostao i posle oslobođenja. Potom se i oženio, a u Petrovaradinu i danas živi njegova ćerka iz tog braka.
 
Bivši italijanski zarobljenik se potom još jednom oženio, preselio se u Erdevik, a potom se sa porodicom vratio u svoju Italiju. Preminuo je u Pjaćenci, 1999. godine, u 79. godini života.
Autor: 021.rs
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • Новосађанин
    23.10.2020 18:24
    @Piško
    Којешта причаш, нађи ми сад неког до 25 година да ти каже где се налазе Бул. 23. Октобра или Бул. Авноја????? цврц немају појма е тако ће и твој Сомборски за коју годину да исчезне. А за пробу питај било кога око себе како се данас зове тј која је гробљанска улица?
    Не причај глупости.
  • Trol
    23.10.2020 17:34
    Premijerka
    ...iz mlađih dana :)
  • @Петровград
    23.10.2020 14:49
    Nije vama lako
  • Piško
    23.10.2020 14:08
    ...
    Nazvaćemo ga kao što smo Bulevar Patrijarha Pavla, kojeg ionako ceo grad zove i zauvek će ga zvati - somborski bulevar. Ne gazi latinicu!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
O nama Oglašavanje Kontakt Impresum Uslovi i pravila korišćenja Pošalji vest