Kako da se efikasno i bezbolno izvinite nekome

Bilo da ste direktor kompanije, bilo zaposleni ‒ trebalo bi da znate kako da se izvinite za grešku, a da ljudi zaista poveruju u to.
Možda ćete se iznenaditi, ali način izvinjenja predstavlja važnu poslovnu sposobnost.
 
Novo istraživanje psihologa Roja Levickog sa Državnog univerziteta Ohaja potvrđuje da nisu sva izvinjenja jednako efikasna. Roj je sa kolegama Robertom Launtom (Ohajo) i Bet Polin (Univerzitet Istočnog Kentakija) otkrio da najdelotvornija izvinjenja uključuju nekoliko različitih elemenata: izraz kajanja, objašnjenje o tome šta je pošlo naopako, priznanje odgovornosti, zahtev za oproštaj, kao i ponudu da se greška ispravi.
 
Najbolje ćete proći ako uključite što više navedenih elemenata u svoje izvinjenje ‒ pokazuju rezultati istraživanja. Treba naglasiti da određeni elementi imaju veći značaj.
 
"Naši rezultati su pokazali da je najvažnija komponenta ‒ priznanje odgovornosti. Kaži da je tvoja krivica, da si pogrešio", kaže Levicki.
 
U onlajn-studiji, prema tačno određenom scenariju, 333 učesnika bila su u ulozi menadžera firme koja se bavi računovodstvom i koja bi trebalo da zaposli novog radnika. Na prethodnom poslu, kandidat je podneo pogrešnu poresku prijavu koja se ne poklapa sa klijentovim prihodima. Kada je suočen sa pitanjem o tom slučaju, kandidat se izvinio za grešku rečima: "Pogrešio sam i prihvatam odgovornost za svoje delo". U različitim uslovima učesnici-kandidati su ponudili izvinjenje koje je sadržalo jedan, tri ili više različitih komponenti izvinjenja.
 
Efikasnost izvinjenja takođe zavisi od okolnosti u kojima se desila greška. Konkretno - da li je greška napravljena slučajno ili namerno. Polovina kandidata odgovorila je da je greška u prijavi poreza nastala slučajno, dok je druga polovina, prema scenariju, odgovorila da je do greške došlo namerno. Nakon čitanja prijava kandidata, od učesnika je traženo da ocene izvinjenje kandidata primenom skale od jedan do pet.
 
Kao što se moglo pretpostaviti, određeni elementi izvinjenja su bili delotvorniji od drugih. Traženje oproštaja rečima ‒ "Pitao sam menadžera i klijenta da mi oproste grešku" ‒ bio je najmanje ubedljiv oblik izvinjenja. Priznanje odgovornosti bilo je daleko plodotvornije.
 
Levicki i kolege napominju da treba imati na umu ograničenja dobijenih rezultata. Na primer, studija se zasniva na pisanim izvinjenjima, ali ton i govor tela može imati veliki uticaj na percepciju usmenog izvinjenja.
 
Ako se nađete u situaciji da ponudite iskreno izvinjenje, tri stvari su najvažnije: priznavanje lične odgovornosti, objašnjenje zašto je došlo do greške i ponuda da se greška ispravi.
  • Nervirac

    22.01.2017 09:08
    Jel baba Jula dolazi ds nam se izviuni zbog nasih unistenih zivota? Sve milim. zabole je

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin