Naučnici upozoravaju: Čaj u kesici može biti opasan po zdravlje - evo zašto
Količina mikroplastike povećava se u svetu oko nas, pa samim tim i u našim telima, budući da je unosimo na razne načine.
Foto: Pixabay
Iz tog razloga, tri istraživača opisala su na koji način se sve može smanjiti apsorpcija opasnih malih čestica plastike, a jedan od njih je i izbegavanje čaja iz plastičnih kesica, prenosi Danas.
"Mikroplastika je sveprisutna u hrani koju jedemo, vodi koju pijemo i vazduhu koji udišemo", pišu istraživači u časopisu "Brain Medicine".
Ovo se može izbeći izbegavanjem flaša, upotrebom keramičkih posuda za mikrotalasnu pećnicu i korišćenjem kesica čaja bez plastike.
Drugi tim je nedavno pronašao znatno više malih plastičnih čestica u uzorcima jetre i mozga ljudi koji su umrli 2024. nego kod onih iz 2016.
Koncentracija je takođe bila mnogo veća u mozgu nego u jetri ili bubrezima, objavio je tim koji je predvodio Metju Kampen sa Univerziteta u Novom Meksiku u časopisu "Nature Medicine".
"Ovo drastično povećanje koncentracije plastike u mozgu za samo osam godina izuzetno je zabrinjavajuće", rekao je glavni autor Nikolas Fabijano sa Univerziteta u Otavi, piše metropolitan.si.
Mikroplastika prevazilazi krvno-moždanu barijeru
U mozgu su otkrivene posebno male čestice manje od 0,2 mikrometra. Sastoje se uglavnom od polietilena, koji je prisutan u mnogim svakodnevnim predmetima.
Zbog svoje male veličine, može da pređe takozvanu krvno-moždanu barijeru.
Efekti mikroplastike u mozgu su još uvek nejasni. Za vašu informaciju: Mikroplastika se odnosi na čestice od 1 mikrometra (0,001 milimetar) do čak 5 milimetara. Nanoplastične čestice su manje.
Opasnost po život: Kako mikroplastika može oštetiti mozak?
Svako može da smanji unos nano i mikroplastike, objašnjava istraživački trio.
Ako osoba zadovoljava svoje potrebe za vodom isključivo iz flaša, mogla bi da unese 20 puta više čestica nego neko ko koristi samo vodu iz slavine.
Mnogo štetnih materija u plastičnim kesicama čaja
Drugi izvor mikro i nanoplastike su plastične kese za čaj. Kuvanje plastične vrećice čaja na 95 stepeni Celzijusa može osloboditi značajne količine, kažu oni. Zbog toga je bolje izbegavati takve kesice čaja.
Preporučuje se izbegavanje plastičnih posuda za hranu:
"Zagrevanje hrane u plastičnim posudama - posebno u mikrotalasnoj -može osloboditi velike količine mikro i nanoplastike", upozorava Brendon Lu sa Univerziteta u Torontu.
Najbolja alternativa: posude od stakla ili nerđajućeg čelika.
Konzervirana hrana može da sadrži supstance dobijene od plastike, kao što je bisfenol A (BPA). U jednoj studiji, učesnici su dobijali supu u konzervi pet uzastopnih dana, nakon čega su im se nivoi BPA u urinu povećali nekoliko puta.
Druga američka studija je otkrila da visoko obrađena hrana sadrži znatno više mikroplastike nego minimalno prerađena hrana.
No, pomenuti trio u svemu tome vidi i jedan pozitivan rezultat:
"Jedan od aspekata rezultata koji najviše obećava je nedostatak korelacije između starosti i akumulacije mikroplastike".
Ovo sugeriše "da telo, uprkos uticajima okoline, ima mehanizme za izlučivanje ovih čestica kroz znoj, urin i izmet".
Postoje brojni dokazi iz ćelijske kulture i studija na životinjama da plastične čestice mogu podstaći upale, poremećaje imunog sistema, metaboličke poremećaje, abnormalni razvoj organa i rak, dodali su istraživači.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
1
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
0
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Razvijen AI alat za predviđanje recidiva raka debelog creva
30.07.2026.•
0
Istraživači australijskog Univerziteta La Trob razvili su alat zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji može da predvidi rizik od recidiva raka debelog creva kod pacijenata sa karcinomom drugog stadijuma.
Odlaganje menstruacije hormonskom terapijom može da izazove ozbiljne zdravstvene probleme
29.07.2026.•
0
Odlaganje menstruacije hormonskom terapijom i lekovima na svoju ruku, zbog letovanja ili nekog bitnog događaja, može da dovede do ozbiljnih posledica i komplikacija, upozoravaju stručnjaci.
Nije važna samo količina masti, već i gde se nalazi: Istraživanje povezalo salo oko organa sa starenjem mozga
29.07.2026.•
0
Možete imati istu telesnu težinu i isti indeks telesne mase (BMI) kao neka druga osoba, a da pritom imate potpuno drugačiji rizik po zdravlje mozga.
Zašto jedan pušač dobije rak pluća, a drugi ne?
29.07.2026.•
9
Naučnici su prvi put pronašli dokaze da nasledni genetski sastav ima značajan uticaj na razvoj raka, što dodatno naglašava važnost personalizovanog pristupa prevenciji i lečenju.
Svaki treći čovek na svetu ne može da priušti zdravu ishranu
28.07.2026.•
2
Svaki treći stanovnik planete, odnosno 2,69 milijardi ljudi, ne može da priušti raznovrsnu ishranu koja zadovoljava energetske i hranljive potrebe, navodi se u novom izveštaju pet agencija UN.
Ruska vakcina protiv raka kože: Ko sve može da je primi?
28.07.2026.•
2
Nacionalni medicinski istraživački centar za radiologiju i mikrobiologiju ruskog Ministarstva zdravlja dobio je odobrenje za prvu mRNK antitumorsku vakcinu protiv raka kože.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar