Sveštenici u Vojsci Srbije posle 70 godina
U Generalštab Vojske Srbije biće raspoređeni pravoslavni sveštenik, kapelan i imam, dok će po jedan pravoslavni sveštenik biti na vojnoj akademiji i Vojno medicinskoj akademiji. Petorica pravoslavnih sveštenika biće raspoređeni u jedinicama Vojske Srbije. Vojni sveštenici - oficiri, neće nositi i upotrebljavati oružje, niti će moći da komanduju.
Na 100 do 500 pripadnika jedne verske zajednice u sistemu odbrane planirano je da bude zaposlen jedan sveštenik, da dva dolaze na 500 do 1.000 pripadnika, a na svakih sledećih 1.000 pripadnika Vojske po jedan oficir verske službe.
Vojni sveštenici će imati duhovnu nadležnost isključivo nad jedinicom kojoj pripadaju, biće savetnici komandanata jedinica i direktno potčinjeni njima, dok će u kanonskom pogledu odgovarati svojoj crkvi.
Nosiće odeću veroispovesti kojoj pripadaju samo tokom obavljanja bogoslužbene delatnosti, dok će u ostalim prilikama nositi uniformu Vojske Srbije na kojoj će biti istaknuto obeležje veroispovesti.
Svi kandidati za vojnog sveštnika morali su, prilikom konkurisanja, da imaju pozitivan stav tradicionalne crkve, odnosno verske zajednice kojoj pripadaju o ispunjavanju uslova za vojnog sveštenika, odnosno verskog službenika sa kanonskog ili šerijatskog osnova.
Vojni sveštenici u srpskoj vojsci imaju dugu tradiciju. Do 1918. u vojsci Kraljevine Srbije u sastavu štaba komande postojao je vojni prota, a bili su raspoređeni u štabovima divizijskih komandi i u štabovima aktivnih pukova.
Posle Prvog svetskog rata u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca, pri Ministarstvu vojnom i mornarici, postojalo je telo koje je rukovodilo svešteničkom strukom, a u njemu su bili po jedan vojni sveštenik prve klase za pravoslavnu, rimokatoličku i muslimansku veroispovest.
Vrhovni vojni sveštenik (referent) za pravoslavnu veru potpadao je pod crkvenu jurisdikciju srpskog patrijarha, za vojnike bogosluženja su održavana u kapelama i crkvama u krugu vojnih objekata, a tamo gde ih nije bilo, u lokalnim verskim objektima.
Ideja o ponovnom uvođenju verske službe u srpsku vojsku datira iz 2000. na osnovu iskustava stranih armija i srpske tradicije, što je podrazumevalo i prisustvo sveštenika u kasarnama i obezbeđivanje posebnog prostora za upražnjavanje verskih potreba vojnika svih nacionalnosti.
Komentari 12
Miroslav
Ateista
Richard Dawkins
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar