Sve češće žalbe građana na rad javnih preduzeća
Piše: Slobodan Stanković
Predsednica Centra za zaštitu prava potrošača u Inđiji Slavica Rodić kaže za Mrežu 21 da su za proteklih deset godina bili različiti trendovi žalbi kada je u pitanju kupovina neke robe ili usluge. U prvo vreme žalbe građana Inđije su se odnosile na zakidanje na meri nekog proizvoda, dok je u poslednje vreme primetan veliki broj žalbi koji se odnosi na sastav nekog proizvoda, najčešće prehrambrenog.
- Deklaracije su bolna tačka i dan danas, samo lupom se mogu pročitati. Problem je i lepljenje jedne na drugu. Strašno je kada se radi o hrani, jer ne znate šta ste kupili - kaže ona.
Iako su kršenja prava potrošača najčeća kada su u pitanju prehrambreni proizvodi, na ovo se ipak najmanje žale. Potrošač potražuje svoja prava tek kada je malo "skuplja" roba u pitanju, i prigovore najčešće upućuju na obuću, odeću, računare, mobilne telefone, nameštaj i televizore, pokazuju podaci za zaštitu prava potrošača.
Pored prigovora vezanih za tehničku robu, u poslednje vreme potrošači se sve više žale i na račune i obračune usluga mobilnih operatera, a česte su žalbe i na rad javnih preduzeća kao što su ona za distribuciju toplote, vode, struje ili gasa. Zakonskim rešenjima iz 2014. godine reklamacije na rad ovih preduzeća bi trebalo da daje predstavnik udruženja potrošača, koji bi bio zastupnik u komisijama i savetima, za Mrežu 21 objašnjava Jovanka Nikolić iz Asocijacije potrošača Srbije.
- Nadamo se da će se započeti rešavanje mnogih problema oko komunalnih usluga i ostalih usluga od opšteg ekonomskog interesa, a to je da će sva javna preduzeća morati da formiraju, osim besplatnih kol linija za žalbe građana i savetodavna tela, gde će se pre svake odluke o promeni cene i načinu poslovanja morati konsultovati i to savetodavno telo, gde će biti i predstavnici organizacija potrošača - navodi Jovanka Nikolić.
Vera Vida iz Centra za zaštitu potrošača Srbije kaže da su neke zemlje u okruženju već uvele praksu da predstavnici potrošačkih organizacija imaju svoje predstavnike u nadzornim odborima javnih preduzeća.
- Ovde nema novca, već je ispred potrošačke organizacije neko ko se zaista bori za prava potrošača i oni su uspeli da spuste grejanje za 20 odsto pregovorima koji su vodili - kaže Vera Vida.
A koliko pozivi raznih organizacija i neformalnih grupa na bojkot neke robe, robne marke ili trgovinskog lanca zbog nekorektnog poskupljenja ili odnosa prema potrošačima uspevaju? Predsednica Centra za zaštitu prava potrošača u Inđiji Slavica Rodić napominje da XXXXXXXX.
- Potrošači počinju sami sebe da štite, nema gore kazne nego kada po džepu ili finansijski osete organizacije, snabdevači naši. Mi potrošači želimo da im kažemo da bez nas potrošača, što su i oni, njihov posao bi bio besmislen. Podržavamo predlog nacionalne organizacije da građani pokažu snabdevačima da bez njih ne bi ni postojali. Postoje pokušaju i vlade i ministarstava da se ekonomska urtakmica na tržištu uredi, ali to ne ide baš lako i potrebno je mnogo vremena da potrošači budu kroz sistem zaštićeni - tvrdi ona.
Od 2002. do 2014. godine promenjena su četiri različita Zakona kada je u pitanju zaštita prava potrošača i svako zakonsko rešenje je pomalo unapredilo ovu oblast. Kao i sve u Srbiji, problemi nastaju u samoj implementaciji.
U slučaju prava potrošača najveći problem se vezuje za neobaveštenost i upravo je na ovom polju potrebno najviše raditi jer obrazovan potrošač je i zaštićen potrošač.
Komentari 8
Stan
Đorđe
Na kraju, nije mi jasno idemo li mi putem "oslobađanja" ili "porobljavanja" tržišta? Idemo li putem zdrave konkurencije ili monopolizacije (bilo javne ili privatne)? Na kom tržištu se cena utvrđuje "borbom" agencija ili učešćem u radu "savetodavnih tela"?
Zaista, hoće li mi neko pojasniti kojim to putem ide srpska ekonomija? Želeo bih da znam na vreme, dok su mi deca mala! Hvala.
dobrotvorka
Najgore što nemam gde ni da pobegnem!
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar