FOTO: Poslednji novosadski tramvaj propada u garaži GSP-a, novca za restauraciju nema

Poslednji novosadski tramvaj, odnosno tramvajska prikolica broj 13, marke "Ganc", godinama stoji u garaži Gradskog saobraćajnog preduzeća i čeka neka bolja vremena za restauraciju.
FOTO: Poslednji novosadski tramvaj propada u garaži GSP-a, novca za restauraciju nema
Foto: 021.rs
Prolaznici ga neretko mogu ugledati kada ih put navede kraj GSP-a, ali njegov izgled daleko je od onih slavnih dana kojih se stari Novosađani rado prisećaju.
 
U Gradskom saobraćajnom preduzeću za 021.rs kažu da je tramvajska prikolica u njihovom vlasništvu i da je evidentirana kao eksponat. Dodaju da je predviđena za restauraciju, ali konkretan datum za "ulepšavanje" ne postoji.
 
"Nažalost, zbog lošijeg finansijskog stanja JGSP, uslovljenog aktuelnom epidemijskom situacijom, projekat je morao biti odložen", ističu u ovom preduzeću.
 
 
Dodaju, ipak, da nisu odustali od prvobitne ideje i da planiraju da, u dogovoru sa Muzejem grada Novog Sada restauriraju ovaj eksponat "čim se za to steknu odgovarajući uslovi".
 
Kako je 021.rs ranije pisao (opširnije OVDE), postojala je ideja koja je potekla upravo od Muzeja da poslednje novosadsko vozilo koje se kretalo na šinama bude izloženo na početku Dunavske ulice, gde su nekada tramvaji prolazili, ali do njene realizacije nikada nije došlo.
 
Navodno je za obnovu poslednjeg tramvaja bilo zainteresovano i jedno privatno preduzeće, ali i ta ideja je propala. 
 
Skoro pet decenija na ulicama grada
 
Poslednja vožnja tramvajem u Novom Sadu realizovana je 6. maja 1958. godine, a prva 30. septembra 1911. godine. Na početku je bilo 11 električnih kola kojima su Novosađani mogli da idu Temerinskim putem, pored Vladičanskog dvora, pa do Jodne banje i od Dunavske ulice do nekadašnje železničke stanice. 
 
Te 1911. prvi električni tramvaj pod upravom "Budimpeštanskog deoničkog društva za tramvajski saobraćaj" svečano je pušten u promet. 
 
Za sve tramvajske linije, bila je propisana maksimalna brzina od 25 kilometara na čas, dok je na pojedinim deonicama na kojima se moglo susresti mnogo pešaka najveća propisana brzina bila samo četiri kilometra na sat. 
 
Svečano puštanje tramvaja u promet, GSP
 
Statističari su, dve godine nakon puštanja tramvajskog saobraćaja u promet zabeležili su da su te godine tramvaji prevezli ukupno 1.599.752 putnika. 
 
U Prvom svetskom ratu tramvajem su prevoženi ranjenici.
 
Kada su u međuratnom periodu, 1930. godine u Novi Sad stigli gradski autobusi, tri vozila koja su putovala na liniji od aerodroma na Sajlovu do periferije Petrovaradina, tramvajski prevoz je već polako prelazio u zapećak. Držao se, ipak, još skoro tri decenije, do 1958. kada su tramvaji u potpunosti zamenjeni autobusima. 
 
Kako se navodi u monografiji objavljenoj pre tri godine povodom obeležavanja 100 godina gradskog prevoza u Novom Sadu, 1954. godine GSP je imao 19 tramvaja. Od toga 13 marke "Ganc" (deset iz 1910. i tri iz 1926. godine), pet marke AEG (tri iz 1933. i dva iz 1936. godine) i jedna kola marke "Simens" iz davne 1882. godine.
 
Iako se ideja o vraćanju tramvajskog prevoza ponovo javi na svakih četiri, pet godina (obično pred izbore), ona retko ode dalje od zamisli i propagandnog programa neke političke partije.
 
Isplativost sveobuhvatnog projekta vraćanja tramvaja na novosadske ulice nije ispitana, a ne zna se ni koliko bi tramvaji pomogli regulisanju "saobraćajnog haosa" kakav je poslednjih decenija nastao zbog neprekidnog širenja i rasta grada, kao i povećanja broja automobila na ulicama. 

Kad ste već ovde...

Stotine hiljada vas svakodnevno se oslanja na 021 tragajući za istinom i objektivnim pristupom informisanju. Obavezali smo se da ćemo raditi u interesu javnosti sa uspostavljenim visokim standardima novinarske profesije i vi ste nam uzvratili ogromnim poverenjem. Vašu podršku sada možete i da konkretizujete. 021 je pokrenuo gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od zanimljivih artikala direktno podržavate rad redakcije 021. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je za našu budućnost. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • M

    05.05.2021 22:10
    Nada
    Zasto stalno pljujete po Titu i komunistima??Taj Tito je izgraduo skole,fabrike ,Domove kulture po Vojvodini,napravio puteve.Partizani su vas oslobodili.Za vreme kraljevine se samo muzla Vojvodina bez velikih ulaganja.
  • Ilijana

    04.05.2021 12:25
    gas gas
    GSP ima svoje izvorište gasa koje crpi i koristi bez da igde pokazuje ko uzima javne pare?
    Isto tako razne pevaljke sa Kosova, kurtizane, starlete su zahvalne UO i direktorima GSPa na svim parama kojima su ih kitili...
    Ima za jagnjecu brigradu partijskog kadra i kurtizane...a nema da se ofarba jedan tramvaj...
    sramotetina!
  • nada

    04.05.2021 11:16
    stigli neki novi ljudi .....
    Tito i komunjare su posle rata uništili sve što se moglo uništiti u Vojvodini.
    Posle ovih stručnjaka će biti još gore. Ostaće samo dugovi, a grad su urbanistički već uništili.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Novosadske priče

Šulcov mlin daleko od zaštite

Šulcov mlin, koji se nalazi pored Temerinskog mosta, već godinama je prepušten zubu vremena, a konkretnih planova za njegovu zaštitu još uvek nema.