
Poslastice zbog kojih uništavamo planetu: "Svet pistaća je trenutno potpuno presušio"
Pomama za Dubai čokoladom izaziva nestašicu pistaća, dok je opsesija Zapada mačom dovela do pritiska na proizvodnju japanskog čaja u prahu.

Foto: Pixabay (ilustracija)
Pitanja koja se prirodno nameću su zašto nismo u stanju da uživamo u stvarima na održiv način i da li su za to krivi društveni mediji.
Čini se da je rastojanje između faza "novi proizvod postaje viralna senzacija" i "potražnja za proizvodom za tu senzaciju postaje problematična" sve kraće i kraće. Najnoviji krivac, čokolada iz Dubaija, proizvodnu krizu uspeo je da izazove za samo nekoliko nedelja.
U jednom trenutku ljudi su čitali tekstove o tome kako su sastojci za poslasticu koja postaje svetski trend, pistaći, hrskavi kadaif, tahini i mlečna čokolada. Ubrzo potom planetu je obišla informacija da je čokolada iz Dubaija koja je postala popularna zahvaljujući Tik-tok trendu izazvala međunarodnu nestašicu pistaća.
U stvarnosti, putanja od pomame na društvenim medijima do posledica u stvarnom svetu počela je ipak nešto dalje u prošlosti, piše rts.rs.
Originalna Dubai čokolada, koju je napravio "FIX Dessert Chocolatier" i nazvao "Can’t Get Knafeh Of It" (igra reči na engleskom jeziku sa rečju kadaif u okviru fraze "ne možete se zasititi") u znak pažnje na bliskoistočni desert koji je bio inspiracija, lansirana je 2021. godine.
Prva objava u kojoj se hvali ovaj slatkiš od 18 evra po komadu pojavio se na kraju 2023. godine.
Tada je poput lavine, popularnost poslastice počela vrtoglavo da raste, da bi ubrzo izmakla kontroli.
Broj snimaka na Tik-toku rastao je eksponencionalno, prodaja je porasla, a verzije čokolade sa kadaifom i pistaćima počele su da iskaču svuda kao pečurke posle kiše.
Čuveni brend "Lindt" morao je da ograniči prodaju na dve čokoladice po osobi u britanskim supermarketima "Vejtrouz" nakon što je njegova verzija poslastice iz Dubaija razgrabljena nekoliko puta.
Preko noći je čokolada postala od nečega za šta većina ljudi nikada nije čula, do predmeta na listama najboljih proizvoda inspirisanih čokoladom iz Dubaija na tržištu uoči Uskrsa 2025. godine.
Sada smo suočeni sa neizbežnom mračnom stranom ove histerije. Uspeh jedne čokoladice doveo je do globalne nestašice pistaća i odgovarajućeg povećanja njegove cene.
Pistać se uzgaja uglavnom u SAD i Iranu, a zalihe ovih orašastih plodova već su bile manje od uobičajenih zahvaljujući prošlogodišnjoj lošoj žetvi u Americi. Stratosferski uspon Dubai čokolade samo je pogoršao problem.
"Svet pistaća je trenutno potpuno presušio", rekao je za Fajnenšel tajms Džajls Haking, iz kompanije za promet orašastim plodovima CG Hacking, dodajući da su cene porasle sa 7,95 dolara na 10,30 dolara po funti (453,5 grama) za samo godinu dana.
"Nije bilo mnogo zaliha, pa još kada je došla čokolada iz Dubaija, a proizvođači čokolade krenuli da otkupljuju svako jezgro koje im padne u ruke… to znači da će ostatak sveta ostati bez pistaća", objasnio je Haking.
Zeleni prah razdora
To nije jedini primer koji kristalno jasno prikazuje zašto ne možemo svi imati lepe stvari. Još jedan proizvod koji su društveni mediji toliko popularizovali da su izazvali ozbiljnu turbulenciju ponude i potražnje je mača.
Do pre nekoliko godina, za zeleni čaj u prahu nije bilo mnogo upita izvan tradicionalne japanske ceremonije čaja.
Sada, podstaknuta objavama na Instagramu i Tik-toku u kojima se mača koristi za sve - od mlečnog napitka, preko šejkova pa sve do sladoleda u prepoznatljivoj nijansi zelene boje, proizvodnja se skoro utrostručila kako bi zadovoljila potražnju, to jest sa 1.471 tone u 2010. godini porasla je na 4.176 tona u 2023. Ipak, ni to nije dovoljno da zadovolji potrebe.
Novi status mače, delimično izazvan uticajem članova velnes zajednice koji izgleda da svoju konzumaciju hrane i pića određuju podjednako u odnosu na estetiku i na zdravstvene koristi, rezultirao je nestašicom zelenog čaja.
Cene su porasle, oskudica je frustrirala kupce, a mali japanski grad Uji koji je specijalizovan za proizvodnju mače, loše pripremljen na ovu iznenadnu zapadnjačku jagmu, bio je pod velikim pritiskom.
Više od polovine ukupne proizvodnje mače se izvozi, od čega veliki deo na Bliski istok. Prema nedavnom izveštaju Tajmsa, ukoliko se stvari ne budu promenile, čini se da je neizbežno da će praznine popuniti jeftiniji, nekvalitetni kineski proizvodi, stavljajući u rizik japansku maču koja se pravi po recepturi razvijanoj 800 godina.
Pomama za avokadom - masovne krađe i skok cene
Onlajn trendovi imali su direktan uticaj na oflajn svet čak i pre deset godina. Tokom 2015. godine, avokado je postao omiljena stavka za snimanje i deljenje na Instagramu iste godine, a krunisan je kao hrana koja je najviše puta objavljena i na Pinterestu.
Na globalnu nestašicu avokada ukazale su činjenice da su Australijanci plaćali sedam dolara po komadu i da je bio predmet talasa masovnih krađa na Novom Zelandu.
Suočeni sa takvim dokazima, teško nam je da se branimo od optužbi da naša zaluđenost pojedinim ukusima uništava planetu.
Ali ako se fokusiramo na zajednički faktor u svemu ovome, kao što je to slučaj sa mnogim nevoljama savremenog društva, čini se da su i ovde društveni mediji u samom centru Venovog dijagrama.
Niko nije kriv - ni proizvođač "nove viralne stvari", niti osoba koja se u objavama na društvenim medijima bavi njom, niti potrošač koji vidi snimak i želi da isproba predmet najnovijeg trenda.
Tako funkcioniše kapitalizam: potražnja diktira ponudu, ponuda diktira cenu.
Ali lanci snabdevanja jednostavno nisu podešeni za moderan fenomen Tik-tok video-snimaka, niti za slavu preko noći koja dolazi zahvaljujući algoritamskom hiru koji izlaže milione gledalaca određenom proizvodu.
Prava lekciju koja stoji iza čitave ove priče je da koliko god najnovija pomama za hranom i pićem izgledala dobro na vašem fidu, ona prikriva ružnu istinu koja se krije iza: viralnost i održivost jednostavno ne idu ruku pod ruku.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Hrana i piće
Testeninu u obliku mašnice bi trebalo izbegavati: Ovo je razlog
31.08.2025.•
1
Svaki špajz uvek je dobro snabdeven različitim vrstama testenine koje mogu poslužiti kao osnova za brzi obrok.
VIDEO Pijete 3 u 1 kafe u kesicama? Evo šta je to zapravo
31.08.2025.•
5
U užurbanom ritmu svakodnevice mnogi posežu za praktičnim rešenjima - naročito kad je reč o kafi.
Objavljena lista najpopularnijih slatkiša na svetu
24.08.2025.•
3
Tiktok, najpopularnija društvena mreža među mlađim generacijama, postao je važan izvor inspiracije za recepte i kuvanje.
Da li ste probali "neprobojnu kafu"? Malo drugačiji način da započnete dan
24.08.2025.•
6
Zamislite da umesto mleka i šećera u jutarnju kafu stavite kašiku putera.
Šta je superhrana: Marketinški trik ili spas u ishrani?
23.08.2025.•
1
Superhrana postaje sve popularnija među potrošačima, ali koliko je taj termin zaista opravdan?
SAD ne odustaju od carina na vino iz EU, francuski vinari razočarani
23.08.2025.•
0
Francuska Federacija izvoznika vina i alkolonih pića (FEVS) izrazila je razočaranje pošto je EU objavila da nije uspela da izdejstvuje izuzeće od carina za taj sektor, za koji će carina biti 15 odsto u SAD.
Cena kafe arabika na dvomesečnom maksimumu zbog lošeg vremena u Brazilu
19.08.2025.•
1
Cena kafe arabika danas je na berzi u Njujorku porasla na dvomesečni maksimum nakon što su hladnije vreme i mrazevi u Brazilu izazvali zabrinutost da će rod najvećeg svetskog proizvođača biti manji od očekivanog.
Italijani tradicionalno ne jedu bolonjeze onako kako mi to danas radimo
18.08.2025.•
3
Za mnoge od nas tanjir testenine (pogotovo bolonjeze) znači brz i konkretan obrok, često čak i jedini koji ćemo pojesti taj dan.
Istraživanja: Ovo je hrana koju generacija Z odbija da jede - deset namirnica preti "izumiranje na meniju"
17.08.2025.•
8
Od odbijanja interakcije sa konobarima do "tihog odustajanja", Generacija Z je već stekla reputaciju zbog svojih, blago rečeno, specifičnih navika.
Znate li kako se pravi pomfrit koji se prodaje u radnjama: Koliko tu uopšte ima krompira?
17.08.2025.•
3
Hrskav, slan, savršeno zlatan - pomfrit je jedno od onih jela koje voli većina ljudi. Jede se uz sve: burgere, ribu, pečeno meso, pohovano meso, a neretko i sam.
Koliko dugo sladoled može da stoji u zamrzivaču: Avaj, ni on ne traje zauvek
17.08.2025.•
1
Sladoled, baš kao i sve druge namirnice, takođe ima rok trajanja.
Picerija dodatno naplatila picu bez paradajza
16.08.2025.•
0
Picerija u Italiji našla se na meti kritika zbog dodatne naplate za izostavljanje sastojka.
FOTO, VIDEO: Napravljen najveći sendvič na svetu - dug 90 metara i težak jednu tonu
14.08.2025.•
4
Na 20. izdanju festivala Feria de la Torta, održanom u glavnom gradu Meksika, postavljen je novi rekord - pripremljen je sendvič dužine 90 metara i težak gotovo tonu.
Jedan sastojak svakom jelu daje "ono nešto" kao da je iz restorana
10.08.2025.•
2
Ponekad vam se čini da ste sve uradili "po pravilima", ali jelu ipak nedostaje ono nešto - dubina ukusa, zaokruženost, ili jednostavno taj restoran-efekat.
Vlada u Bernu šokirana Trampovim carinama na švajcarski sir
07.08.2025.•
4
Švajcarski proizvođači se suočavaju sa ozbiljnom krizom nakon što je američki predsednik Donald Tramp najavio uvođenje carine od 39 odsto na tamošnje sireve, među kojima su i čuveni grijer i ementaler.
Sezona kukuruza je počela: Mali saveti kako da ispadne savršeno kuvan i pečen
30.07.2025.•
2
Miris kuvanog kukuruza pravi je simbol leta, kom se radujemo cele godine. Na moru, u parku, u dvorištu - kukuruz je hrskava poslastica koju malo ko ne voli.
Čokolada s belim "mrljama": Zašto se javlja i da li je treba jesti?
21.07.2025.•
0
Tokom leta često se desi da otvorimo čokoladu, a ona na sebi ima bele mrlje usled topljenja i ponovnog hlađenja.
Kako da zamrznuti grašak sačuva ukus i vitamine: Evo rešenja
20.07.2025.•
0
Kuvanje zamrznutog graška je standardan postupak za mnoge, ali on često postane gnjecav. Na sreću, postoji jedan trik zahvaljujući kojem ćete to sprečiti.
Tramp najavio da će "Koka-kola" u SAD koristiti šećer od trske
17.07.2025.•
4
Predsednik SAD Donald Tramp izjavio je da je kompanija "Koka-kola" na njegov predlog pristala da koristi šećer od trske u svom popularnom gaziranom piću, iako kompanija to nije zvanično potvrdila.
Poznata čokolada u Nemačkoj odnela titulu za najveću obmanu potrošača
15.07.2025.•
5
Nemačka organizacija za zaštitu potrošača "Foodwatch" dodelila je ovogodišnju "nagradu" za najobmanjujući proizvod, takozvani Zlatni vindbojtel, poznatoj čokoladi Milka.
Proizvođači sladoleda u SAD izbacuju veštačke boje iz upotrebe
15.07.2025.•
1
Američke kompanije za proizvodnju sladoleda, koje pokrivaju 90 odsto tržišta, saopštile su da će za manje od tri godine izbaciti veštačke boje iz svojih proizvoda, naveli su zvaničnici federalnih zdravstvenih službi.
Komentari 2
Marko
dule
Ozbiljna cena za cokoladu, a golo g.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar