Kupovina preko interneta sve popularnija u Srbiji

Građani Srbije su samo u prvoj polovini 2013. kupujući na internetu potrošili sedam milijardi dinara.
Kupovina preko interneta sve je popularnija u Srbiji, a građani su samo u prvoj polovini 2013. na taj način potrošili sedam milijardi dinara. Prošle godine 900.000 ljudi kupovalo je onlajn, što čini 35,5 odsto svih korisnika interneta u državi.

Prema podacima Zavoda za statistiku, broj domaćih kupaca na internetu povećao se za 300.000 u odnosu na 2012. godinu, ali većina potrošača ipak se ne odlučuje za taj način kupovine. Glavni razlozi za to su slaba ponuda na domaćim internet prodavnicama i niska kupovna moć građana.

Kako u Srbiji i zemljama bivše Jugoslavije ne postoje jedinstveni registri podataka o elektronskoj trgovini, stanje e-komerca u tim državama se ne može sa sigurnošću uporediti. Prema nekim procenama obim elektronske trgovine u Srbiji sada je tri do pet puta manji nego u Hrvatskoj, dok je ranijih godina bio i do 10 puta manji.

U 2012. godini je nešto više od 600.000 ljudi u Srbiji kupovalo je na internetu; u 2011. je pak taj broj iznosio 380.000, i činio je samo 18 odsto domaćih korisnika interneta. Uprkos tom rastu, postoje značajne prepreke daljem širenju onlajn trgovine.

Stručnjaci ukazuju na to da se kupci u Srbiji mnogo češće okreću elektronskoj kupovini na inostranim sajtovima. Jedan od razloga za to je i što je ponuda na tim sajtovima povoljnija nego na domaćim.

"Više od 95 odsto potrošnje srpskih kupaca i dalje se realizuje na inostranim vebsajtovima, što navodi na zaključak da sajtovi u Srbiji kupcima ne pružaju dovoljno velik izbor. S druge strane, stiče se utisak da inostrani sajtovi takođe nude povoljniju cenu za određene proizvode", rekao je agenciji Beta Aleksandar Birovljev, menadžer za e-komerc u banci Inteza i predsednik Grupacije za elektronsku trgovinu Privredne komore Srbije.

Po njegovim rečima, bezbednost onlajn trgovine više se ne dovodi u pitanje, a razlozi koji utiču na to da se potrošači opredele za ili protiv kupovine preko interneta mogu se podvesti pod jedan motiv i to je - cena.

On je naveo da postoji dovoljna zakonska regulativa da se trgovina preko interneta nesmetano obavlja, ali da uvek ima prostora za poboljšanje.

Građani u Srbiji su prošle godine na internetu najčešće kupovali na aukcijama, plaćali reklamne i kompjuterske usluge, kao što su hosting i registracija domena, a najviše novca potrošili su na avionske karte i turističke aranžmane. Prosečan onlajn kupac u Srbiji u 2013. bio je fakultetski obrazovan, neoženjen muškarac, starosti između 30 i 40 godina.

Slobodan Marković, iz Centra za razvoj interneta, ocenjuje da ljude kod onlajn kupovine privlači lakoća pretraživanja, mogućnost da pregledaju komentare i iskustva drugih kupaca i kupuju u vreme koje im odgovara, ali da za sada "nemaju poseban izbor" kod domaćih trgovaca. Što se tiče kupovine iz inostranstva, pošiljke vrednosti do 50 evra oslobođene su carina, ali se na njih plaća porez na dodatu vrednost (PDV).

Državni sekretar Ministarstva trgovine Stefan Lazarević smatra da bi donošenjem Zakona o platnim uslugama mogao biti uveden institut elektronskog novca, nakon čega bi građani mogli da plaćaju robu i usluge putem mobilnog telefona, što je u dobrom delu sveta uobičajeno.

Po Lazarevićevoj oceni, potrebno je podsticati elektronsku trgovinu i razvoj širokopojasnog interneta, ali i edukaciju korisnika. Svetski trendovi pokazuju da će internet ekonomija rasti tempom od osam odsto godišnje u razvijenim zemljama, a dvostruko brže na tržištima u razvoju, rekao je Lazarević.

Programer iz Beograda Mladen Stanojević kazao je agenciji Beta da smatra Pej-pal pouzdanim servisom, i da elektronsko plaćanje u velikoj meri olakšava kupovinu. On je rekao da preko interneta najčešće plaća putne i hotelske troškove, i ocenio da je Pej-pal povećao sigurnost onlajn trgovine.

Prilikom kupovine na internetu potrebno je da kupac predoči prodavcu broj svoje platne kartice i njen trocifreni zaštitni kod. To otvara mogućnost za zloupotrebu tih podataka, zbog čega banke u Srbiji upozoravaju klijente da kupuju isključivo preko proverenih sajtova. Kao posrednik između banke i prodavca Pej-pal uklanja opasnost od zloupotrebe, jer obavlja transakciju bez izdavanja podataka o kartici.

Sagovornici Bete saglasni su da bi veliki napredak bio postignut kada bi domaći korisnici Pej-pala mogli da primaju novac iz inostranstva putem tog servisa, što sada nije moguće. Državni sekretar Lazarević istakao je da je Ministarstvo trgovine i telekomunikacija "u stalnom kontaktu" sa Pej-palom u vezi sa omogućavanjem te usluge.

Slobodan Marković kaže da bi mogućnost naplate preko Pej-pala bila "prava stvar" za domaće internet-preduzetnike, kao i da to "već godinama ne nudi ni jedna banka u Srbiji".

"Kada domaći preduzetnici manje vremena budu trošili na zaobilaženje birokratskih prepreka, u šta spada i problematika naplate, a više vremena provodili u razvoju svog onlajn biznisa, imaćemo mnogo brži razvoj nego do sada", rekao je on.

Važan faktor u razvoju elektronske trgovine takođe predstavlja stabilan rast broja domaćih korisnika informaciono-komunikacijskih tehnologija. Po podacima Republičkog zavoda za statistiku, u Srbiji više od 2.400.000 osoba koristi internet svakog ili skoro svakog dana.

Pristup internetu ima 55,8 odsto domaćinstava u Srbiji, a broj korisnika interneta povećao se za 6,9 procentnih poena u odnosu na 2012. i 11,5 odsto u odnosu na 2011. godinu.

  • Bojan

    23.02.2014 13:39
    Prava stvar
    Prava stvar bi bila omoguciti fizickim i pravnim licima da imaju e-prodavnice bez nenormalnih pravila u smislu prometa, kolicine novca i slicno. Moze i paypal ali ovo bi bilo jos bolje. Kod nas verovali ili ne, ne mozete otvoriti e-prodavnicu ako ste mali igrac posto su uslovi kod banaka nenormalni, a i drzavna regulativa je nakaradna.
  • 23.02.2014 11:11
    ...............
    Državni sekretar Lazarević istakao je da je Ministarstvo trgovine i telekomunikacija "u stalnom kontaktu" sa Pej-palom u vezi sa omogućavanjem te usluge.

    Slobodan Marković kaže da bi mogućnost naplate preko Pej-pala bila "prava stvar" za domaće internet-preduzetnike, kao i da to "već godinama ne nudi ni jedna banka u Srbiji".

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Preminuo novinar Bojan Tončić

U Beogradu je u 57. godini, nakon duge bolesti, preminuo novinar Bojan Tončić, saopštilo je danas Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS).

Uhapšen zbog pokušaja ubistva u Mirijevu

Policija u Beogradu je, u saradnji sa Višim javnim tužilaštvom, uhapsila M. P. (41) zbog sumnje na pokušaj ubistva, saopštili su danas iz Ministarstva unutrašnjih poslova.