
U slučaju da NIS-u budu uvedene sankcije: Kolike su rezerve Srbije i koja su rešenja?
U slučaju da SAD uvedu najrigoroznije sankcije Naftnoj industriji Srbiji (NIS), koje bi podrazumevale nemogućnost kupovine i prerade nafte, Srbija bi sa trenutnim rezervama izdržala oko dva meseca.

Foto: Beta/AP
Ovaj podatak, kako za Danas kaže energetski stručnjak Bogdan Petrović, znamo iz izjave predsednika Srbije Aleksandra Vučića, ali je, primećuje, ostao nejasan da li imamo zalihe nafte za dva meseca ili derivata, koje derivate imamo i u kojim količinama.
Zvanični podaci, koje bi trebalo da objavljuje Republička direkcija za robne rezerve, ne postoje. Na sajtu ove institucije navodi se da se u njihovim skladištima čuvaju energenti, metali, deo žitarica, so, konzerve i druge robe, ali ne i u kojim količinama.
Petrović ističe da bi Srbija po evropskim propisima trebalo da ima rezerve za tri meseca.
"Mi kroz račune za gorivo plaćamo finansiranje rezerve za naftne derivate, a posao države je da obezbedi rezerve za tri meseca", pojašnjava on.
Pored državnih rezervi, i NIS ima svoje rezerve, te bi deo zaliha izašao i iz njegovih skladišta, što bi državi dalo na vremenu da nabavi gorivo i snabde tržište, a možda i vremena da sakupi novac i preuzme ceo ili deo NIS-a, kako bi ova jedna od najvećih kompanija u Srbiji nastavila sa poslovanjem.
Petrović smatra da je NIS nakon moguće najave o uvođenju sankcija verovatno počeo sa većom količinom uvoza nafte preko Jadranskog naftovoda (JANAF).
Kako bi NIS-ovo gorivo moglo da se zameni?
NIS je ključana figura u Srbiji za nabavku i preradu nafte. Čak 70 odsto dizela i 85 odsto benzina, koji se protroši u Srbiji, dolazi iz NIS-ove rafinerije u Pančevu, dok ostatak dolazi iz uvoza, rekao je ranije predsednik Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) Tomislav Mićović za RTS.
Zbog toga bi svaki poremećaj u nabavci ili preradi nafte u NIS-u mogao da dovede do nestašice goriva i skoka njihovih cena.
Prema podacima Agencije za energetiku (AERS) iz 2023. godine, od ukupnog broja benzinskih pumpi u Srbiji, čak 20 odsto su NIS-ove.
Međutim, i ostali prodavci goriva kupuju gorivo iz rafinerije Pančevo, ali ima onih i koji uvoze derivate, među kojima su MOL i OMV.
A kako bi NIS-ovo gorivo moglo da se zameni? Pre svega, država bi naftne derivate mogla da uvozi iz rafinerija u regionu i to na tri načina. Prvi je baržama preko Dunava (način na koji deo derivata već i pristiže), drugi železnicom, a treći kamionima u cisternama.
Međutim, 70 odsto dizela i 85 odsto benzina ne bi moglo tako brzo da se nabavi na tržištu, ukazao je ranije Tomislav Mićović.
"Nemoguće je logistički obezbediti tako brzo velike količine derivata nafte u okruženju", rekao je on.
To je nedavno potvrdio i enegetski stručnjak i ekonomista Goran Radosavljević za Danas koji je rekao da je naročito dopremanje goriva kamionima pitanje logističke izvodljivosti.
"Pitanje je da li postoji dovoljno kamiona i rezerovara da se to gorivo dopremi, a sve to bi uticalo na rast cena goriva", upozorio je Radosavljević.

Bogdan Petrović smatra da će manji problem biti nabaviti dizel i benzin za opštu potrošnju, odnosno za građane, koliko će biti veliki problem za Elektroprivredu Srbije da nabavi mazut.
"EPS je veliki potrošač mazuta, jer ga koristi za potpaljivanje uglja u TENT u Obrenovcu. To je mnogo veći problem. Ukoliko bi nestalo mazuta, onda bi pala i proizvodnja struje koja je, inače, nedovoljna u uslovima suše i slabog vodostaja koji trenutno vlada, a EPS je trenutno neto uvoznik struje. I deo toplana u Srbiji koristi mazut. Međutim, s obzirom na to da smo na pola grejne sezone, očekujem da će se to izgurati", kaže Petrović.
Kada je reč o opštoj potrošnji, odnosno nabavci dizela i benzina za vozače, to će, kako smatra, biti manji problem da se nadoknadi, jer se i sada određene količine uvoze.
"U tom slučaju, uvoz će se povećati, ali će se povećati i transportni troškovi zbog uvoza. Jeste da postoji i pitanje koliko trenutno u regionu ima viška kapaciteta koje mogu da pokriju srpske potrebe, ali pretpostavljam da neće biti veliki problem i da će biti dovoljno goriva", navodi Petrović, a kao primer dodaje to što je NIS ove godine imao remont u rafineriji Pančevo i da nije došlo do nestašice goriva.
Remont je trajao oko tri meseca. Uprkos remontu, ukazuje Petrović, NIS će godinu završiti sa dobitkom.
Govoreći o mogućem povećanju cene goriva zbog viših transportnih troškova u slučaju povećanog uvoza, Petrović smatra da bi država mogla da uskoči sa smanjenjem akcize, tako da rast cena goriva, u tom slučaju, "ne bi bio veliki udar na džep potrošača".
Šta su rešenja?
Za izlazak iz ove situacije, moguće je nekoliko scenarija:
- nacionalizacija;
- potpuni otkup ruskog dela;
- delimični otkup ruskog dela do nivoa na kome država ima većinski udeo;
- dogovor sa SAD da te sankcije ne budu primenjene;
- dogovor sa ruskom stranom da se njihov deo proda nekoj drugoj kompaniji.
Predsednik Vučić je rekao da je jedno od rešenja da se smanji udeo ruskog vlasništva u kompaniji NIS ispod 50 odsto i dodao da je teško da Rusi pristanu na to da Srbija otkupi od njih ceo udeo u NIS-u.
Na pitanje da li bi Rusi pristali da prodaju ceo udeo u NIS-u Srbiji, Radosavljević je ranije rekao za Danas da smatra da Rusi u Srbiji nemaju samo ekonomski interes nego i politički, i da će ostati tu i ukoliko tog ekonomskog razloga ne bude.
"Ono što je meni tu najproblematičnije što bi u slučaju sankcija NIS-u to bile prve direktne sankcije državi, jer je država 30 odsto vlasnik te kompanije. Posledice toga bi bile prilično velike ne samo u ekonomskom nego i u političkom smislu. Zbog toga nisam siguran da će do takvih sankcija uopšte doći, a i ukoliko bude došlo to bi mogla biti neka indirektna zabrana ili kontrola finansijskih tokova", rekao je Radosavljević.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Rizici Uredbe o ograničenju marže: Niže cene - slabiji kvalitet i moguće nestašice
06.09.2025.•
12
Uredba kojom se trgovačke marže ograničavaju na 20 odsto stupila je ove nedelje na snagu.
Objavljene nove cene goriva
05.09.2025.•
17
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Udruženje banaka Srbije: Blagi rast kredita u avgustu
04.09.2025.•
0
Ukupni krediti privrede, građana i preduzetnika na kraju avgusta ove godine iznosili su oko 4.113 milijarde dinara, što je 1,2 odsto više nego u julu, objavilo je Udruženje banaka Srbije.
Javni dug Srbije 38,29 milijardi evra, deficit budžeta skoro 23 milijarde dinara
04.09.2025.•
10
Javni dug Srbije je na kraju jula ove godine bio 38,29 milijardi evra, odnosno 43,4 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP), objavilo je Ministarstvo finansija.
Open AI kupuje startap Statsig za 1,1 milijardu dolara
04.09.2025.•
0
Kompanija za razvoj veštačke inteligencije Open AI najavila je da će kupiti startap firmu za testiranje proizvoda Statsig za 1,1 milijardu dolara, u transakciji koja će u potpunosti biti plaćena akcijama.
EU pozvala članice da usvoje trgovinski sporazum s latinoameričkim državama
03.09.2025.•
2
Evropska komisija je pozvala članice Evropske unije da usvoje trgovinski sporazum sa latinoameričkim državama, članicama asocijacije Merkosur, obećavajući čvrste garancije za poljoprivrednike.
Ekonomski tigar u srpskoj verziji: "Privredni rast koji ostavlja buduće generacije bez budućnosti"
03.09.2025.•
16
"Ograničavanje trgovačkih marži može da se posmatra kao priprema za vanredne izbore i kupovina vremena", kaže profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu Ognjen Radonjić i naglašava da je ta mera države kratkog daha.
Evropska komisija će 10. septembra objaviti rešenje za sve kamiondžije sa Balkana
03.09.2025.•
1
Francuska novinska agencija AFP je prenela da se očekuje da će Evropska komisija 10. septembra na sastanku u Srbiji objaviti "rešenje za sve kamiondžije u regionu Balkana".
Banke će do 15. septembra uvrstiti u ponudu kredite sa nižom kamatom
02.09.2025.•
3
Banke će do 15. septembra uvrstiti u svoje ponude, u periodu od najmanje 12 meseci, posebne kredite namenjene zaposlenima s redovnim mesečnim primanjima do 100.000 dinara i penzionerima, objavila je Narodna banka Srbije.
Profesor Radosavljević: Građani sve siromašniji, iako se u nominalnim iznosima čini da imaju više novca
02.09.2025.•
8
Planirani rast BDP-a ove godine od 3,5 odsto nije nemoguće dostići ako, umesto oko 2 odsto, kao u prvoj polovini godine, u drugoj, nekim čudom, dostigne oko 4 odsto, kaže profesor na fakultetu FEFA Goran Radosavljević.
Ministarstvo: Pratimo kretanje cena u trgovinskim lancima, kao i primedbe građana
01.09.2025.•
11
Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine će danas i sutra nadgledati cene u trgovinskim lancima i usklađivanje sa Uredbom o ograničenju marži i ispratiti sve primedbe i opažanja građana.
Ograničene marže - populistički, ali neophodan potez
01.09.2025.•
43
Republička vlast je 24. avgusta najavila uredbu kojom od 1. septembra ograničava trgovačke marže na 20 odsto.
Srbija korak bliže uvođenju 5G mreže: Raspisan prvi oglas za prodaju frekvencija
01.09.2025.•
8
Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) objavilo je javni oglas za aukciju frekvencija za 5G mrežu.
Ministarstvo: Trećina objekata nije ispunila uslove u vezi sa prozvodima koji sadrže biljna ulja
31.08.2025.•
4
Ministarstvo poljoprivrede utvrdilo je da skoro trećina objekata koji posluju hranom nije u potpunosti poštovala propisane uslove u vezi sa prozvodima koji sadrže palmino ulje ili druga biljna ulja.
Zašto pošiljke iz Srbije ne idu za SAD: Naša zemlja među više od 25 onih koje su stopirale isporuke
31.08.2025.•
7
Slanje paketa iz Srbije u SAD privremeno je obustavljeno, a razlog je nova američka carinska politika.
Prodaja Teslinih vozila u Evropi pala za 40 odsto, a kineski BYD porasla 225 odsto
31.08.2025.•
1
Američki proizvođač električnih automobila Tesla je u julu zabeležio sedmi uzastopni mesec pada prodaje svojih vozila u Evropi.
Nije loše znati: Kako se dokazuje poreklo novca?
31.08.2025.•
12
Zamislite situaciju: godinama ste štedeli, prodali ste nekretninu u inostranstvu ili ste možda primili nasledstvo. Sada želite da tim novcem kupite stan.
Ford opozvao vozila: Problemi sa kočionim sistemom, zadnjim svetlima i vazdušnim jastukom
31.08.2025.•
0
Američki proizvođač automobila Ford opozvao je skoro 500.000 vozila u SAD zbog problema sa kočionim sistemom, saopštila je tamošnja Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja (NHTSA).
Ministarka trgovine: Snižene cene i do 12.000 proizvoda, od ponedeljka
30.08.2025.•
14
Od ponedeljka 1. septembra na snagu stupa vladina Uredba o ograničavanju cena trgovinskih marži na 20 odsto.
Bogatiji nego ikad: Kako Tramp zarađuje iz Bele kuće
30.08.2025.•
2
Američki predsednik Donald Tramp od početka svog drugog mandata uložio je ogroman novac u različite sektore. Kritičari mu zameraju da koristi svoj položaj – i to prilično otvoreno – kako bi uvećao lično bogatstvo.
Guverner FED-a kaže da očekuje smanjenje kamata
30.08.2025.•
0
Guverner američkih Federalnih rezervi Kristofer Voler izjavio je da želi da počne sa smanjenjem kamatnih stopa u SAD sledećeg meseca.
Komentari 18
Plaćač poreza
Izvidjac Futog
Vlada
Evo,za pet godina uvešćemo sankcije,samo da se reorganizujemo?
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar