Vozače sve više ometa tehnologija za informisanje i zabavu u automobilu

Tehnologija za informisanje i zabavu - "infoteinment" koje je sve više na instrument-tablama novih vozila, dovodi do toga da vozači sve manje paze na put pred sobom i da opasno dugo sklanjaju ruke s volana, kaže studija Američke asocijacije automobilista (AAA).
Vozače sve više ometa tehnologija za informisanje i zabavu u automobilu
Foto: Pixabay
Profesor Univerziteta u Juti Dejvid Strejer je autor studije objavljene danas, a tema je uticaj sistema "infoteinmenta" na sigurnost od 2013. godine. Prethodne takve studije su utvrdile iste probleme, ali Strejer kaže da je "eksplozija tehnologije" pogoršala stanje.
 
Proizvođači u automobile sada uključuju sve više opcija - da bi vozači mogli da koriste društvene medije, e-poštu i tekst. Uz to, nova ugrađena tehnologija je sve komplikovanija za rukovanje.
 
Automobili su nekada imali samo po nekoliko prekidača i dugmeta, a neki sada imaju čak 50 tastera na upravljaču i instrument-tabli, koji su uz to i višefunkcionalni. Pred vozačima su i ekrani osetljivi na dodir, tu su i govorne komande, ekrani za pisanje, "heds-ap" prikazi na vetrobranima i retrovizorima i kompjuterske 3D-slike.
 
- Dodaje se sve više slojeva složenosti i informacija nadohvat vozača, često bez razmišljanja da li je dobra ideja staviti sve to tu - rekao je Strejer. Ta složenost povećava ukupno vreme koje vozači troše pokušavajući da koriste te sisteme.
 
Auto-industrija kaže da su za vozače novi sistemi bolja alternativa od mobilnih telefona i navigacionih uređaja koji nisu ni bili zamišljeni da se koriste tokom vožnje.
 
Sistemi integrisani u vozilo su "projektovani tako da se koriste tokom vožnje i zahtevaju pažnju vozača koliko i podešavanje radija ili uređaja za klimatizaciju, što se oduvek smatralo prihvatljivim tokom vožnje", rekao je Vejd Njuton, predstavnik Saveza proizvođača automobila. Ali, Džejk Nelson, direktor AAA za istraživanje bezbednosti saobraćaja, izjavio je da su vozači tokom testiranja 30 automobila i kamioneta - modela za 2017. godinu, skretali pogled s puta i sklanjali ruke s upravljača dok su koristili sisteme za "infoteinment". Probni vozači su koristili govorne komande, ekrane osetljive na dodir i drugu interaktivnu tehnologiju tokom vožnje za telefonske razgovore, slanje tekst-porukva, za podešavanje radija ili uređaja za navigaciju.
 
Jasno je da se proizvođači automobila nisu dovoljno potrudili da bi ti sistemi brzo odgovarali na komande i da bi bili jednostavni za korišćenje, rekao je Nelson. Istraživači su ocenili da ti sistemi u 23 od 30 vozila zahtevaju "veoma veliku" ili "veliku" pažnju vozača. Sedam je ocenjeno da zahteva "umerenu" pažnju. Nije nađen ni jedan takav auto-sistem čije korišćenje zahteva malo pažnje.
 
Programiranje urđaja za GPS navigaciju u vozilu oduzima najviše pažnje vozača - u proseku po 40 sekundi. Pri brzini od samo 40 km/h automobil za to vreme pređe dužinu četiri fudbalska igrališta. Prethodno istraživanje je pokazalo da vozači koji sklone pogled s puta na samo dve sekunde, dvostruko povećavaju rizik od udesa. Pod pritiskom industrije, Uprava SAD za bezbednost saobraćaja na putevima je 2012. godine donela samo "dobrovoljne smernice za bezbednost" tehnologije instrument-table automobila, a ne i obavezujuće standarde. Te smernice preporučuju proizvođačima da spreče mogućnost programiranja uređaja za navigaciju dok se automobil kreće. Međutim, mogućnost programiranja uređaja za navigaciju tokom vožnje postoji u 12 vozila obuhvaćenih studijom.
 
Smernice takođe preporučuju proizvođačima automobila da spreče slanje tekst-poruka tokom vožnje, ali je to ipak moguće u tri četvrtine testiranih vozila. Slanje tekst-poruka je tokom testa došlo na drugo mesto po skretanju pažnje vozača s vožnje.
 
Vozači su manje skretali pogled s puta kada su koristili govorne komande, ali je i u tom slučaju sigurnost manja jer je vozač predugo usredsređen na to šta govori.
 
AAA kaže da vozači treba da koriste "infoteinment" tehnologiju "samo za legitimne vanredne situacije ili hitne potrebe povezane s vožnjom". Takođe apeluje na proizvođače vozila da blokiraju mogućnost programiranja uređaja za navigaciju i slanje tekst-poruka tokom vožnje. Poziva ih i da "infoteinment" sisteme projektuju tako da njihovo korišćenje ne zahteva više pažnje nego slušanje radija ili "audio-knjiga".
 
Skoro 70 odsto odraslih u SAD kaže da želi novu tehnologiju u svom vozilu, ali samo 24 odsto smatra da tehnologija već radi savršeno, utvrđeno je istraživanjem javnog mnjenja za AAA. - Vozači žele tehnologiju koja je bezbedna i jednostavna za korišćenje - rekao je Maršal Donej, predsednik i izvršni direktor AAA, "ali mnoge od mogućnosti dodatih sadašnjim sistemima infoteinmenta dovele su do prekomerne složenosti, a ponekad i do frustriranja vozača".
  • Pera Lozac

    07.10.2017 00:13
    Posle Moskvica ovaj Bugatti je totalno sviralo, stalno nesto govori teovoteono, dao sam ga ciganima na bikari. Cujem da su ga prodali kao sekundarnu sirovinu.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija