FOTO: Priča o lokomotivi koju svi znate - decenijama dočekuje putnike u Novom Sadu

Ispred Železničke stanice već 35 godina Novosađane i druge putnike pozdravlja parna lokomotiva stara gotovo čitav vek.
FOTO: Priča o lokomotivi koju svi znate - decenijama dočekuje putnike u Novom Sadu
Foto: 021.rs
Ona je postavljena na petnaestak metara stare pruge i uz nju se nalazi spomenik koji prikazuje železničara.
 
Lokomotiva je poznata skoro svakome ko je ikada putovao u ili iz Novog Sada, a za većinu Novosađana je i mesto gde se često čekaju turistički polasci autobusima.
U pitanju je parna lokomotiva oznake MAV 375.956, proizvedena 1925. godine u Budimpešti.

Lokomotiva serije 51 je nastala kao nadogradnja serije 50. Sastavljena je u fabrici Mađarske državne železnice, zajedno sa još 595 istih modela tokom više decenija proizvodnje.
Na jugoslovenskim prugama dobila je novu oznaku JŽ 51-007, a Jugoslovenske železnice (JŽ) mogle su se pohvaliti sa 166 lokomotiva ove serije.
 
Na teritoriji današnje Vojvodine bilo ih je 58, a upravo ova, pristajala je baš u Novi Sad.
 
Posle Drugog svetskog rata na JŽ je bilo 166 lokomotiva ove serije, koje su proizvedene od 1907. do 1918. godine, od 1920. do 1926. godine i 1942. godine.
 
Istoričari su zabeležili da su ove lokomotive građene za sporedne pruge, tzv. vicinalne pruge koje su bile dosta rasprostranjene u mađarskom delu tadašnje Austrougarske. U periodu od 1910. do 1924. godine, lokomotive MAV 375, posle JŽ 51, bile su rasprostranjene na ovim prugama i tokom narednih decenija.
 
Postavljena je kao muzejski eksponat 15. aprila 1988. u čast 105. godišnjice otvaranja željezničkog saobraćaja u Novom Sadu. Pored lokomotive je i spomenik železničaru izrađen od bronze.
 
  
 
Tekst za ploče je napisao Jovan Radošević, a izlivene su u Pazovi preko gravera  Ivana Zavrtanika iz Novog Sada.
 
 
Tekst na prvoj ploči je:
 
"Dana 5. marta 1883. godine prošao je prvi voz prugom Novi Sad-Subotica. U spomen tom događaju radnici železničkog čvora Novi Sad postavljaju ovu lokomotivu. Novi Sad 15.04.1988. god."
 
Na drugoj ploči stoji:
 
"Proizvedena u fabrici lokomotiva MAV Budimpešta, Serija i broj lokomotive 51-007 Godina proizvodnje 1925. Brzina: 60 km/h Težina 51 t Osovinski pritisak 10 T. Snaga 470 KS Kolosek 1435 mm Vukla vozove sa opterećenjem - putnički 410 T. - teretni 870 T. Saobraćala prugama Vojvodine."
 
Spomenik železničara prikazuje radnika Jugoslovenske železnice u standardnoj uniformi za period 1945-1985, a izrađen je 1989. godine. Autor je Radovan Moljski, radnik JŽ, čiji je ovo amaterski rad.
 
Lokomotiva je marta 2022. godine delimično obnovljena prilikom otvaranja brze pruge Novi Sad-Beograd. U uređenju su učestvovali radnici JKP "Stan" koji su sanirali lokomotivu, a uredili su i prostor oko nje i postavili novo osvetljenje.
Prilikom rekonstrukcije i otvaranja stanice, lokomotiva je na kratko "oživela" pošto je ugrađen mehanizam koji je ispuštao paru i pravio karakterističan zvuk na svaki pun sat, ali sada toga više nema.
 
Takođe, treba pomenuti da se lokomotiva pojavljuje u početnim kadrovima filma "Andremo in città" iz 1966. godine, italijanskog reditelja Nela Risija, koji je sniman u okolini Novog Sada.
 
 
Realizaciju ovog teksta podržala je Turistička organizacija Novog Sada.
  • Sećam se

    25.12.2023 15:40
    Sećam se još tog mirisa garniranih sendviča u abend vagonu, radili po licenci restorana Zagreb. Deda ode po lebac u Dortmund a ja izađem u Ljubljani po krastavce.
  • /

    25.12.2023 13:35
    /
    ne pokazujte je.
    iseci ce i nju u staro gvozdje.
    vec su to uradili
  • F

    25.12.2023 11:53
    Da, da 60 na sat.Zato smo nekada putovali celu noc i pola dana od Novog Sada do mora.Odem sa roditeljima u inistranstvo, zapad, sednemo u tamosnje vozove, znaci vozovi mogu i da jure i da drugacije izgledaju?To je bilo 80.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Novosadske priče

Novi Sad koji sanjamo

Aktuelna vlast je preko svake mere izgradila i uvećala grad podno Petrovaradinske tvrđave.

Kako su Novosađani naučili NATO "red vožnje"

Imao sam 11 godina. Tog dana se išlo prepodne u školu, popodne smo uobičajeno išli napolje da se igramo ubeđujući one koje su roditelji sprečili, da neće biti nikakvog bombardovanja...

Student nije zapalio žito

Na fasadi kasarne u Ulici vojvode Bojovića jedna spomen ploča čuva priču o studentima koji su zapalili pšenicu. I to su platili životom.

Iz centra na "brdo" 2: Biti na nogama

Krajem aprila 1979. u Velikoj Britaniji su održani izbori - pokazalo se istorijski - na kojima su Konzervativci potukli do tada vladajuće Laburiste.

Iz centra na "brdo"

Na "brdo" - kako smo u šali zvali zdanje Televizije Novi Sad smeštenu na Mišeluku na obroncima Fruške, došao sam iz centra grada.

Tri prsta iz Novog Sada

Na različite načine Srbi i građani ove zemlje demonstriraju patriotizam i poštovanje prema nacionalnim simbolima.