Književne nagrade knjigu čine manje popularnom

Suprotno svim očekivanjima, literarne nagrade dobitnicima ne donose veću već manju popularnost kod čitalaca, pokazuje najnovija studija.
Suprotno svim očekivanjima, literarne nagrade dobitnicima ne donose veću već manju popularnost kod čitalaca, pokazuje najnovija studija.

U istraživanju čiji će rezultati biti objavljeni u martovskom izdanju lista "Administrative Science Quarterly", naučnici Amanda Šarki, sa "Booth School of Business" Univerziteta u Čikagu, i Balaš Kovač, uporedili su 38.817 osvrta čitalaca na stranici GoodReads.com na 32 para knjiga. Po jedna knjiga u svakom paru dobila je nagradu poput "Man Bookera" ili američku književnu nagradu "National Book Award". Druga je u istoj godini ušla u uži izbor za tu nagradu, ali je nije dobila.

Utvrdili su da "dobiti prestižnu nagradu u književnom svetu naizgled ide ruku pod ruku s posebno oštrim padom rejtinga ili percipiranog kvaliteta među čitaocima".

Jedan primer je književnik Džulijan Barns, koji je 2011. dobio Bookera za svoju knjigu "Osećaj kraja", koja je u listu "New York Times" okarakterisana kao "slabašna meditativna priča o smrtnosti, frustraciji i razočaranju". Iako je prodaja knjige nakon objave o nagradi poprilično skočila, istovremeno se dogodilo i nešto neočekivano, kažu naučnici.

"Rejting knjige ušao je u razdoblje produženog pada iako je status knjige porastao", ističu Šarki i Kovač u svom istraživanju. "To što se dogodilo s Barnsovom knjigom dovodi u pitanje brojna istraživanja društvenog statusa", dodaju.

Šarki i Kovač veruju da se taj fenomen javlja usled snažnog širenja čitalačke publike nakon literarne nagrade i na onu koja inače nije predisponirana za čitanje upravo takvog štiva. Time se znatno proširuje i opseg i raznolikost ukusa publike, pa su tako i ocene koje knjiga dobije šarolike.

"Knjiga koja je dobila nagradu privlači širi uzorak čitalaca, i to ne zbog stvarnog interesa za tu knjigu, već zato što je nagrađena nagradom", ističu.

Dodaju kako nagrađena knjiga mora imati samo minimalni nivo prihvatljivosti kako bi dostigla prag na kojem će je neko oceniti vrednom čitanja, dok se knjiga koja nije dobila nikakvu nagradu mora izdvajati iz mase na druge načine, i imati skrivene atribute koji privlače čitaoce.

"Problem je u tome što čitaoci uzimaju zdravo za gotovo da je neka knjiga 'dobra' samo zbog toga što je dobila nagradu, ali ocenjivanje šta jeste a šta nije dobro stvar je pojedinačnih ukusa. Ukus čitaoca ne mora se nužno slagati s onim kritičara i žirija koji su odlučivali o dobitniku", kaže Šarki.

"Kao posledica, čitaoci koji čitaju knjige koje su dobile neku nagradu češće su razočarani – ne zato što su te knjige zapravo loše, niti čak zato što imaju veća očekivanja od njih. Razlog je najviše taj što nagrađene knjige naprosto imaju široku publiku čiji ukus nije predisponiran za vrstu knjiga koje dobijaju nagrade", napominje.

Ipak, nema potrebe za panikom, smatraju autori studije. "Ne postoji nikakva promena koju bismo savetovali autorima čije su se knjige našle u užim izborima za nagrade. Većina nagrađenih autora sigurno je presrećna zbog nagrade i sigurna sam da i pisci i njihovi agenti trljaju ruke zbog rasta prodaje koja dolazi s nagradom", kazala je Šarki.

  • m.

    22.02.2014 21:31
    Ninova nagrada
    "Tesla,portret medju maskama"
    bio sam jako skeptican,čak nisam ni hteo da je citam,a na kraju je ispala,ne samo najbolja knjiga o Teško,nego i jedna od najboljih koje sam ikada pročitao.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Kultura i umetnost

Slika Van Goga prodata za 4,5 miliona evra

Slika holandskog umetnika Vinsenta van Goga "Portret seljanke u beloj kapi" prodata je na godišnjem sajmu umetnosti i antikviteta TEFAF u Mastrihtu za više od 4,5 miliona evra.