Japanski institut dobio pravo da imenuje element 113

Tim japanskih naučnika ispunio je kriterijume za imenovanje novog hemijskog elementa, visokoradioaktivnog elementa 113, saopštila su danas naučna udruženja.
Istraživači u Riken institutu identifikovali su novi hemijski element i time dobili pravo da mu daju ime, saopštila je Međunarodna unija za čistu i primenjenu hemiju i dodala da je element 113 provizorno nazvan "ununtrijum". Zajednička radna grupa unija za hemiju i fiziku objavila je danas odluke i o imenovanju elementa 115, 117 i 118.

Grupa timova iz Instituta za nuklearna istraživanja u Dubni u Rusiji, Lorens Livmor nacionalne laboratorije u Kaliforniji i Ouk Ridž nacionalne laboratorije iz Tenesija dobila je pravo da imenuje elemente 115 i 117, dok su zasebno naučnici iz laboratorije u Dubni i Lorens Livmor pozvani da imenuju element 118.

Element 113 nalazi se između kopernicijuma i flerovijuma u periodnom sistemu elementa. Zajednički tim naučnika u Rusiji i SAD takođe je pretendovao na pravo da ga imenuju. Kosuke Morita, koji je vodio istraživanja u institutu Riken, rekao je da posle "demonstriranja postojanja elementa 113" planiraju da uđu u "neobeleženu teritoriju elementa 119 i dalje". Morita je naveo da planira da deo sledeće godine posveti razmatranju formalnog imena za element 113.

Moritin tim je koristio Rikenov linearni akcelarator i jonski separator u potrazi za novim sintetičkim superteškim elementima, još od kasnih 80-ih. Tim je 2003. počeo rad na stvaranju elementa 113 bombardovanjem tankog filma bizmuta s jonima cinka koji putuju brzinom od 10 odsto brzine svetlosti, saopštio je Riken.

Izotopi elementa 113 imaju veoma kratko vreme poluraspada i traju manje od hiljaditog dela sekunde, zbog čega je njihovo otkriće veoma teško. Posle dva uspehu u stvaranju tog elementa, tim u Rikenu je sedam godina pokušavao da dođe do trećeg uspeha, do čega je došao u avgustu 2012.

Autor: Tanjug