Konzumiranje podgrejane testenine možda je bolje od sveže pripremljene
Viralni trik sa društvenih mreža tvrdi da je jučerašnja testenina bolja za šećer u krvi nego sveže kuvana porcija - i stručnjaci kažu da iza toga zaista stoji neka nauka.
Foto: Pixabay
Trik je sličan tvrdnjama da zamrzavanje i tostiranje hleba može pomoći u sprečavanju skokova šećera u krvi, pri čemu obe ideje sugerišu da zagrevanje i hlađenje hrane sa skrobom može usporiti varenje.
Trend ima podršku u istraživanjima, rekli su stručnjaci za Fox News Digital.
"Kada skuvate testeninu, ostavite je da se ohladi, a zatim je podgrejete u mikrotalasnoj, deo svarljivog skroba se pretvara u ono što se zove rezistentni skrob. Rezistentni skrob je ono što i ime kaže - odoleva varenju. Zbog toga, manje šećera ili glukoze ulazi u vaš krvotok", rekla je Ešli Kitčens, dijetetičarka iz Severne Karoline.
Rezistentni skrob se ponaša slično vlaknima, dodaje Kitčens, hraneći korisne crevne bakterije umesto da se brzo razgradi u šećer.
Rezistentni skrob nastaje kroz proces koji se zove retrogradacija, kažu stručnjaci za ishranu. Kada se testenina kuva, njeni skrobovi se želatinizuju i postaju lako svarljivi.
Nakon hlađenja u frižideru, idealno 24 sata ili više, deo tih skrobova se reorganizuje u strukturu koju telo ne može u potpunosti da razgradi.
Kao rezultat toga, testenina koja je bila ohlađena pa ponovo podgrejana sadrži manje svarljivih kalorija i izaziva manji porast šećera u krvi nakon obroka, prema nutricionistima iz Medicinskog centra Veksner pri Državnom univerzitetu Ohajo, piše Njujork post.
Rezistentni skrob sadrži otprilike upola manje kalorija po gramu u poređenju sa običnim skrobom i prolazi do debelog creva, gde hrani korisne bakterije, navodi se u članku medicinskog centra iz 2024. godine.
Studije sugerišu da je efekat stvaran, ali zavisi od osobe, posebno kod onih sa dijabetesom.
Istraživanje Univerziteta Sari u Engleskoj takođe pokazuje niže nivoe šećera i insulina u krvi nakon konzumiranja testenine koja je kuvana, ohlađena i podgrejana, u poređenju sa sveže kuvanom testeninom, posebno ako je pripremljena al dente.
"To nije zagarantovan trik i efekat varira. Može blago da ublaži ili pomeri skok glukoze, ali to ne znači da je testenina 'oslobođena' uticaja na šećer u krvi", navodi Lauri Rajt, vanredna profesorka na Fakultetu javnog zdravlja Univerziteta Južne Floride.
Ovaj pristup može biti koristan za osobe koje pokušavaju da kontrolišu šećer u krvi, uključujući one sa dijabetesom, ali kao alat, a ne kao univerzalno rešenje.
Za osobe sa dijabetesom, rezistentni skrob može pomoći u ublažavanju skokova šećera, ali takođe može promeniti brzinu ulaska glukoze u krvotok, što može uticati na tajming uzimanja insulina, primetila je Rajt.
Stručnjaci naglašavaju da veličina porcije i dalje igra ključnu ulogu.
"Samo deo skroba postaje rezistentan. Ako jedete velike porcije testenine, ovaj trik možda neće biti toliko koristan", navodi Kitčens.
Stručnjaci se slažu da podgrejana testenina može pružiti mali metabolički benefit, ali i dalje su uravnoteženi obroci, unos vlakana i kontrola porcija najvažniji.
Da biste isprobali ovu tehniku, nutricionisti preporučuju da testeninu kuvate al dente - ne previše meku - zatim je ohladite u plitkoj posudi u frižideru 12 do 24 sata, pa je dobro podgrejete pre jela.
Pirinč i krompir mogu pokazati još jači efekat rezistentnog skroba, dok hleb može doživeti slične promene u zavisnosti od vrste i načina obrade.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Jedna jednostavna navika posle doručka može pomoći u snižavanju šećera u krvi
09.06.2026.•
0
Za osobe sa dijabetesom, održavanje nivoa šećera u krvi pod kontrolom predstavlja svakodnevni izazov.
Traume iz detinjstva ostaju u mozgu i utiču na razvoj i ponašanje
08.06.2026.•
1
Tragovi traume doživljene u ključnim trenucima života, posebno u periodu od detinjstva do rane adolescencije, mogu da imaju trajan uticaj na razvoj mozga i ponašanje u odraslom dobu.
Patite li od "Imejl apneje"?
08.06.2026.•
0
Ako ste ikada primetili da vam disanje postane nepravilno nakon što primite neočekivan imejl ili dok pokušavate da sastavite savršen odgovor, možda se suočavate sa "imejl apnejom".
Prekomerna upotreba elektronskih uređaja izaziva "digitalnu glavobolju"
08.06.2026.•
0
Prekomerna izloženost ekranima mobilnih telefona među decom i adolescentima često je uzrok "digitalne glavobolje".
Trešnje su zdrave, ali određene grupe ljudi treba da pripaze
08.06.2026.•
0
Trešnje su među omiljenim sezonskim voćem. Sočne su, slatke i bogate vitaminima, antioksidansima i vlaknima. Mnogi ih mogu jesti bez većih ograničenja, ali se nekim grupama ljudi preporučuje poseban oprez.
Koliko je fentanil opasan: Talas iz SAD još nije stigao u Evropu, ali upozorenje ostaje
07.06.2026.•
0
Talas upotrebe fentanila je u Americi izrazito veliki, ali nije u toj meri zahvatio Evropu, pa ni Srbiju.
Snaga stiska kao pokazatelj zdravlja: Šta nauka zaista kaže?
07.06.2026.•
2
Ako pratite kanale o zdravlju i blagostanju na društvenim mrežama, možda ste naišli na tvrdnju da vaša snaga stiska - odnosno koliko snažno možete da stisnete nešto rukama - može da predvidi koliko dugo ćete živeti.
Srbija uvodi novu donorsku karticu nakon izmena zakona o transplantaciji
06.06.2026.•
8
Nakon što je Vlada Srbije usvojila izmene i dopune Zakona o presađivanju ljudskih organa, uvedena je mogućnost uvođenja nove donorske kartice i preciznije regulisanje izjašnjavanja građana o doniranju organa.
Četiri namirnice bogate mastima za snižavanje krvnog pritiska
06.06.2026.•
0
Hrana koju jedete, uključujući masti, ima veliki uticaj na nivo krvnog pritiska.
Zašto se budimo umorni kad mnogo sanjamo?
05.06.2026.•
0
Mnogi ljudi veruju da ih iscrpljuju intenzivni i živopisni snovi, naročito kada se probude umorni i neispavani.
Menstruacija nakon porođaja: Od čega zavisi njen povratak
04.06.2026.•
0
Telu je nakon porođaja potrebno vreme da se oporavi, pa se menstruacija ne vraća kod svih žena u istom periodu.
Kako sačuvati želudac i jednjak od tableta?
01.06.2026.•
0
Lekovi koji se uzimaju oralno mogu uticati na sistem za varenje na više različitih načina. Iako se neki od njih izdaju bez recepta, i obično su bezbedni i efikasni, mogu stvoriti štetne efekte kod nekih ljudi.
Pisanje olovkom ili na tastaturi: Velika razlika za mozak
31.05.2026.•
1
Naučnici upozoravaju da pisanje rukom možda nije samo stvar navike, već važan proces koji oblikuje način na koji mozak uči, pamti i povezuje informacije, iako sve veći broj dece gotovo da ne zna da drži olovku.
SZO: Usamljenost je problem za javno zdravlje
31.05.2026.•
2
Svetska zdravstvena organizacija (SZO) u Izveštaju o društvenoj povezanosti upozorava da usamljenost i socijalna izolacija nisu samo neprijatan lični osećaj, već javnozdravstveni problem.
Godišnje oko 6.500 ljudi oboli od karcinoma pluća, devet od 10 obolelih su pušači
30.05.2026.•
3
Godišnje oko 6.500 ljudi oboli od karcinoma pluća, devet od 10 obolelih su pušači, a gotovo trećina stanovništva u Srbiji puši, rečeno je povodom Svetskog dana borbe protiv duvanskog dima.
Test krvi mogao bi da otkrije Alchajmerovu bolest decenijama pre simptoma
29.05.2026.•
0
Jednostavan krvni test koji meri karakteristične proteine povezane s razvojem Alchajmerove bolesti mogao bi da otkrije bolest decenijama pre pojave simptoma, pokazalo je novo istraživanje.
Novi lek protiv hepatitisa B smanjio virus do nivoa koji imuni sistem može da kontroliše
28.05.2026.•
0
Novi, eksperimentalni lek za hepatitis B omogućava nekim pacijentima da prekinu lečenje bez pokazivanja znakova tog opasnog virusa jetre, što se naziva "funkcionalnim lekom", objavili su danas istraživači.
Šire se staništa komaraca u Evropi: Pretnja od novih žarišta
28.05.2026.•
1
Rast globalnih temperatura mogao bi da proširi područja pogodna za život komaraca i poveća rizik od širenja virusa širom sveta, pokazuje novo istraživanje.
Kako jod pomaže organizmu u smanjenju celulita?
28.05.2026.•
0
Celulit nije samo estetski problem - njegov nastanak povezan je sa usporenom cirkulacijom, zadržavanjem tečnosti, hormonalnim disbalansom i načinom života.
Od septembra u Kliničkom centru Srbije počinje da radi prvi Centar za multiplu sklerozu
27.05.2026.•
4
Srbija dobija Centar za multiplu sklerozu i srodne bolesti u Univerzitetskom Kliničkom centru Srbije, koji bi trebalo da počne da radi do septembra ove godine, a reč je o prvom centru takvog tipa u regionu.
Više od 50 odsto karcinoma se mogu sprečiti: Pušenje jedan od glavnih uzroka
25.05.2026.•
5
Nova istraživanja su identifikovala nekoliko načina na koje se može smanjiti rizik od nastanka raka.
Komentari 4
NS
Eva
Pera
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar