Da li treba uzimati kreatin kao suplement?
Kreatin je već dugo popularan suplement među sportistima i bodibilderima, koji tvrde da im daje kratke nalete energije potrebne za intenzivne treninge i pomaže u izgradnji mišića.
Foto: Pixabay
Međutim, na društvenim mrežama tvrdnje o kreatinu danas prevazilaze teretanu, a neki korisnici čak navode da može da poboljša pamćenje, pomogne oporavku nakon potresa mozga ili drugih povreda glave, pa čak i da reguliše nivo šećera u krvi kod osoba sa dijabetesom tipa 2, piše Njujork tajms, a prenosi Nedeljnik.
Da li je nešto od toga zaista tačno? Stručnjaci za ishranu i suplemente objašnjavaju šta nauka trenutno zna o kreatinu.
Šta je kreatin?
Kreatin je jedinjenje koje organizam prirodno proizvodi u jetri, bubrezima i pankreasu, ali se unosi i hranom, prvenstveno iz određenih životinjskih proizvoda poput crvenog mesa i ribe.
Nakon što se apsorbuje u krvotok i prenese do mišića, pretvara se u drugo jedinjenje, kreatin-fosfat, koje mišići koriste za stvaranje energije, posebno tokom aktivnosti visokog intenziteta, objasnio je Rodžer Filding, viši naučnik u Centru za istraživanje ljudske ishrane i starenja Univerziteta Tafts.
Pošto telo uglavnom proizvodi dovoljno kreatina za osnovno funkcionisanje, zdravstvene institucije ne propisuju preporučeni dnevni unos i kreatin se ne smatra esencijalnim nutrijentom, kaže Hoze Antonio, profesor sportske nauke na Univerzitetu Nova Sautistern na Floridi.
Većini ljudi potrebno je oko dva grama kreatina dnevno za osnovne telesne funkcije.
Osobe koje jedu meso, deo toga unose hranom, otprilike jedan do dva grama dnevno. Ostatak telo proizvodi samo, osim kod retkih genetskih poremećaja koji utiču na sposobnost stvaranja ili transporta kreatina kroz organizam.
Da li kreatin poboljšava sportske performanse?
Većina studija o suplementima kreatina, koji najčešće sadrže oblik nazvan kreatin-monohidrat, bavila se njihovim uticajem na sportske performanse i rast mišića.
Za osobe koje žele poboljšanja u tim oblastima, stručnjaci uglavnom preporučuju tri do pet grama dnevno u obliku suplementa.
Kod zdravih ljudi, pokazalo se da su suplementi kreatina uglavnom bezbedni, tvrdi dr Dejvid Seris, profesor medicine na Institutu za ljudsku ishranu Univerziteta Kolumbija u Njujorku.
Klinička istraživanja pokazala su da sportisti koji uzimaju kreatin mogu da razviju od pet do 15 odsto više snage tokom kratkih, ponavljanih eksplozivnih aktivnosti u odnosu na one koji ne koriste suplement.
"Ovaj efekat poboljšanja performansi prilično je dobro dokumentovan", rekao je Filding.
Ipak, ostaje pitanje da li su ta poboljšanja dovoljno velika da budu primetna ili značajna za zdravlje i sportske rezultate.
Za profesionalne sportiste i mala razlika može značiti pobedu ili poraz. Kod rekreativaca, međutim, taj efekat možda nije toliko važan.
Filding dodaje da bi vegetarijanci i vegani mogli imati veću korist od suplementacije kreatinom nego osobe koje jedu meso, jer ne unose prirodne izvore ovog jedinjenja kroz ishranu. Ipak, potrebno je još istraživanja kako bi se to potvrdilo.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Jedan šećer možda pomaže ćelijama raka da se odvoje i šire
11.08.2026.•
2
Hemoterapija je osmišljena da uništi ćelije raka, ali neke od njih ipak prežive tako što ulaze u stanje poznato kao ćelijsko starenje ili senescencija.
Uprava za hranu i lekove SAD predlaže novu proveru aditiva i sastojaka u hrani
10.08.2026.•
0
Uprava za hranu i lekove SAD (FDA) predložila je danas promenu pravila prema kojoj bi proizvođači hrane morali da obaveste FDA pre nego što uvedu nove sastojke i aditive u svoje proizvode.
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
2
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
1
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Razvijen AI alat za predviđanje recidiva raka debelog creva
30.07.2026.•
0
Istraživači australijskog Univerziteta La Trob razvili su alat zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji može da predvidi rizik od recidiva raka debelog creva kod pacijenata sa karcinomom drugog stadijuma.
Odlaganje menstruacije hormonskom terapijom može da izazove ozbiljne zdravstvene probleme
29.07.2026.•
0
Odlaganje menstruacije hormonskom terapijom i lekovima na svoju ruku, zbog letovanja ili nekog bitnog događaja, može da dovede do ozbiljnih posledica i komplikacija, upozoravaju stručnjaci.
Nije važna samo količina masti, već i gde se nalazi: Istraživanje povezalo salo oko organa sa starenjem mozga
29.07.2026.•
0
Možete imati istu telesnu težinu i isti indeks telesne mase (BMI) kao neka druga osoba, a da pritom imate potpuno drugačiji rizik po zdravlje mozga.
Zašto jedan pušač dobije rak pluća, a drugi ne?
29.07.2026.•
9
Naučnici su prvi put pronašli dokaze da nasledni genetski sastav ima značajan uticaj na razvoj raka, što dodatno naglašava važnost personalizovanog pristupa prevenciji i lečenju.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar