U vreme otkazanih letova: Može li "Er Srbija" da iskoristi šansu?
Javnost Srbije je u drugoj polovini juna upoznata sa učestalim kašnjenjima i otkazima letova nacionalne kompanije "Er Srbija" sa aerodroma "Nikola Tesla".
Foto: 021.rs
Među zadovoljnijim putnicima bili su oni koji su satima čekali na start. Opozicija je smesta oplela po firmi koju od osnivanja, 2013. godine, bije glas da je miljenik aktuelne vlasti i na čiji je opstanak utučena ne mala svota državnog novca.
Čini se da su ovoga puta opozicionari ne samo reagovali šablonski, već su i propustili priliku da pokažu deo sopstvene kreativnosti i da mnogo dublje sagledaju "prizemljenje".
Promene kakve se ne pamte
A promene koje dešavaju su istorijske. Nakon globalne zaraze korona virusom, nastala je do sada nezabeležena kriza avioindustrije, tokom koje su kompanije svele aktivnost na najnužnije i izgubile 87 odsto planiranih prihoda. Preživele su zahvaljujući činjenici da je svaka ozbiljnija država iz budžeta pokrila gro očekivanog a izostalog novca nacionalne kompanije.
Ali, samo godinu i po dana od okončanja pandemije, na nebu se dešava pravo čudo. Masa se uželela najbržeg i najkomfornijeg prevoza, ljudi hrle ka aerodromima. Kako u Srbiji, tako i širom sveta. Putnika, letova i profita ne manjka.
Gužvu prate i ne male poteškoće. Nema kompanije koja unazad godinu i po dana nije masovno otkazivala ranije planirane letove i čijim avionima se ne događaju nevolje sa višečasovnim čekanjima na start leta. Nenadmašna "Lufthanza" ove godine planira da otkaže 34.000 letova, prethodno se dešavalo da avioni na pojedine letove čekaju i po pet sati.
Naravno da su iskusnije i snažnije kompanije reagovale bolje od male firme koja tek pokušava da se u surovoj konkurenciji izbori za poziciju. Dok su nemačke, francuske ili turske firme, istina tek posle haotične prošlogodišnje prakse, odlučile da letove otkazuju čim naslute da neće moći da ispune plan, obično mesec dana pre zakazanog datuma, "Er Srbija" pokušava da nikad ambiciozniji plan ispuni stalnim uvećanjem iznajmljenih letelica, te učestalim zapošljavanjem pilota i kabinskog osoblja.
Profit 21,5 miliona evra
Pokušaj se, naročito pojedinih dana, pokazao preambicioznim, pa je 18. juna, kada je na aerodromu u Surčinu bilo previše nepovoljnih okolnosti, kompanija morala da otkaže čak 12 odsto letova. Slično se dešavalo i nekoliko narednih dana, ali je potom "Er Srbija" uspela da otkaze maksimalno redukuje, dok je višečasovno čekanje na pojedine letove svela na najviše sat i po.
Neverovatno uvećano interesovanje za putovanjem nebom je prilika ne samo da se izuzetno zaradi, već i da se obezbedi što povoljniji oslonac poslovanju u narednom periodu. To znaju sve kompanije, zato se i bore za svaki let, liniju, putnika. Praktično, i "Er Srbija" čini sve da se okoristi neočekivanom prilikom.
Uspeha je bilo više nego što su i veliki optimisti očekivali. Firma koja je u periodu od 2013. do 2019. preživela isključivo zahvaljujući državnim subvencijama, lane je zabeležila 21,5 miliona evra profita. Prvi put od postojanja, a sudeći prema prvoj polovini godine, lako je moguće da ove sezone zarada bude i trostruko veća.
Koliko je pandemija izmenila shvatanje i ponašanje ljudi govori i činjenica da pomama za letovima nije umanjena ni za jotu i nakon što su aviokarte poskupele otprilike 25 odsto. Kod "Er Srbije" slično koliko i kod rivalskih kompanija. Pri tome cene goriva već više od osam meseci beleže stalan i sve primetniji pad, a to je i najveći trošak u poslovanju svih prevoznika.

Mesec maj
Mada je ozbiljniji nalet putnika počeo tek lane u petom mesecu, broj putnika "Er Srbije" je tek za dva odsto ispod rekordnog broja iz 2019. godine, čemu je svakako doprinelo i uvođenje 15 novih i obnova šest ranijih linija, dok je ove sezone uvedeno još 20 novih linija, pa se sada avionima može direktno leteti na 90 odredišta. Podsetimo se, u najboljim danima JAT je, imajući flotu od 36 vlastitih aviona, stizao tek na 70 lokacija.
Broj letova je za dve godine udvostručen, dok je lane broj putnika "Er Srbija" prvi put premašio polovinu ukupnog broja putnika na aerodromu "Nikola Tesla". Možda je najvažnije da je putnika i dalje sve više. U prvoj polovini tekuće sezone na beogradskom aerodromu je zabeleženo 3,62 miliona putnika, na osnovu čega se procenjuje da bi ih do kraja moglo biti blizu 7,4 miliona.
Još nisu objavljeni podaci za jun, ali maj je berićatan kako za kompanije, tako i za aerodrom. U "Beogradskom aerodromu", kompaniji koja pruža usluge otpreme paketa, ističu da su samo ovog prolećnog meseca uslužili više od 625.000 korisnika. Istovremeno "Er Srbija" ističe da je broj putnika u maju bio za 66 odsto veći nego rekordne 2019. godine, a da je za prvih pet meseci prevezla čak 1,2 miliona korisnika.
Vreme avioletova
Očigledno da je vazdužni saobraćaj zahvatio izuzetan talas uvećanja, to je jedna od zapaženijih novina postpandemijskog doba. Takvu konjukturu treba iskoristiti i podržati ovdašnje aerokompanije, baš kao i aerodrome, kontrole leta, trenažne i centre za obuku kako bi se u izuzetno dinamičnim prilikama što bolje pozicionirali.
To bi i svako ko se ozbiljnije bavi politikom, bio u vladajućoj ili opozicionoj stranci, morao da uvidi i da, ako može, pomogne. Takav pristup je mnogo korisniji od halabuke povodom učestalijih otkaza letova u desetak junskih dana. Sada se osvajaju bolje pozicije i za vreme koje tek dolazi, ko propusti priliku teško da će u skoroj budućnosti imati i upola sličnu.
Nije dovoljno biti samo snalažljiv, vešt i uporan u nastajućim promenama. "Er Srbija" je, a nije isticano u javnosti, već nakon definitivnog razlaza sa stranim partnerom 2019. godine, počela promene. Broj zaposlenih, u velikoj meri zaposlenih na pritisak vladajuće SNS, sa 1.400 sveden je na 1.080, da bi ove sezone konkursom bilo primljeno i obućeno 170 novih kabinskh radnika i 28 pilota, a za obe kategorije u toku je novi prijemni ciklus.
Reagovanje na promene
Vreme zaraze i postpandemijski period su iskorišćeni da se kompanija ratosilja poslednjih od nekadašnjih 30 aviona "Boingove" produkcije, dok je u dugoročnom zakupu ostalo 20 "Erbasovih" letelica, pet "ATR 72", deset "E319", tri "E320" i dva "E330", dok je za letnju sezonu zakupljeno još deset aviona.
Tako sada flota "Er Srbije" broji 30 letelica, naspram 36 koliko je maksimalno imao JAT u kraćem periodu. Reč je o odlično komponovanoj floti, a kompanija se unazad nekoliko godina profilisala po brzom reagovanju na tržištu. Tako je čim je ukinuta slovenačka nacionalna kompanija, povećala broj letova za Ljubljanu, dok je krah kompanije iz Soluna dočekala sa već spremnim letelicama za učestaliji saobraćaj ka grčkom gradu.
Dešavanja na nebu podstiču inicijativu i razmah prevozničke delatnosti. Šansa je to i za malu i relativno novu kompaniju kakva je "Er Srbija", a uspeh će biti izgledniji ako nova orijentacija zadobije i širu podršku.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
NBS radila analizu: Šta bi se dogodilo ako ne bi bilo brzog i lakog rešenja za NIS?
23.11.2025.•
6
Od toga da li će i koliko brzo biti pronađeno rešenje za pitanje ruskog vlasništva u NIS-u i sankcija SAD prema toj kompaniji zavise i kretanje inflacije i privredni rast Srbije u sledećoj godini.
Povlačenje NIS-a sa listinga Beogradske berze "izazvalo bi krah akcionarstva"
23.11.2025.•
3
Povlačenje Naftne industrije Srbije sa listinga Beogradske berze najverovatnije bi pokrenulo potpuni krah akcionarstva u Srbiji, ocenio je profesor na Ekonomskom fakultetu u Kragujevcu Dragan Stojković.
Oksfam: Uvećano bogatstvo milijardera iz zemalja G20, dostiglo 15,6 biliona dolara
22.11.2025.•
1
Bogatstvo milijardera iz zemalja G20 u proteklih godinu dana uvećano je za 16,5 odsto i dostiglo je 15,6 biliona dolara, podaci su međunarodne dobrotvorne i humanitarne organizacije Oksfam.
Bivši premijer Bugarske: Rešenje za NIS je kristalno jasno; Vučić: Ja ne želim neprijateljsko preuzimanje
22.11.2025.•
56
Bivši premijer Bugarske Kiril Petkov ocenio je da je rešenje za Naftnu industriju Srbije (NIS) "kristalno jasno".
Fiskalni savet: Izvršna vlast ima prevelika ovlašćenja da tokom godine menja fiskalnu politiku
22.11.2025.•
1
Predloženi budžet Srbije za 2026. godinu je fiskalno održiv i načelno kredibilan, ali ima i neke ozbiljne hronične mane, između ostalog, nedovoljnu transparentnost, ocenio je Fiskalni savet.
Glamočić: Suština sajma "Vinska vizija Otvorenog Balkana" u regionalnoj saradnji
22.11.2025.•
2
Ministar poljoprivrede Dragan Glamočić kaže da će sajam "Vinska vizija Otvorenog Balkana" ove godine okupiti više od 600 izlagača i da je njegova suština u regionalnoj saradnji.
Lagard: Članice evrozone da bolje kombinuju smanjenje duga sa investicijama
22.11.2025.•
0
Predsednica Evropske centralne banke (ECB) Kristin Lagard pozvala je zemlje članice evrozone da bolje kombinuju smanjenje duga sa produktivnim investicijama.
Vučić: Bez licence rafinerija staje, pregovori sa SAD o NIS-u u toku
22.11.2025.•
9
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je danas da je u petak razgovarao sa Amerikancima o Naftnoj industriji Srbije i da će danas ponovo razgovarati.
Ruska nafta zaglavljena na moru
21.11.2025.•
4
Približno 48 miliona barela ruske nafte ostalo je zaglavljeno na moru zbog početka primene američkih sankcija protiv Rosnjefta i Lukoila.
EU odobrila prodaju "Iveka" indijskom "Tata motorsu"
21.11.2025.•
0
Evropska komisija je objavila da je odobrila prodaju italijanskog proizvođača kamiona i autobusa "Iveko" iz Torina "Tata motorsu", najvećem poizvođaču komercijalnih vozila u Indiji s najvećim tržišnim udelom u Aziji.
Cena litre dizela porasla za 12 dinara za samo mesec dana
21.11.2025.•
31
Gorivo u Srbiji je ponovo poskupelo.
Stručnjak: ADNOC bi bio dobar partner za NIS
21.11.2025.•
6
Stručnjak za energetiku Željko Marković izjavio je da su najbolji partneri za Naftnu industriju Srbijeone naftne kompanije koje imaju najveći promet i koje mogu najbolje da rade sa NIS, kao što je ADNOC iz Abu Dabija.
Šta bi prodaja ruskog dela NIS-a Emiratima značila za Srbiju: "Situacija kao skrojena za njih"
20.11.2025.•
21
Mediji kao potencijalnog kupca ruskog udela u Naftnoj industriji Srbije (NIS) spominju kompaniju ADNOC iz Emirata.
Dolazak kineskog proizvođača automobila u Srbiju: Šansa koja bi morala da se iskoristi
20.11.2025.•
26
Kinezi nevolje često doživljavaju kao priliku za dodatni iskorak i baš u susretu sa problemima iznalaze inovativna rešenja za duži rok.
Rusi jesu voljni da prodaju svoj deo NIS-a, ali će teško do novca zbog sankcija: Imaju više opcija
20.11.2025.•
17
Ruski vlasnici su pristali da prodaju svoj deo vlasništva u NIS-U, ali se nameće novo pitanje da li će Rusi moći da zaokruže transakciju zbog aktuelnih američkih i evropskih finansijskih sankcija.
Stižu rešenja za porez na oružje - i to izmenjen
20.11.2025.•
10
Poreska uprava saopštila je da je odredila nove iznose poreza na oružje za 2025. godinu, a nakon obrade podataka iz Ministarstva unutrašnjih poslova.
Dvojica srpskih preduzetnika preuzimaju Imlek
20.11.2025.•
16
Kompanija "Imlek" saopštila je da su investicioni holding preduzetnika Andreja Jovanovića, "AJFH", i aktuelni generalni direktor "Imleka" Bojan Radun potpisali sporazum o zajedničkoj kupovini "Imleka".
Ekonomista Drašković: Najava Rusa da prodaju svoj deo u NIS-u ne znači da je kriza prošla
20.11.2025.•
9
Ekonomista Božo Drašković ocenio je da prodaja većinskog dela Naftne industrije Srbije (NIS) trećoj strani ne znači da je energetska kriza rešena.
Brkić: Kupac ruskog udela u NIS-u najverovatnije šeik Muhamed bin Zajed i naftna kompanija Abu Dabija
19.11.2025.•
73
Nacionalna naftna kompanija Abu Dabija - ADNOC najverovatniji je kupac ruskog udela u Naftnoj industriji Srbije (NIS).
Privredna komora Srbije: Profesionalni vozači na udaru šengenskih pravila
19.11.2025.•
9
Ograničen boravak profesionalnih vozača iz Srbije na teritoriji Evropske unije (EU), već ima, a tek će imati ozbiljne posledice na srpske vozače, lance snabdevanja, privredu i izvoz.
Tabaković o "specijalnoj operaciji" vezanoj za NIS: "O njoj se ne govori"
19.11.2025.•
20
Guverner Narodne banke Srbije Jorgovanka Tabaković je rekla da se o "specijalnoj operaciji" koju je pominjanaa na sednici Vlade Srbije o NIS-u ne govori kako se ne bi otkrivali dalji planovi i strategije.
Komentari 10
Nikola
EvoOvako
Činjenica je da se AS širi sasvim lepo, kao i da "Nikola Tesla" ima sve više putnika. Pre neku godinu (pre korone) je bilo 5 miliona, a za ovu se predviđa 7 miliona.
To nije mala razlika.
Nadam se da će se rad na aerodromu bolje organizovati i da neće biti dugih čekanja po redovima, kao i da će obeležavanje u toku radova koji se izvode biti bolje.
Neka nam makar nešto ide na bolje.
Zaposlenima želim srećan rad, a putnicima ugodne i mirne letove.
Čisto nebo svima.
/
ta kasnjenja prouzrokuje i srbija.
upravo se javljam cekajuci let kojem je srbija ostetila avion.
4 sata je kasnjenje do sada
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar