
U vreme otkazanih letova: Može li "Er Srbija" da iskoristi šansu?
Javnost Srbije je u drugoj polovini juna upoznata sa učestalim kašnjenjima i otkazima letova nacionalne kompanije "Er Srbija" sa aerodroma "Nikola Tesla".

Foto: 021.rs
Među zadovoljnijim putnicima bili su oni koji su satima čekali na start. Opozicija je smesta oplela po firmi koju od osnivanja, 2013. godine, bije glas da je miljenik aktuelne vlasti i na čiji je opstanak utučena ne mala svota državnog novca.
Čini se da su ovoga puta opozicionari ne samo reagovali šablonski, već su i propustili priliku da pokažu deo sopstvene kreativnosti i da mnogo dublje sagledaju "prizemljenje".
Promene kakve se ne pamte
A promene koje dešavaju su istorijske. Nakon globalne zaraze korona virusom, nastala je do sada nezabeležena kriza avioindustrije, tokom koje su kompanije svele aktivnost na najnužnije i izgubile 87 odsto planiranih prihoda. Preživele su zahvaljujući činjenici da je svaka ozbiljnija država iz budžeta pokrila gro očekivanog a izostalog novca nacionalne kompanije.
Ali, samo godinu i po dana od okončanja pandemije, na nebu se dešava pravo čudo. Masa se uželela najbržeg i najkomfornijeg prevoza, ljudi hrle ka aerodromima. Kako u Srbiji, tako i širom sveta. Putnika, letova i profita ne manjka.
Gužvu prate i ne male poteškoće. Nema kompanije koja unazad godinu i po dana nije masovno otkazivala ranije planirane letove i čijim avionima se ne događaju nevolje sa višečasovnim čekanjima na start leta. Nenadmašna "Lufthanza" ove godine planira da otkaže 34.000 letova, prethodno se dešavalo da avioni na pojedine letove čekaju i po pet sati.
Naravno da su iskusnije i snažnije kompanije reagovale bolje od male firme koja tek pokušava da se u surovoj konkurenciji izbori za poziciju. Dok su nemačke, francuske ili turske firme, istina tek posle haotične prošlogodišnje prakse, odlučile da letove otkazuju čim naslute da neće moći da ispune plan, obično mesec dana pre zakazanog datuma, "Er Srbija" pokušava da nikad ambiciozniji plan ispuni stalnim uvećanjem iznajmljenih letelica, te učestalim zapošljavanjem pilota i kabinskog osoblja.
Profit 21,5 miliona evra
Pokušaj se, naročito pojedinih dana, pokazao preambicioznim, pa je 18. juna, kada je na aerodromu u Surčinu bilo previše nepovoljnih okolnosti, kompanija morala da otkaže čak 12 odsto letova. Slično se dešavalo i nekoliko narednih dana, ali je potom "Er Srbija" uspela da otkaze maksimalno redukuje, dok je višečasovno čekanje na pojedine letove svela na najviše sat i po.
Neverovatno uvećano interesovanje za putovanjem nebom je prilika ne samo da se izuzetno zaradi, već i da se obezbedi što povoljniji oslonac poslovanju u narednom periodu. To znaju sve kompanije, zato se i bore za svaki let, liniju, putnika. Praktično, i "Er Srbija" čini sve da se okoristi neočekivanom prilikom.
Uspeha je bilo više nego što su i veliki optimisti očekivali. Firma koja je u periodu od 2013. do 2019. preživela isključivo zahvaljujući državnim subvencijama, lane je zabeležila 21,5 miliona evra profita. Prvi put od postojanja, a sudeći prema prvoj polovini godine, lako je moguće da ove sezone zarada bude i trostruko veća.
Koliko je pandemija izmenila shvatanje i ponašanje ljudi govori i činjenica da pomama za letovima nije umanjena ni za jotu i nakon što su aviokarte poskupele otprilike 25 odsto. Kod "Er Srbije" slično koliko i kod rivalskih kompanija. Pri tome cene goriva već više od osam meseci beleže stalan i sve primetniji pad, a to je i najveći trošak u poslovanju svih prevoznika.

Mesec maj
Mada je ozbiljniji nalet putnika počeo tek lane u petom mesecu, broj putnika "Er Srbije" je tek za dva odsto ispod rekordnog broja iz 2019. godine, čemu je svakako doprinelo i uvođenje 15 novih i obnova šest ranijih linija, dok je ove sezone uvedeno još 20 novih linija, pa se sada avionima može direktno leteti na 90 odredišta. Podsetimo se, u najboljim danima JAT je, imajući flotu od 36 vlastitih aviona, stizao tek na 70 lokacija.
Broj letova je za dve godine udvostručen, dok je lane broj putnika "Er Srbija" prvi put premašio polovinu ukupnog broja putnika na aerodromu "Nikola Tesla". Možda je najvažnije da je putnika i dalje sve više. U prvoj polovini tekuće sezone na beogradskom aerodromu je zabeleženo 3,62 miliona putnika, na osnovu čega se procenjuje da bi ih do kraja moglo biti blizu 7,4 miliona.
Još nisu objavljeni podaci za jun, ali maj je berićatan kako za kompanije, tako i za aerodrom. U "Beogradskom aerodromu", kompaniji koja pruža usluge otpreme paketa, ističu da su samo ovog prolećnog meseca uslužili više od 625.000 korisnika. Istovremeno "Er Srbija" ističe da je broj putnika u maju bio za 66 odsto veći nego rekordne 2019. godine, a da je za prvih pet meseci prevezla čak 1,2 miliona korisnika.
Vreme avioletova
Očigledno da je vazdužni saobraćaj zahvatio izuzetan talas uvećanja, to je jedna od zapaženijih novina postpandemijskog doba. Takvu konjukturu treba iskoristiti i podržati ovdašnje aerokompanije, baš kao i aerodrome, kontrole leta, trenažne i centre za obuku kako bi se u izuzetno dinamičnim prilikama što bolje pozicionirali.
To bi i svako ko se ozbiljnije bavi politikom, bio u vladajućoj ili opozicionoj stranci, morao da uvidi i da, ako može, pomogne. Takav pristup je mnogo korisniji od halabuke povodom učestalijih otkaza letova u desetak junskih dana. Sada se osvajaju bolje pozicije i za vreme koje tek dolazi, ko propusti priliku teško da će u skoroj budućnosti imati i upola sličnu.
Nije dovoljno biti samo snalažljiv, vešt i uporan u nastajućim promenama. "Er Srbija" je, a nije isticano u javnosti, već nakon definitivnog razlaza sa stranim partnerom 2019. godine, počela promene. Broj zaposlenih, u velikoj meri zaposlenih na pritisak vladajuće SNS, sa 1.400 sveden je na 1.080, da bi ove sezone konkursom bilo primljeno i obućeno 170 novih kabinskh radnika i 28 pilota, a za obe kategorije u toku je novi prijemni ciklus.
Reagovanje na promene
Vreme zaraze i postpandemijski period su iskorišćeni da se kompanija ratosilja poslednjih od nekadašnjih 30 aviona "Boingove" produkcije, dok je u dugoročnom zakupu ostalo 20 "Erbasovih" letelica, pet "ATR 72", deset "E319", tri "E320" i dva "E330", dok je za letnju sezonu zakupljeno još deset aviona.
Tako sada flota "Er Srbije" broji 30 letelica, naspram 36 koliko je maksimalno imao JAT u kraćem periodu. Reč je o odlično komponovanoj floti, a kompanija se unazad nekoliko godina profilisala po brzom reagovanju na tržištu. Tako je čim je ukinuta slovenačka nacionalna kompanija, povećala broj letova za Ljubljanu, dok je krah kompanije iz Soluna dočekala sa već spremnim letelicama za učestaliji saobraćaj ka grčkom gradu.
Dešavanja na nebu podstiču inicijativu i razmah prevozničke delatnosti. Šansa je to i za malu i relativno novu kompaniju kakva je "Er Srbija", a uspeh će biti izgledniji ako nova orijentacija zadobije i širu podršku.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Portparolka Evropske komisije: Srbija će moći da uvozi gas iz Rusije, ne sme završiti u Mađarskoj
19.06.2025.•
2
Predlog uredbe Evropske komisije o postepenom obustavljanju uvoza ruskog gasa u Evropsku uniju (EU) odnosi se samo na članice tog bloka, a ne i na treće zemlje.
Kakva je ekonomija Srbije: "Ogromni dugovi, masovni lopovluk, rasprodaja resursa..."
19.06.2025.•
19
Ekonomista Slobodan Komazec izjavio je da je zaduženost Srbije dostigla skoro 108 milijardi evra.
U SAD svakog dana prošle godine bilo po 1.000 novih milionera
19.06.2025.•
1
U Sjedinjenim Američkim Državama 2024. godine po 1.000 ljudi je dostizalo svakoga dana svoju prvu zaradu od milion dolara, saopštila je investiciona banka UBS.
Tramp ponovo odložio zabranu Tiktoka u SAD
18.06.2025.•
1
Predsednik SAD Donald Tramp produžiće za 90 dana rok kineskoj kompaniji ByteDance za prodaju Tiktoka, uprkos zakonu koji je nalagao prodaju ili gašenje u slučaju značajnog napretka.
Proizvođači mleka u Srbiji: Između "jakog" dinara i aflatoksina
17.06.2025.•
6
Srpski paori, posebno proizvođači mleka, baš nemaju sreće.
Atanacković: Ako država poveća neoporezivi deo plate, poslodavci bi pristali na povećanje minimalca
17.06.2025.•
7
Počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije Nebojša Atanacković kaže da bi 65 odsto poslodavaca prihvatilo povećanje minimalne zarade za 9,4 odsto u oktobru, ako država poveća neoporezivi deo plate.
EU planira da zabrani ruski gas do kraja 2027. godine
17.06.2025.•
6
Evropska komisija planira da u utorak predloži zakonsku zabranu uvoza ruskog prirodnog i tečnog gasa u Evropsku uniju do kraja 2027. godine, kako bi postepeno okončala energetske veze sa Rusijom.
Robne rezerve otkupljuju deo ovogodišnjeg roda pšenice
16.06.2025.•
1
Ministarstvo poljoprivrede saopštilo je da je pokrenuta inicijativa da Direkcija za robne rezerve, u skladu sa mogućnostima budžeta, otkupi deo ovogodišnjeg roda pšenice "po stimulativnijoj ceni".
Srpska IT asocijacija: Ukidanje podsticaja bez najave ugrožava poslovanje i poverenje investitora
16.06.2025.•
7
Srpska IT Asocijacija (SITA) saopštila je da je zabrinuta zbog nenajavljene odluke Vlade Srbije da ukine Uredbu o podsticajima za poslodavce koji zapošljavaju novonaseljena lica.
Sitnice koje koštaju: Kako da neprimetni troškovi ne "pojedu" tvoj kućni budžet?
16.06.2025.•
0
U vreme čestih i neočekivanih promena cena, budžet zaista lako izmakne kontroli i to bez velikih, planiranih troškova tokom meseca.
Skaču cene nafte zbog rata Irana i Izraela, moguća i blokada moreuza: Može li to uticati na Srbiju?
16.06.2025.•
11
Cena sirove nafte skočila je za desetak odsto zbog sukoba Izraela i Irana.
Dolar pao na najniži nivo u poslednje tri godine
15.06.2025.•
0
Dolar je pao na najniži nivo u poslednje tri godine, jer promenljiva trgovinska politika Sjedinjenih Američkih Država unosi nestabilnost na tržišta.
Objavljeno koliko je Tramp zaradio u 2024: Najveći prihodi od kriptovaluta i golf klubova
15.06.2025.•
0
Predsednik SAD Donald Tramp prijavio je više od 600 miliona dolara prihoda tokom 2024. godine.
Prodat Ju-Es stil: Poznato ko ga preuzma i za koji iznos
15.06.2025.•
3
Američki predsednik Donald Tramp potpisao je izvršnu direktivu kojim je dozvoljena prodaja Ju-Es stila kompaniji Nipon Stil za 14,9 milijardi dolara.
U Švajcarskoj je ustavom zagarantovano pravo na gotovinu
15.06.2025.•
2
Senat Savezne skupštine Švajcarske jednoglasno je doneo odluku o tome da u ustav te države ugradi garanciju o snabdevanju gotovinom i upotrebi franka kao nacionalne valute.
Stručnjak za energetiku: Povećanje cene sirove nafte neće uticati na Srbiju
14.06.2025.•
6
Cena sirove nafte na svetskom tržištu nakon izbijanja sukoba između Izraela i Irana ne bi trebalo da pređe 90 dolara po barelu.
Srbija povećava kapacitete vetroelektrana - cilj jedan GW do kraja godine
14.06.2025.•
3
Svetski dan vetra, koji se obeležava 15. juna, Srbija dočekuje sa 607 megavata (MW) vetroelektrana.
Advokat Siniše Malog opet dobio posao na EXPO: Preko 14 miliona dinara
13.06.2025.•
11
Advokat Igor Isailović, poznat po saradnji sa ministrom finansija Sinišom Malim, ponovo je dobio posao za pružanje pravnih usluga za potrebe Specijalizovane izložbe EXPO 2027.
Objavljene nove cene goriva: Nisu dobre vesti
13.06.2025.•
12
Na pumpama u Srbiji evrodizel će u narednih sedam dana koštati 189 dinara, dok je cena benzina 179 dinara po litru.
Program podrške za održivu poljoprivredu: Prijave do 3. avgusta
13.06.2025.•
0
Razvojni biznis centar Kragujevac, ENECA, Mladi poljoprivrednici Srbije i Ekološki centar "Stanište" raspisali su javni poziv organizacijama u oblasti poljoprivrede i udruženjima poljoprivrednika.
Đedović Handanović: Čekaju se lokacijski uslovi za naftovod Srbija-Mađarska, potom izrada projekta
12.06.2025.•
3
Ministarka rudarstva i energetike Srbije Dubravka Đedović Handanović izjavila je da je u toku ishovodovanje lokacijskih uslova za naftovod Srbija - Mađarska.
Komentari 10
Nikola
EvoOvako
Činjenica je da se AS širi sasvim lepo, kao i da "Nikola Tesla" ima sve više putnika. Pre neku godinu (pre korone) je bilo 5 miliona, a za ovu se predviđa 7 miliona.
To nije mala razlika.
Nadam se da će se rad na aerodromu bolje organizovati i da neće biti dugih čekanja po redovima, kao i da će obeležavanje u toku radova koji se izvode biti bolje.
Neka nam makar nešto ide na bolje.
Zaposlenima želim srećan rad, a putnicima ugodne i mirne letove.
Čisto nebo svima.
/
ta kasnjenja prouzrokuje i srbija.
upravo se javljam cekajuci let kojem je srbija ostetila avion.
4 sata je kasnjenje do sada
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar