Analiza: Da li Tramp kreće u carinski rat sa EU?

Sjedinjene Države će možda od 1. maja uvesti više carine na uvoz čelika i aluminijuma iz Evrope, a onda bi usledio evropski odgovor koji bi gađao američki viski i motore.
Šta to znači za Nemačku, a šta za EU, pitanje je na koje pokušava da nađe odgovor Radio Dojče vele (DW) u današnjoj analizi.
 
"Hoće li ili neće? Američki predsednik Donald Tramp ostavlja Evropljane da do poslednjeg trenutka drhte i da se nadaju. U sporu oko uvođenja viših američkih carina za uvoz čelika i aluminijuma, Tramp je Evropskoj uniji u martu odobrio grejs-period koji ističe 1. maja", podseća DW.
 
Da li će sve ponovo prolongirati Ili će on napraviti trajni izuzetak za evropske proizvode? Za Evropsku uniju, a posebno za Nemačku, bio bi težak udarac ako bi od utorka kaznene carine na čelik bile povećane na 25, a na aluminijum na 10 odsto, ocenjuje se u tekstu i navodi da je Evropska unija drugi po veličini proizvođač čelika u svetu i da se svake godine u njoj proizvede 177 miliona tona tog metala. To je jedanaest odsto ukupne svetske proizvodnje.
 
Nemačka je glavni izvoznik u SAD, a slede Holandija, Italija, Španija, Velika Britanija i Švedska.
 
Prema podacima Evropske komisije, iz EU je u 2017. u SAD izvezeno čelika i aluminijuma u vrednosti od 14 milijardi dolara. To je 14 odsto ukupnog uvoza tih proizvoda u SAD. Međutim, pod udarom novih kaznenih carina neće se naći kompletan evropski izvoz tih proizvoda. Da su te carine primenjivane, recimo tokom 2017, one bi bile naplaćene za 5,3 milijarde evra čelika i 1,1 milijardu evra aluminijskih proizvoda. Odluku o uvođenju carina Tramp, između ostalog, pravda evropskim, a posebno nemačkim suficitom u trgovini sa SAD. Za Nemačku su Sjedinjene Države najveće izvozno tržište, ali se, s druge strane, mnogo manje američke robe prodaje u Evropi.
 
Tramp zato neumorno kritikuje: "Da ne poverujete - naš trgovinski deficit sa Evropskom unijom iznosi 151 milijardu dolara". Od toga na automobile i auto-delove otpada 50 milijardi. Nemački automobili su u SAD tražena roba, godišnje se proda 480.000 vozila. Istovremeno, nemački proizvođači automobila imaju svoje fabrike u SAD i odatle se mnogo više vozila plasira na to tržište nego što se uvozi iz Nemačke. Godišnje, takođe, nemački proizvođači iz SAD izvezu 493.000 automobila, pre svega u Kinu.
 
Nemački poslodavci na taj način obezbeđuju priličan broj radnih mesta u SAD. To bi moglo da bude ugroženo zaštitnim carinama, upozorava šef Centra za spoljnu trgovinu nemačkog instituta Ifo, Gabrijel Felbermajer.
 
"Amerikancima koji proizvode automobile, na primer fabrici BMW u Spartanburgu (u Južnoj Karolini), potrebna je velika količina delova koja stiže iz Evrope. A ako Tramp na te delove bude uveo kaznene carine, to će ugroziti, a možda i uništiti, konkurentnost američkih proizvođača automobila", ocenjuje nemački ekonomista.
 
Na kraju bi svi uključeni u taj proces bili siromašniji. "Sve to je toliko komplikovano, a obim trgovine robom preko Atlantika toliko je veliki, da bi bilo kakvo stavljanje klipova u točkove uticalo na poslovanje svih u tom lancu", upozorava Felbermajer.
 
Svako četvrto radno mesto u Nemačkoj zavisi od izvoza, a u industriji čak svako drugo. Pri tom je više od polovine nemačkog izvoza povezano s proizvodnjom čelika. Nije zato ni čudo što je kancelarka Angela Merkel prošlog petka, tokom posete Vašingtonu, još jednom pokušala da ubedi Trampa da odustane od svoje odluke. On, međutim, ni nakon tih razgovora svoju odluku nije saopštio.
 
U subotu, kancelarka je telefonom razgovarala s francuskim predsednikom Emanuelom Makronom i britanskom premijerkom Terezom Mej. Njih troje još jednom su zajednički zahtevali od američkog predsednika Trampa da se uzdrži od uvođenja trgovinskih mera protiv Evropske unije. U suprotnom, EU je spremna da "brani svoje interese u okviru multilateralnog trgovinskog poretka", rekao je portparol nemačke vlade Štefen Zajbert.
 
I u Briselu se intenzivno pripremaju za slučaj da Vašington uradi ono što je najavljeno: biće podneta žalba Svetskoj trgovinskoj organizaciji (STO), uvedene zaštitne mere za evropsku privredu i kaznene carine za američku robu. Prema pravilima STO, Evropska unija ima rok od 90 dana uvede kontra-mere u okviru tzv. "rebalansiranja". Uvoz iz SAD mogao bi da postane onoliko skup, koliko je potrebno da se nadoknadi finansijska šteta. Opširnije čitajte OVDE.
  • Miroljub

    01.05.2018 08:43
    I mi konja za trku imamo
    Imamo i mi svog Trampa, nemojte tako. Psovanje tatino, kontra mere, kukanje, jadikovanje, a rat- može da se desi, samo što naš Tramp ne bi smeo nikoga da napadne, sem svog naroda. A da, taj rat se već par godina i vodi, ali je narod st**a.
  • mrva

    30.04.2018 20:33
    da li ovaj debil ume išta da radi osim da vodi ratove? Tipičan megaloman, egopaćenik i psihopata, a takvi su najopasniji i najštetniji kada se dočepaju vlasti. Sličan je pre 80 godina odveo svet u krvoprolice koje je odnelo više desetina miliona ljudskih života.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Region i svet