Plodovi mora postaju sve rizičniji za ishranu zbog klimatskih promena
Klimatske promene postaju sve ozbiljnije i utiču na sve, pa tako i na morsku hranu, a zbog sve viših temperatura na Zemlji ona bi mogla da postane opasna za konzumaciju, i to zbog bakterija.
Foto: pixabay
Prema podacima službe za klimatske promene Kopernikus, ponedeljak 22. jul bio je najtopliji dan u novijoj istoriji i tog dana je prosečna temperatura na Zemlji bila 17,15 stepeni Celzijusa.
Evropska agencija za sigurnost hrane u je svom novom izveštaju navela da bi zbog klimatskih promena količina Vibrio bakterija u plodovima mora mogla da poraste, posebno u vodama niskog saliniteta ili u delovima gde se reke ulivaju u more, kako u Evropi tako i na globalnom nivou.
Vibrio ili V. vulnificus je vrsta bakterije koja može da uđe u ljudsko telo nakon konzumacije sirovih ili nedovoljno termički obrađenih školjki ili kroz otvorenu ranu na telu. Kada uđu u telo, ove bakterije mogu da dovedu do sepse ili velikih balona koji se šire po telu i uništavaju tkivo.
Ovi morski plodovi u sebi imaju najviše opasnih hemikalija, pokazalo je istraživanje.
Ove bakterije su vrlo retke, ipak nekoliko smrtnih slučajeva povezano je s njima, najviše u SAD. Prošle godine se nekoliko osoba u Konektikatu, Njujorku i Severnoj Karolini zarazilo vibriozom, nakon rekordnih toplotnih talasa u julu.
Osim SAD, najranjivije zone u Evropi su Baltičko more, prelazne vode Baltičkog i Severnog mora i Crno more. Ipak, nije problem samo u klimatskim promenama i bakterijama.
Problem i u plastici ojačanoj staklom ("Glass reinforced plastic", negde je naverdeno i samo "Fiberglass")
Istraživanje koje su proveli naučnici sa Univerziteta u Brajtonu i Univerziteta u Portsmutu otkrilo je čestice tog materijala u školjkama i dagnjama prikupljenima u luci Čičester na južnoj obali Engleske.
Te su školjke i dagnje ulovljene u blizini brodogradilišta, a nakon analize utvrđeno je da školjke imaju do 11.220 čestica plastike ojačanom staklenim vlaknima po kilogramu, a dagnje 2740 čestica po kilogramu.
Količina tog materijala pronađena u školjkama i dagnjama bila je najveća tokom zimskih meseci, kada su se brojni brodovi popravljali u obližnjem brodogradilištu.
Pomenuti materijal se koristi u konstrukciji, popravci i održavanju čamaca i brodova, a osim što čestice štete školjkama, one utiču i na ljudsko zdravlje, pokazalo je drugo istraživanje.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Hrana i piće
Zelena salata kao zamena za meso? I to je moguće
11.08.2026.•
0
Konzumiranje mesa se u istraživanjima dosledno pokazuje kao jedna od najgorih stvari koje kao potrošači možemo da činimo po životnu sredinu.
Naučnici pokušavaju da naprave čokoladu koja se ne topi na toploti
11.08.2026.•
0
Naučnici u prehrambenoj industriji rade na razvoju čokolada otpornih na toplotu, odnosno čokolada koje mogu da zadrže svoj oblik na temperaturama od 38 do 45 stepeni.
Začin koji se koristi kao zamena za vanilu, a koji je u nekim zemljama zabranjen
11.08.2026.•
0
Tonka se često koristi kao zamena za vanilu jer ima sladak miris koji podseća na ove aromatične mahune.
Poznato gazirano piće menja ukus kako bi se približio mladima
11.08.2026.•
0
Poznato bezalkoholno gazirano piće 7UP, koje je pre skoro jednog veka popularizovalo ukus limuna i limete, trajno menja svoj ukus posle 15 godina kako bi se brend približilo mladima.
Britanski politički problem: Plan za ograničavanje pijenja piva stojeći
09.08.2026.•
2
Predlog za ograničavanje "vertikalnog pijenja" (vertical drinking) što je birokratski eufemizam za ispijanje piva stojeći pretvorio se za jedno opštinsko veće u glavobolju koja je zahvatila i sam vrh britanske vlasti.
Belgija najveći izvoznik piva u EU
08.08.2026.•
0
Belgija je prošle godine izvezla 1,5 milijardi litara piva sa alkoholom i bila je najveći izvoznik u EU, saopštio je Eurostat.
EK potvrdila da Srbija ispunjava standarde u kontroli bezbednosti hrane biljnog porekla
08.08.2026.•
0
Evropska komisija (EK) je potvrdila da je Republika Srbija značajno unapredila sistem službenih kontrola bezbednosti hrane biljnog porekla.
Hiljadu pršuta zaplenjeno u Hrvatskoj, inspektori istražuju poreklo mesa
08.08.2026.•
0
Hrvatski državni inspektori pronašli su ilegalnu pršutanu na području Drniša i zaplenili gotovo hiljadu pršuta, prenosi danas portal "Index.hr".
Hrana u svetu sve skuplja: Toplotni talasi i ratovi guraju cene naviše
07.08.2026.•
1
Cene hrane u svetu su sada najviše za tri i po godine, jer letnji toplotni talasi i ratovi u Ukrajini i na Bliskom istoku povećavaju troškove, piše britanski list Gardijan.
VIDEO Sa špagetama, pržena u ulju: Objavljeno koje su najgore pice na svetu
03.08.2026.•
0
Sajt specijalizovan za hranu Taste Atlas napravio je listu najgorih pica na svetu.
Objavljeno kojih 10 gradova ima najbolju uličnu hranu
03.08.2026.•
8
Kada pomislite na uličnu hranu, verovatno vam na pamet padnu banj mi u Vijetnamu, takosi u Meksiku ili čak pizza al taglio u Italiji.
Italijanski monasi pravili svoju verziju Koka-kole od lišća koke: "Bila sjajna protiv umora i vrlo popularna"
03.08.2026.•
1
Jedan italijanski monah pronašao je dokument u arhivi apoteke drevnog samostana u Firenci u kojem je opisan lekoviti napitak napravljen od bolivijskog lišća koke i kola oraha.
Danas je Međunarodni dan lubenice: Stručnjaci savetuju da se jede sa raženim hlebom i šunkom ili sirom
03.08.2026.•
4
Međunarodni dan lubenice obeležava se 3. avgusta, a kako sadrži oko 92 odsto vode, čini je savršenom za hidrataciju i rashlađivanje tokom vrelih letnjih dana.
VIDEO: Najređu testeninu na svetu ume da pravi samo nekoliko žena, ni Džejmi Oliver je nije savladao
02.08.2026.•
1
Kada se pomene Sardinija, većina će prvo pomisliti na tirkizno more i prelepe plaže.
Studija: Organska proizvodnja jaja dvostruko štetnija za životnu sredinu od klasičnog uzgoja
29.07.2026.•
23
Proizvodnja organskih jaja iz slobodnog uzgoja dvostruko je štetnija po životnu sredinu od proizvodnje jaja od kokošaka koje se drže u kavezima, pokazala je nova britanska studija.
Za savršen domaći pomfrit najvažniji je korak pre pečenja: Mnogi ga preskaču
28.07.2026.•
3
Ako želite pomfrit koji je spolja zlatno hrskav, a iznutra mekan i vazdušast, postoji jedan trik koji profesionalni kuvari koriste decenijama - a mnogi ga kod kuće preskaču.
Puni sastojaka koje ne prepoznajete: Neki popularni proteinski proizvodi mogu da izazovu glavobolju i nadutost
25.07.2026.•
0
Nutricionista upozorava da neke popularne namirnice sa polica supermarketa sadrže aditive koji mogu izazvati glavobolje i nadutost.
Da li perete ove namirnice? Bakterije se mogu preneti i kada se kora ne jede
24.07.2026.•
3
Većina nas bez razmišljanja opere jabuke, paradajz ili zelenu salatu pre nego što ih pojede.
Beli luk i spanać: Zdrav tandem koji vredi češće imati na trpezi
22.07.2026.•
1
Beli luk i spanać spadaju među najzdravije namirnice, a njihova kombinacija može doneti dodatne koristi za organizam.
Vlasnik cenjenog restorana koristio mrave u desertima zbog čega bi mogao da završi u zatvoru
22.07.2026.•
1
Južnokorejski tužioci zatražili su jednogodišnju zatvorsku kaznu za vlasnika restorana sa Mišlenovim zvezdicama koji je optužen da je koristio mrave kao ukras za desert.
Kako ljuta hrana utiče na organizam i zašto neki ljudi ne mogu bez nje?
21.07.2026.•
2
Nekima je dovoljan i prstohvat bibera, dok drugi ne mogu da zamisle obrok bez ljutih papričica. Šta je to što ljutu hranu čini toliko privlačnom?
Komentari 1
Mima
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar