Lista najnesigurnijih aviona

Časopis BusinessWeek popisao je najopasnije avione u civilnom prometu, a podaci su analizirani na temelju broja nesreća s fatalnim ishodom.
Časopis BusinessWeek popisao je najopasnije avione u civilnom prometu, a podaci su analizirani na temelju broja nesreća s fatalnim ishodom.

Starijim avionima potrebno je intenzivnije održavanje od novijih modela, ali ipak su najčešće u floti siromašnijih avio-kompanija koje nemaju dovoljno sredstava za normalne tehničke službe i edukaciju pilota.

Potrebno je napomenuti da je popis časopisa BusinessWeek nešto drugačiji od statistike JACDEC-a, kancelarije koji prati broj nesreća u avio-prometu. JACDEC-ova statistika kaže da su najviše nesreća u istoriji civilnog avio-saobraćaja imali avioni iz kompanije Boeing.

1. Boeing 737 JT8D

- Jedno rušenje na : 507,500 sati leta
- Godina proizvodnje: 1967. – 1988.
- Broj aviona koji lete: 517

Smatra se da je prva verzija Boeinga 737 avion koji je imao najviše nesreća. Iako se na prosečnih 507,500 sati leta događa jedna nesreća sa smrtnim ishodom, 517 aviona ovog modela još su u pogonu u siromašnijim zemljama. Oko 30-ak godina star Boeing 737 JT8D koji je leteo za kompaniju Itec Air, srušio se nedaleko od glavnog grada Kirgistana 2008. godine. U toj je nesreći poginulo 68 ljudi.

2. IL-76

- Jedno rušenje na: 549,900 sati leta
- Godina proizvodnje: 1974. do danas
- Broj aviona koji lete: 247

Ovaj se model uglavnom sreće u zemljama bivšeg Sovjetskog Saveza, na Bliskom istoku i u Africi. Jedna od najvećih nesreća modela IL 76 dogodila se 2003, kada se srušio avion iranske avio-kompanije Iran Revolutionary Guard pri čemu je poginulo 275 osoba.

3. Tu-154

- Jedno rušenje na: 1,041,000 sati leta
- Godina proizvodnje: 1971. do danas
- Broj aviona koji lete: 336

Ovaj se model takođe uglavnom sreće u flotama avio-kompanija iz bivšeg Sovjetskog Saveza i najčešće leti na domaćim letovima. Avioni modela 154 TU od 2002. godine imali su čak četiri nesreće u Iranu. Najnovija nesreća dogodila se ove godine na letu aviona iranske avio-kompanije Caspian Air na letu iz Teherana do Erevana. Poginulo je 168 ljudi.

4. Airbus A310

- Jedno rušenje na: 1, 067,700 sati leta
- Godina proizvodnje: 1983. – 1998.
- Broj aviona koji lete: 191

Velike kompanije već su stavile van službe ovaj Airbusov model. Međutim, neke siromašnije kompanije poput Pakistan International Airlinesa i dalje prevoze putnike ovim modelom. Najnovija nesreća ove vrste aviona dogodila se ove godine kada se A310 u vlasništvu Yemenia Airlinesa na letu iz Jemena na ostrvo Comoro srušio u otvoreno more. Poginulo je 153 ljudi, a spasila se samo jedna 12-godišnja devojčica.

5. McDonnell Douglas DC-9

- Jedno rušenje na: 1,068,700 sati leta
- Godina proizvodnje: 1965. – 1982.
- Broj aviona koji lete: 315

Kompanija McDonnell Douglas više ne postoji nakon što se 1997. spojila s Boeingom, međutim, ne tako mladi avioni DC-9 još uvek lete za kompaniju Delta Airlines, a takođe se mogu naći i kod drugih manjih aviokompanija.

6. Tu-134

- Jedno rušenje na: 1,087,600 sati leta
- Godina proizvodnje: 1964. - 1986.
- Broj aviona koji lete: 223

Ruske avio-kompanije naširoko koriste ovaj model. Budući da nivo buke motora ne zadovoljava zapadne evropske norme TU 134 se uglavnom koristi na domaćim letovima. Jedna od najvećih nesreća dogodila se 2004. godine, kada se srušio avion Volga – Aviaexpressa. Svi su putnici poginuli.

7. Boeing 727

- Jedno rušenje na: 2,306,300 sati leta
- Godina proizvodnje: 1963. – 1984.
- Broj aviona koji lete: 412

Većina najvećih avio-kompanija već su zamenile stari Boeing 727 modernijim avionima. United Airlines je još 1993. poklonio jedan takav primerak Muzeju nauke i industrije u Čikagu. Međutim, ovaj avion se naširoko koristi u SAD, pogotovo na čarter letovima.

8. McDonnell-Douglas MD-80

- Jedno rušenje na: 2,332,300 sati leta
- Godina proizvodnje: 1980. – 1999.
- Broj aviona koji lete: 923

Ovaj model napravljen je kako bi zamenio DC-9, međutim, iako se više ne proizvodi još je u upotrebi u kompaniji Delta American Air, kao i kod velikih evropskih kompanija poput Alitalije i SAS-a. 2008. godine avion ovog modela koji je pripadao španskoj kompaniji Spanair srušio se na letu iz Madrida do Kanarskih ostrva. Poginulo je 153 ljudi.

9. McDonnell Douglas DC-10

- Jedno rušenje na: 2,908,800 sati leta
- Godina proizvodnje: 1971. – 1989.
- Broj aviona koji lete: 153

DC 10 pripada retkoj vrsti aviona čija se sigurnost povećava s godinama. Fatalne nesreće ovoga modela tokom 70-ih godina prošlog veka dovele su do značajnih promena i poboljšanja u izgradnji aviona. Poslednji incident sa smrtnim ishodom dogodio se 1999. kada je avion bivše francuske kompanije AOM pao u Gvatemali. Trenutno taj avion uglavnom koriste čarter kompanije.

10. McDonnell-Douglas MD-11

- Jedno rušenje na: 3,668,800 sati leta
- Godina proizvodnje: 1990. – 2001.
- Broj aviona koji lete: 187

MD11 nije bio jako uspešan model zbog visokih indeksa potrošnje goriva i drugih parametara. Kompanije Finnair i KLM još uvek koriste ove avione, ali uglavnom za prevoz robe. Poslednji put ovaj model aviona srušio se 1999. godine, kada se avion China Airlinesa srušio prilikom sletanja u Hong Kongu tokom tajfuna. Poginule su tri osobe.

  • cest letac

    10.10.2013 07:00
    Jat avioni...
    737 JT8D (ovo zadnje je oznaka motora) sa pocetka liste je 737-200, koji pripada avio genexu i leti kad nema dovoljno ostalih.
    Kad znam da mi je zapao let njime, gledam da dobro degustiram rakiju u free shopu jer znam da me ocekuje truckava voznja...
    ovaj konkretni primerak je davno prevazisao tih 500.000 sati i zreo je za penziju i nadam se novim avionima u air serbia :)

    Ostali su 737-300 koji su moderniji i medju najbezbednijim avionima generalno.
  • 09.10.2013 12:10
    interesantno da niko nije primetio da su mnogi Jatovi (tj Air Sbijini) avioni upravo B737 sa pocetka liste...
  • 09.10.2013 06:24
    Znači McDonnell ćao.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Putovanja