VIDEO: Kofein može da utiče na telesnu masnoću i rizik od dijabetesa
Nivoi kofeina u vašoj krvi mogu uticati na količinu telesne masti koju nosite - faktor koji može odrediti i rizik od razvoja dijabetesa tipa 2 i kardiovaskularnih bolesti.
Foto: Pixabay
To su nalazi studije iz 2023. godine, koja je koristila genetske markere da bi se uspostavila čvršća veza između nivoa kofeina, BMI (indeksa telesne mase) i rizika od dijabetesa tipa 2.
Istraživački tim sa Karolinska instituta u Švedskoj, Univerziteta u Bristolu i Imperial koledža u Londonu, naveo je da bi napici sa kofeinom bez kalorija mogli da se istraže kao mogući način za smanjenje nivoa telesne masti.
"Genetski predviđene više koncentracije kofeina u plazmi bile su povezane sa nižim BMI i ukupnom telesnom masom masti. Takođe, genetski predviđene više koncentracije kofeina u plazmi bile su povezane sa nižim rizikom od dijabetesa tipa 2. Približno polovina efekta kofeina na rizik od dijabetesa procenjuje se da je posredovana kroz smanjenje BMI", napisali su istraživači u svom radu objavljenom u martu 2023.
Studija je uključivala podatke za nešto manje od 10.000 ljudi, prikupljene iz postojećih genetskih baza podataka, fokusirajući se na varijacije u ili blizu specifičnih gena poznatih po tome da utiču na brzinu kojom se kofein razgrađuje, piše ScienceAlert.
Uopšteno, osobe sa varijacijama u genima CYP1A2 i njegovom regulatornom genu AHR razgrađuju kofein sporije, pa on duže ostaje u krvi, ali istovremeno te osobe u proseku konzumiraju manje kofeina.
Korišćenjem pristupa zvanog Mendelova randomizacija istraživači su pokušali da utvrde verovatne uzročne veze između prisustva ovih genetskih varijacija, bolesti poput dijabetesa, telesne mase i životnih navika.
Dok je uočena značajna veza između nivoa kofeina, BMI i rizika od dijabetesa tipa 2, nije pronađena veza između nivoa kofeina u krvi i kardiovaskularnih bolesti, uključujući atrijalnu fibrilaciju, srčanu slabost i moždani udar.
Prethodne studije su povezivale umereno povećanje konzumacije kofeina sa boljim zdravljem srca i nižim BMI, a ova studija dodaje više detalja onome što već znamo o uticaju kafe na telo.
Takođe je važno imati na umu da efekti kofeina nisu svi pozitivni, što znači da treba pažljivo razmotriti koristi i rizike konzumacije - ali ova studija predstavlja važan korak ka proceni idealne količine kofeina.
"Male, kratkoročne studije su pokazale da unos kofeina dovodi do smanjenja težine i masne mase, ali dugoročni efekti unosa kofeina još nisu poznati. S obzirom na to da se kofein masovno konzumira širom sveta, čak i njegovi mali metabolički efekti mogli bi imati značajan zdravstveni značaj", objasnili su istraživači.
Tim smatra da ova povezanost može da se objasni načinom na koji kofein povećava termogenezu (proizvodnju toplote) i oksidaciju masti (pretvaranje masti u energiju) u telu - procesima koji igraju važnu ulogu u ukupnom metabolizmu.
Iako je studija uključila velik uzorak, Mendelova randomizacija nije nepogrešiva, pa je moguće da i drugi faktori igraju ulogu, a da nisu uzeti u obzir. Biće potrebno još istraživanja da bi se potvrdila uzročna veza.
"Potrebna su randomizovana kontrolisana ispitivanja da bi se utvrdilo da li napici sa kofeinom, ali bez kalorija, mogu pomoći u smanjenju rizika od gojaznosti i dijabetesa tipa 2", rekao je genetički epidemiolog Bendžamin Vulf sa Univerziteta u Bristolu.
Istraživanje je objavljeno u časopisu "BMJ Medicine".
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Uprava za hranu i lekove SAD predlaže novu proveru aditiva i sastojaka u hrani
10.08.2026.•
0
Uprava za hranu i lekove SAD (FDA) predložila je danas promenu pravila prema kojoj bi proizvođači hrane morali da obaveste FDA pre nego što uvedu nove sastojke i aditive u svoje proizvode.
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
2
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
1
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Razvijen AI alat za predviđanje recidiva raka debelog creva
30.07.2026.•
0
Istraživači australijskog Univerziteta La Trob razvili su alat zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji može da predvidi rizik od recidiva raka debelog creva kod pacijenata sa karcinomom drugog stadijuma.
Odlaganje menstruacije hormonskom terapijom može da izazove ozbiljne zdravstvene probleme
29.07.2026.•
0
Odlaganje menstruacije hormonskom terapijom i lekovima na svoju ruku, zbog letovanja ili nekog bitnog događaja, može da dovede do ozbiljnih posledica i komplikacija, upozoravaju stručnjaci.
Nije važna samo količina masti, već i gde se nalazi: Istraživanje povezalo salo oko organa sa starenjem mozga
29.07.2026.•
0
Možete imati istu telesnu težinu i isti indeks telesne mase (BMI) kao neka druga osoba, a da pritom imate potpuno drugačiji rizik po zdravlje mozga.
Zašto jedan pušač dobije rak pluća, a drugi ne?
29.07.2026.•
9
Naučnici su prvi put pronašli dokaze da nasledni genetski sastav ima značajan uticaj na razvoj raka, što dodatno naglašava važnost personalizovanog pristupa prevenciji i lečenju.
Svaki treći čovek na svetu ne može da priušti zdravu ishranu
28.07.2026.•
2
Svaki treći stanovnik planete, odnosno 2,69 milijardi ljudi, ne može da priušti raznovrsnu ishranu koja zadovoljava energetske i hranljive potrebe, navodi se u novom izveštaju pet agencija UN.
Komentari 2
Nikola
Eto...
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar