Saobraćajni krkljanac neprekidno usporava vožnju... i to svi osetite
Enormne gužve na saobraćajnicama u starijim kvartovima mogu da se umanje destimulacijom upotrebe automobila u gradskoj vožnji i kreiranjem ambijenta za jednostavnije i brže korišćenje javnog prevoza.
Foto: 021.rs
Nedavno se u Novom Sadu, u autobusu Gradskog javnog saobraćaja na liniji 12 (Centar-Telep), stariji čovek požalio da je gužva na gradskim saobraćajnicama sve veća, te da bi, ako se ništa ne preduzme, uskoro moglo doći do totalnog zakrčenja.
Posebno tokom takozvanih "špiceva", u vreme kada najviše putnika ide na posao ili se vraća kući. Mladić sa susednog sedišta reagovao je oštro, dobacivši da nije reč o zastoju, "već se starkelji, kako godine prolaze, sve čini ružnim i nekom vrstom tereta".
Godišnje 50.000 automobila više
Brojevi, ipak, daju za pravo čoveku sa iskustvom. Iz udruženja "Polovna vozila" su izneli podatak da je samo za prvih šest meseci tekuće godine u Srbiji prvi put registrovano čak 118.767 novih vozila, od čega je 92.968 putničkih automobila. To je 7,2 odsto više nego 2019, poslednje predpandemijske godine. Mada ni prodaja novih vozila nije loša, gro prvoregistrovanih automobila, čak 78.693, dolazi iz uvoza. U odnosu na prošlu sezonu uvećanje je 34 odsto.
Statistika "Polovnih vozila" pokazuje da građani Srbije sve masovnije kupuju vozila, pre svega oslanjajući se na uvoz. Već deceniju, broj prvoregistrovanih vozila u Srbiji godišnje za cirka 50.000 nadmašuje broj starih koje vlasnici prestaju da registruju. Tako je godine 2012. U Srbiji bilo 1.726.345, a krajem prošle godine 2,164.818 putničkih automobila i još oko 433.000 ostalih vozila.
Dvostruko skuplje, a jeftino
Dobro je da sve veći broj ovdašnjeg stanovništva može da priušti sebi da kupi vozilo, ali je problem što među novoregistrovanim preovlađuje starudija. Ne zna se šta je gore, da li broj prastarih vozila, više od 60 odsto je starije od deset, čak trećina i od šesnaest leta, ili činjenica da prosek godina uvezenih automobila nadmašuje dvanaest i po leta.
Zanimljivo je da na kupovinu automobila ne utiče ni nešto skuplje gorivo, ni osetno poskupeli delovi, popravke i održavanje, cena registracije, obuka vožnje, a ni strožiji ispiti provere znanja. Prosečna plata je premašila 530 evra i doprinosi da se širi broj porodica sa automobilom.
Brine, međutim, starost voznog parka u Srbiji. U proseku je 17,1 godinu, a čak 615.000 automobila je starije od dvadeset leta. Pravi matorci. Razlog zašto se u Srbiji mnogi kupci oslanjaju na islužena vozila je cena. Mada je poslednjih godina vrednost korišćenih vozila narasla gotovo dvostruko, još uvek je realno da se sa 5.000 ili 5.500 evra može kupiti auto koji se sasvim pristojno može voziti još najmanje deceniju.
Kako je unazad godinu i po dana narasla cena automobila svih proizvođača, nova kola je danas teško kupiti za manje od 15.000-16.000 evra, pa je jasno da su cene polovnjaka, premda osetno više nego pre dve-tri sezone, još uvek povoljne po nove vlasnike. Takođe, dolazeće generacije električnih vozila su dvostruko, pa i više, skuplje od odgovarajućih pandana iz klasične proizvodnje. Pred nama je vreme skupih vozila, pa običan narod koristi priliku da, još dok može, kupi četvoročkaša za relativno sitne pare.
Gazi po pešaku
U Zapadnoj Evropi ljudi se sve više orijentišu na električna vozila i stoga prodaju automobile sa motorom na unutrašnje sagorevanje, pogotovo ako je u pitanju "dizelaš". U Nemačkoj trenutno oko dva miliona polovnih automobila na posebnim prostorima čeka da bude prodato kupcima iz inostranstva. Za najmoćniju evropsku privrednu silu prodaja predstavlja, pre svega, rešenje pitanje otpada, a najčešći kupci su upravo žitelji sa područja takozvanog Zapadnog Balkana.
Silno ubrzana automobilizacija, ali i prestari vozni park, imaju i neke neugodne posledice. Raste broj nesreća, pogotovo onih u kojima stradaju ljudi, kakvih je u prvih šest meseci ove sezone bilo čak za 42 odsto više nego u istom periodu lane. Broj poginulih u saobraćajkama po gradovima je uvećan za 39,5 odsto, dok naročito zabrinjava naglo, čak za 78,3 odsto, uvećan broj povređenih pešaka.
Baš ovaj poslednji statistički podatak jasno ukazuje koliko je sa uvećanjem gužvi umanjena bezbednost u gradskom saobraćaju. I to ne samo korisnika vozila, već naročito onih koji idu peške ulicama.
Kvartovi iz starijih vremena
Milan Vujanić, penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, smatra da je svake godine uočljivo više dobrih i modernih puteva po Srbiji. Oni mogu da izdrže teret i još većeg saobraćaja, ali su problem gradske ulice, posebno u starijim kvartovima.
Arhitektonski su projektovane i građevinski uobličene u neka ranija vremena, kada se nije mogao pretpostaviti ni sadašnji rast urbanog življa, ni stepen njegovove motorizacije.
Za rešenje gužvi u saobraćaju po gradovima, profesor predlaže zidanje velikih garaža u blizini trgovačkih centara, koji su jedna od glavnih mesta za dolazak privatnim vozilom. Istovremeno bi valjalo da se ukine parking po trotoaru. Svuda bi mesta za parking trebalo da se transformišu u novu saobraćajnu trasu, kao što je učinjeno u Beogradu, u Ulici kralja Milana.
Javni prevoz i skuteri
Svakako da se valja upoznavati sa iskustvima drugih metropola, ali dobro je i uzimati u obzir i mišljenja lokalnog življa. Tokom javne rasprave o gradskom saobraćaju u Novom Sadu, sa Fakulteta tehničkih nauka su stizale poruke da je neophodno da se uvedu destimulativne mere za vožnju automobila u širem centru grada, uključujući i starije rejone.
Predlog je da cena registracije drugog porodičnog vozila bude deset, a trećeg sedamdeset puta skuplja u odnosu na prvo. Naknade za parking u širem centru bi trebalo da se uvećaju najmanje trostruko, a valjalo bi da se podrži i vožnja biciklom, rolerima, skuterima i ostalim novotarijama, pre svega izgradnjom odgovarajućih staza na najvažnijim gradskim relacijama.
Uporedo bi trebalo da se podstiče javni prevoz. Zanimljiv je predlog iz javnog preduzeća GSP da se po jedna kolovozna traka rezerviše samo za javni saobraćaj. Time bi ovaj vid prevoza dobio na ubrzanju, upravo na onome što je poslednjih sezona sve uočljivija slaba tačka lokalnog javnog saobraćaja. I iz GSP "Novi Sad" potvđuju da su sve veće gužve po novosadskim saobraćajnicama usporile i javni prevoz, pa je vožnja, na početku teksta spomenutoj, liniji 12 još samo pre tri-četiri godine trajala od petnaest do sedamnaest, a danas se u autobusu javne vožnje teško može preći za manje od devetnaest minuta.
Bez rezultata
Nesporno je da su gužve u saobraćaju Novog Sada ogromne i sve veće. Ono što je do sada preduzimala gradska vlast nije donelo rezultate. Očito da se mora osmisliti znatno potpuniji sklop mera kojim bi se istovremeno destimulisala upotreba vožnje u centru i po starijim varoškim kvartovima, ali kojima bi se i podsticala kako vožnja javnim prevozom, tako i upotreba bicikla, skutera, rolera, trotineta.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Mišljenja i intervjui
Izborna frka: Novosadski klot i frket
18.03.2024.•
8
Polako se zagreva predizborna atmosfera u Novom Sadu. No, izbori dođu i odu, a problemi se, nekako, nagomilavaju.
Siromašna provincija plaća potrebe Beograda
18.03.2024.•
15
Najavljeni su novi izbori za Beograd. Mada se opozicija još nije nedvosmisleno izjasnila hoće li učestvovati, po svemu sudeći građani prestonice će 2. juna ponovo zaokruživati listiće.
Pobuna evropskih seljaka - strah od skupe hrane
12.03.2024.•
6
Već nedeljama po najvećim evropskim gradovima odvijaju se protesti seljaka, najžešći su upravo u najvažnijim prestonicama - Parizu, Berlinu i Briselu.
INTERVJU Zoran Subošić (Savršeni marginalci): Nismo imali nameru da prestanemo sa Hladnim pivom
12.03.2024.•
2
Bend Savršeni marginalci, koji čine članovi Hladnog piva, bez nekadašnjeg frontmena ovih hrvatskih pankera Mileta Kekina, svira u Novom Sadu, u četvrtak 14. marta.
Izborna frka: Sasvim stara priča
11.03.2024.•
3
Posle četiri godine došlo je vreme da vam se autor ovih redova poveri. Ukoliko ste sujeverni, razumećete. Ukoliko niste, biće vam bezveze, što je takođe u redu.
Zašto slavimo: Za prošle, buduće i sadašnje revolucije
08.03.2024.•
18
Danas je 8. mart, Međunarodni dan žena. Ako ste se danas probudili u Srbiji, to ste mogli da primetite po ljudima koji šetaju sa ružom ili karanfilom u ruci.
Imate li komentar?
08.03.2024.•
15
Pre izvesnog vremena pročitala sam članak koji se poziva na izjavu Džulije Roberts koju je dala tokom jednog intervjua.
Izborna frka: Prva "koalicija" u Novom Sadu - SNS-SPC
04.03.2024.•
7
U narednih nekoliko meseci gotovo sve što se dogodi u Novom Sadu ima potencijal da postane predmet predizborne kampanje.
Nekad se ŠTA?
01.03.2024.•
3
Najčešće u šali dodam ono "nekad se lepo znalo" aludirajući na one generacije kojima je sve novo loše i nakaradno, a sve staro je valjalo.
Tekst oca devojčice ubijene u "Ribnikaru": Srbija je leglo neodgovornosti
29.02.2024.•
42
Slobodan Negić, otad devojčice ubijene u OŠ "Vladislav Ribnikar", napisao je autorski tekst koji je objavljen na sajtu Javni servis.
Naprednjački ktitori Limana
29.02.2024.•
41
Lutali su limanski vernici decenijama kroz blokove kao kroz pustinju, tražeći zaklon od socijalističkog betonskog đavla. Obećano mesto čekali su strpljivo, a onda su došli oni - naprednjački ktitori.
Reko mi Saša sa interneta
22.02.2024.•
31
Tumarajući učmalim hodnicima interneta neretko naletim na smeće koje ljudi razvlače kao dokaz neke užasne nepravde koja se nad njima sprovodi.
Valuta pokazuje čije je Kosovo
02.02.2024.•
17
Nekoliko dana pred kraj 2023. godine, Nacionalna banka Kosova je obznanila da od 1. februara neće tolerisati plaćanja u dinarima.
Vidite da može drugačije
31.01.2024.•
0
Nedavno sam pisao da je potpuno normalno da poslodavac koji smatra da ne posluje zadovoljavajuće i nema dovoljan obim posla, može da otpusti deo radnika koje smatra za višak.
Ginekološka apstrakcija
25.01.2024.•
12
Nije prošlo ni nedelju dana od događaja u Sremskoj Mitrovici kada je jedna "mala" Marica svojim statusom na Fejsu viknula usred snežno zavejane doline i pokrenula lavinu.
Akušersko nasilje i prosto primoravanje
19.01.2024.•
5
Juče se po internetu brzinom svetlosti proširila priča da je mlada majka u porodilištu u Sremskoj Mitrovici pretrpela torturu tokom loše vođenog porođaja.
Nestanak papira i teror sadašnjeg trenutka
18.01.2024.•
6
Kažu da je Kina prva zemlja (civilizacija) koja je proizvela modernu verziju papira.
Novosadska kvadratura sećanja
17.01.2024.•
3
Na prostoru kojim zavlada mašinerija građevinskog carstva ostaje malo šta.
Hladni dani ućutkali hvalisavog Vučića
16.01.2024.•
26
Predsednik Srbije se često hvališe kako je za "11 godina naprednjaka izgrađeno 900 kilometara autoputeva, čak 325 više nego za 54 godine koliko su Srbijom vladali Tito, potom Milošević".
Komentari 73
002211
/
cuj, kampus, pa jos kolega. digitalni nomadi
vi ste tipican primer licemera.
Vule
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar