Menu 021

Zašto je dobro jesti masline?

Maslinovo ulje je na glasu, ali ni sam plod ne treba ignorisati.
Život 06.01.2020. | 19:26
Zašto je dobro jesti masline?
Foto: Pixabay

Džon Sumer je američki nutricionista koji savetuje sportiste, menadžere i mnoge roditelje o prednostima komplementarne terapije za zdravlje i prevenciju. O maslinama ističe ovih 10 činjenica:

1. Kardiovaskularne koristi

Kad slobodni radikali oksidiraju holesterol, krvne žile se oštećuju, a masnoća nakuplja u arterijama, što s vremenom može dovesti do srčanog udara. Antioksidativne hranjive supstance u crnim maslinama sprečavaju oksidaciju holesterola i pomažu u prevenciji srčanih bolesti. Masline sadrže zdrave mononezasićene masti za koje je utvrđeno da smanjuju rizik od ateroskleroze i povećavaju dobar holesterol. Nedavna istraživanja su pokazala i da mononezasićene masti koje se nalaze u maslinama (i maslinovom ulju) mogu pomoći u smanjenju povišenog krvnog pritiska.

2. Mršavljenje

Čini se da zamjena zasićenih mononezasićenim mastima, kakve nalazimo u maslinama, potiče mršavljenje. Maslinovo ulje potiče razgradnju masti unutar masnih ćelija, pa se možete lakše rešiti trbušnih masnoća i smanjiti neosetljivost na insulin. Ljudi koji troše najviše maslina ukupno konzumiraju manje kalorija. Krvni testovi pokazuju da oni imaju viši nivo serotonina, tzv. hormona sitosti. I sama aroma maslina može izazvati osećaj sitosti i smanjiti unos kalorija za gotovo 200 na dan.

3. Prevencija raka

Antioksidativna i protivupalna svojstva maslina čine ih prirodnom zaštitom od raka jer hronični oksidativni stres i hronična upala mogu biti ključni faktori u razvoju raka. Pružajući nam bogate zalihe antioksidansa i protivupalnih hranljivih supstanci, masline mogu sprečiti opasnu kombinaciju hroničnog oksidativnog stresa i hronične upale.

4. Manje boli

Masline, odnosno antioksidansi i protivupalne hranjive supstance u njima mogu delovati kao prirodni ibuprofen. Njihova ulja sadrže oleocanthal, materiju s protivupalnima delovanjem. Slično kao kod klasičnih nesteroidnih protivupalnih lekova. Zanimljivo je da 50g (više od tri i po kašike) devičanskog maslinovog ulja sadrži količinu oleocanthala čije je protivupalno delovanje slično kao desetina doze ibuprofena za odrasle.

5. Zdravlje kože i kose

Crne masline su bogate masnim kiselinama i antioksidansima koji hrane, hidriraju i štite kožu. Vitamin E u maslinama štiti kožu od UV zračenja, čime je čuva od raka kože i preranog starenja. Odlično je mazati se maslinovim uljem nakon tuširanja, no ne koristite ga kao kremu za sunčanje jer mu to nije namena, mogli biste završiti s opeklinama.

6. Manje alergije

Protivupalna svojstva maslinovog ulja dobra su i za one koji imaju alergiju. Ekstrakti masline deluju kao antihistaminici na staničnom novou. Blokiranjem receptora histamina jedinstvene komponente u ekstraktima masline mogu pomoći u smanjenju alergijske reakcije.

7. Zdravlje probavnog trakta

Često konzumiranje vitamina E i mononezasićenih masti u crnim maslinama je povezano s nižim rizikom od raka debelog creva. Ove hranjive materije sprečavaju rak debelog creva neutralizovanjem slobodnih radikala. Maslinovo ulje ima i blagotvoran učinak na čir i gastritis. Osim toga, aktivira izlučivanje žuči i hormona gušterače, te time smanjuje učestalost formiranja žučnih kamenaca. Šalica crnih maslina sadrži 17 odsto dnevne količine vlakana, što poboljšava zdravlje probavnog trakta i podržava idealnu ravnotežu hemikalija i broja mikroorganizama potrebnih za zdrav probavni sistem.

8. Dobar izvor gvožđa

Masline, pogotovo crne, bogate su gvožđem. Sposobnost crvenih krvnih stanica da prenose kiseonik po celom tijelu zavisi o prisutnosti gvožđa u krvi. Ako patimo od nedostatka gvožđa, naše tkivo ne dobija dovoljno kiseonika i možemo osećati hladnoću ili slabost. Gvožđe takođe igra važnu ulogu u proizvodnji energije. I pravilna funkcija mnogih enzima i imunološkog sistema zavisi od dovoljne količine gvožđa.

9. Zdravlje očiju

Jedna šoljica maslina sadrži 10 odsto preporučene dnevne vrednosti vitamina A, koji je ključan za zdrave oči i omogućuje poboljšan noćni vid. Deluje i protiv katarakte, makularne degeneracije, glaukoma i drugih očnih bolesti povezanih sa starenjem.

10. Povećava nivo glutationa u krvi

Potrošnja maslina je povezana sa znatno povećanim nivoima glutationa u krvi i poboljšanjem antioksidativnog kapaciteta. Glutation je jedan od najvažnijih antioksidansa u prirodi. Niži nivoi glutationa u krvi povezuju se s povišenim krvnim pritiskom, povišenim postotkom telesnih masnoća i uopšte lošijim zdravstvenim stanjem.

Autor: Nezavisne novine
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Pravila i uslovi korišćenja Pošalji vest