Moderni put svile: Kineski superbrzi vozovi zamenili kamile

Brzi voz kojim će od 2014. putnici moći da se prevezu 1.900 kilometara od Landžoua do Urumćija za osam sati znatno će doprineti razvoju trgovine, ocenjuju kineski zvaničnici.
Brzi voz kojim će od 2014. putnici moći da se prevezu 1.900 kilometara od Landžoua do Urumćija za osam sati znatno će doprineti razvoju trgovine, ocenjuju kineski zvaničnici.

Nekad kamile a danas superbzi vozovi: Skraćenje putovanja sa nekoliko meseci na nekoliko sati doneće promenu ne samo u načinu putovanja, već i privrednoj strukturi severoistočne Kine. Železnica, nazvana "brzi put svile" zbog uloge koju će imati u transportu robe i ljudi istorijskom mrežom puteva koja još ima važnu ulogu u lokalnoj trgovini, biće puštena u pogon u oktobru 2014. U antičko doba, taj put je podrazumevao dva meseca jahanja na kamilama.

Obližnja pruga, koja je puštena u pogon 1962. i može da preveze putnike iz Lanžoua u Urumći za 20 časova, nastaviće da radi. Kada bude puštena u pogon, brza linija će uglavnom opsluživati putničke vozove, dok će se starom kretati teretnjaci. Stara železnica tada će moći da prevozi dva puta više robe nego sada.

Zbog loših uslova, u antičko doba je bilo teško odlučiti se na putovanje na zapad i za mnoge je to bio put u jednom pravcu, pošto se povratak u Centralne ravnice nije isplatio. Nova želenica biće povezana s mrežom iz Landžoua, a put od Pekinga do Urumćija, koji su međusobno udaljeni 3.000 kilometara sada će trajati manje od jednog dana.

Skraćenje putovanja sa nekoliko meseci na nekoliko sati doneće promenu ne samo u načinu putovanja, već i privrednoj strukturi severoistočne Kine. Put svile počinje u drevnom gradu Čangan, danas pozantog kao Sijan, i proteže se do Mediterana na zapadu i indijskog podkontinenta na jugu. Njegova ukupna dužina prelazi 10.000 kilometara, od čega je 4.000 na teritoriji Kine.

Pored svile koja je ostala glavna roba, danas su se na području puta svile razvile poljoprivreda, turizam, industrija, novi izvori energije i logistike.

Dok se sa istoka na zapad tim putem voze turisti, u suprotnom pravcu voze se grejpovi, ništa manje značajni u komercijalnom smislu. Voće je uglavnom bilo ograničneo na zapadnu Kinu i samo su bogate porodice u Centraloj ravnici mogle sebi da ga priušte. Danas se, međutim, 100.000 tona grejpfruta prevozi svake godine iz Dunhuanga u centralnu i istočnu Kinu.

Poljoprivrednik Nju Sinćuin rekao je da bi, u antičko doba, za prevoz te količine grejpova bilo potrebno dva meseca i 5.000 kamila. Danas se duž celog puta svile mogu videti znaci zdravog rasta kome će nova železnica svakako biti od koristi. I dok je pustinja Gobi nekad značila težak rad i smrt, ona danas pokazuje život i napredak.

U predgrađima grada Gansu, u provinciji Jumen, 1.100 turbina proteže se duž 40 kilometara pustinje. Železnicom se prevoze čelik i gvoždje u Jumen i grade se baze za nove industrije - koje će, prema zvaničnim proračunima, ostvariti zaradu od 15 milijardi juana (1,8 milijardi evra) do 2015.

  • Steva-NS

    29.07.2013 05:13
    Sve se menja sem kamenja.Kad smo mi imali vozove,oni su išli peške!Sad mi imamo Vlade,koje "ginu za napaćeni narod",a oni superbrze vozove.Ali,imaćemo i mi,obećao Mrka.Carska se ne poriče!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Putovanja

Svađa na letu ga koštala 20.000 dolara

Britanac koji je zbog svađalačkog ponašanja primorao posadu na letu Junajted erlajnsa da preusmeri sletanje na drugu lokaciju, mora da plati više od 20.000 dolara avio-kompaniji.