Pre odlaska na put, proučite zakon

Potrošači su se u ovoj godini često žalili na usluge turističkih agencija.

Potrošači su se u ovoj godini često žalili na usluge turističkih agencija.

"Politika" je ispitala u Asocijaciji potrošača Srbije na šta bi sve građani trebalo da obrate pažnju i koja su njihova prava i obaveze koje im garantuje Zakon o zaštiti potrošača tokom planiranja putovanja.

APOS najpre savetuje da se svi pre putovanja dobro informišu o svim detaljima i o agenciji preko koje ostvaruju uslugu, kako bi izbegli eventualne neprijatnosti.

Obaveza agencije

Pre nego što zaključi ugovor sa potrošačem, organizator putovanja ili posrednik u prodaji turističkog putovanja mora da obavesti potrošača o svim informacijama u vezi sa putem. Tu se pre svega misli na ukupne troškove putovanja, sa svim dodatnim troškovima i taksama, načinu plaćanja, odredištu, prevozu, datumima, smeštaju i slično.

O ovome je organizator dužan da na jasan i razumljiv način obavesti potrošača istom veličinom slova kao u ugovoru. U slučaju zaključenja ugovora o turističkom putovanju, ovi podaci postaju njegov sastavni deo, obavezuju organizatora i ne mogu se menjati, osim ako ugovorne strane izričito ugovore drugačije ili ako promene nastanu iz opravdanih razloga.

Ugovor

Ugovor o turističkom putovanju mora da sadrži: posebne zahteve potrošača koji su prihvaćeni od strane organizatora putovanja, uslove i rok za rešavanje reklamacije, poslovno ime i adresu organizatora putovanja, potrošača i osiguravača, uslove pod kojima potrošač ima pravo da odustane od ugovora.

Ukoliko je pre početka putovanja organizator prinuđen da izmeni neke bitne odredbe ugovora, to mora odmah da saopšti potrošaču, a on može da prihvati ove izmene ili da raskine ugovor o putovanju. U svakom slučaju, on bez odlaganja svoju odluku treba da saopšti organizatoru putovanja. Ukoliko potrošač u gorepomenutom slučaju ne prihvati predložene izmene i odluči da raskine ugovor, organizator ili posrednik je dužan da mu vrati novac u punom iznosu.

Ukoliko odustajete od putovanja

Potrošač može pre otpočinjanja turističkog putovanja odustati od ugovora, potpuno ili delimično. Ukoliko potrošač, pre početka putovanja blagovremeno odustane od ugovora (primereni rok koji se određuje s obzirom na vrstu turističkog putovanja), organizator ima pravo isključivo na naknadu nastalih administrativnih troškova. U slučaju neblagovremenog odustanka od ugovora, organizator može od potrošača zahtevati naknadu u određenom procentu ugovorene cene koji se utvrđuje srazmerno periodu preostalom do otpočinjanja turističkog putovanja i koji mora biti ekonomski opravdan.

Ako potrošač odustane od ugovora zbog okolnosti koje nije mogao izbeći ili otkloniti i koje bi da su postojale u vreme zaključenja ugovora predstavljale opravdan razlog da ne zaključi ugovor, kao i u slučaju ako potrošač, organizator odnosno posrednik obezbedi odgovarajuću zamenu, organizator ima pravo isključivo na naknadu stvarnih troškova.

U slučaju raskida ili neizvršenja ugovora

Ako pre ugovorenog datuma putovanja potrošač raskine ugovor po osnovu izmena ugovora od organizatora, potrošač ima pravo izbora:

– da prihvati zamenu ugovorenog putovanja drugim, istog ili boljeg kvaliteta, i plati razliku u ceni;
– da prihvati zamenu ugovorenog putovanja drugim, slabijeg kvaliteta, i naknadu za razliku u ceni;
– da zahteva povraćaj uplaćenih sredstava po osnovu ugovora o turističkom putovanju.

Odgovornost organizatora putovanja

Organizator je dužan da potrošaču pruži turističko putovanje na način koji je ugovoren i u skladu sa predugovornim obaveštenjem.

Organizator odgovara za ugovorene usluge i ako posle otpočinjanja turističkog putovanja utvrdi da potrošaču nisu pružene, odnosno da neće biti u mogućnosti da potrošaču pruži usluge saobrazne ugovoru, dužan je da ponudi potrošaču druge odgovarajuće usluge do okončanja turističkog putovanja bez dodatnih troškova, kao i da isplati eventualnu razliku u ceni između ugovorenih i pruženih usluga. Ukoliko to nije moguće onda je dužan da potrošaču nadoknadi troškove koji su posledica izmena.

Reklamacija potrošača

Potrošač je dužan da organizatora, lokalnog predstavnika organizatora ili lokalnu agenciju na koju je organizator ili posrednik uputio potrošača za slučaj potrebe pružanja određene pomoći, u pisanoj formi, na papiru ili na drugi odgovarajući način, obavesti o nedostacima izvršenih usluga, najkasnije u roku od mesec dana od dana utvrđivanja nedostataka. Ako potrošač propusti da blagovremeno obavesti organizatora o nedostacima pruženih usluga ne može zahtevati umanjenje cene.

  • 03.01.2015 01:10
    zdenka
    U slucaju da se na predvidjeno putovanje ne krene zbog kvara na autobusu i nemogucnosti agencije da obezbedi drugi autobus (a da putnici pritom cekaju duze od 10 h), da li je moguce da putnik odustane i da dobije celokupan iznos novca natrag?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Putovanja