"Sedelački" način života povećava šanse za moždani udar čak četiri puta
Dok sedimo veliki mišići se opuštaju, pa iz krvi ne uzimaju dovoljno glukoze, a taj višak glukoze stvara niz negativnih posledica u telu, počevši od oštećenja krvnih sudova, pa do vitalnih organa.
Foto: Pixabay
Tako tvrdi i neurolog i direktorika odeljenja za moždani udar u klinici Mejo doktorica Kara Sands koja ističe da postoji niz stvari koje svi možemo da uradimo za prevenciju moždanog udara.
Nedavno istraživanje objavljeno u "Journal of the American Heart Association" nedvosmisleno dokazuje da je zdravlje mozga povezano i sa kretanjem.
Ispitujući faktore rizika moždanog udara doktori su otkrili da previše sedenja može da prouzrokuje velike probleme s mozgom.
Iako su već ranija istraživanja pokazala da fizička aktivnost kod žena i kod muškaraca uveliko smanjuje rizik od moždanog udara, ova novija studija, u kojoj je učestvovalo 143.180 zdravih ljudi bez istorije moždanog udara, dijabetesa ili karcinoma, uporedila je vreme sedenja i vreme telesne aktivnosti sa učestalošću moždanih udara.
"Nije važno samo koliko kilometara pretrčite, da li idete u teretanu ili na pilates. Morate da budete svesni i koliko vremena u toku dana provedete sedeći za radnim stolom, u školi ili na poslu", rekla je dr Sands.
U studiji se pokazalo da su najmanje fizički aktivni pojedinci, a koji su uz neaktivnost dnevno i sedeli osam ili više sati, imali čak četiri puta veće šanse za moždani udar.
Iznenađujuće je to što su svi ispitanici bili mlađi od 60 godina, pa dr Sands kaže da se nada da će rezultati više mladih ljudi navesti da obrate pažnju na rizik od moždanog udara.
"Jedan od deset moždanih udara dogodi se u mladoj odrasloj dobi", objasnila je za doktorka za "Well And Good", i dodala da bi svi prvenstveno trebalo da budu iskreni prema sebi o tome koliko vremena provede sedeći ili ležeći na kauču.
Sa sedenjem nije povezan samo rizik od moždanog udara.
Prema Američkom udruženju za dijabetes, duže sedenje povećava rizik od problema povezanih sa metabolički sindrom, poput visokog šećera i povišenog krvnog pritiska i holesterola, prenose Vijesti.hr.
Zašto je sedenje toliko opasno?
Iako pravi razlog još nije poznat, jedno od zastupljenijih objašnjenja je da nam se dok sedimo opuštaju veliki mišići, pa iz krvi ne uzimaju dovoljno glukoze.
Taj višak glukoze stvara niz negativnih posledica u telu, počevši od oštećenja krvnih sudova, pa do vitalnih organa.
Sedenje naravno nije, ističe dr Sands, jedini faktor rizika kada je u pitanju moždani udar i svi bi trebalo da razmotre i druge potencijalne faktore, poput porodične anamneze, životne dobi (rizik se povećava kako starite) ili pola (rizik je veći za žene), ali i one faktore koji mogu da se kontrolišu, poput pušenja, načina života, ishrane i fizičke aktivnosti.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Kod komarca u Beogradu otkriven virus Zapadnog Nila
13.08.2026.•
1
Kod jednog komarca ulovljenog na teritoriji beogradske opštine Čukarica, detektovano je prisustvo genoma virusa Zapadnog Nila.
Epidemija ebole u Kongu na putu da postane najsmrtonosnija do sada
13.08.2026.•
0
Trenutna epidemija Ebole u Kongu je na putu da postane najsmrtonosnija u istoriji praćenja ove bolesti, nakon što je među 28.000 zabeleženih slučajeva odnela 11.000 ljudskih žrtava.
Umor posle godišnjeg odmora: Da li promena ritma i ishrane može imati veze sa jodom?
13.08.2026.•
0
Vratili ste se sa odmora, a umesto da se osećate odmorno, teško ustajete, pospani ste i teže se koncentrišete.
Jedan šećer možda pomaže ćelijama raka da se odvoje i šire
11.08.2026.•
4
Hemoterapija je osmišljena da uništi ćelije raka, ali neke od njih ipak prežive tako što ulaze u stanje poznato kao ćelijsko starenje ili senescencija.
Uprava za hranu i lekove SAD predlaže novu proveru aditiva i sastojaka u hrani
10.08.2026.•
0
Uprava za hranu i lekove SAD (FDA) predložila je danas promenu pravila prema kojoj bi proizvođači hrane morali da obaveste FDA pre nego što uvedu nove sastojke i aditive u svoje proizvode.
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
2
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
1
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Razvijen AI alat za predviđanje recidiva raka debelog creva
30.07.2026.•
0
Istraživači australijskog Univerziteta La Trob razvili su alat zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji može da predvidi rizik od recidiva raka debelog creva kod pacijenata sa karcinomom drugog stadijuma.
Komentari 1
Mik
Dakle, pola planete je odavno umrlo ili trebalo da umre ako je verovati njenom otkricu.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar