Prelević: Merenje srednje brzine besmisleno i protivustavno; Okanović: To spašava živote

Nekadašnji koministar policije Božo Prelević ocenio je da je novi sistem merenja prosečne brzine vozila između dve naplatne rampe besmislen i protivustavan, dok je za direktora Komiteta za bezbednost saobraćaja Damira Okanovića to, uz radare, dronove, presretače i kamere, dodatna mera da se smanji broj stradalih u saobraćaju.
Povodom jučerašnjeg početka merenja prosečne brzine između naplatnih rampi na autoputu, Prelević je izrazio uverenje da taj sistem u praksi neće moći da funkcioniše.
 
"Taj zakon će povećati korupciju, stvoriti neviđene gužve na naplatnim rampama ali će dovesti do toga da će stranci zbog takvog bezobrazluka (jer nisu informisani) zaobilaziti Srbiju i ići alternativnim putevima", rekao je Prelević.
 
Dodao je da je neprihvatljivo što zakon još nije usvojen, a nadležni najavljuju da će od ponedeljka naplaćivati kazne. Prema njegovim rečima, taj zakon, koji se kosi sa ustavom i zakonima, ne može da prođe nijednu ozbiljnu stručnu raspravu jer je posledica svega onoga "kako mali Perica zamišlja odgovornost".
 
Prelević je ocenio da je mera besmislena, između ostalog zato što ne postoji ni pravi način da se stranci obaveste o novim pravilima, ali ni da se utvrdi ko je i na kom delu puta i koliko prekoračio brzinu.
 
Problem je, dodao je, i to kako će se utvrditi ko je vozio kada postoji više vozača u autobusu, ili kada je reč o rentiranim ili ukradenim vozilima, ali i onima koji elektronskim putem plaćaju putarinu.
 
"U jednom autobusu postoje tri vozača, kako se utvrđuje koji je prekoračio brzinu, da li je vozio 10, 30 ili 50 kilometara brže", rekao je Prelević i podsetio da svaki vozač može da vozi i 100 kilometara brže, a posle toga da sedi i pije kafu, ili da čeka ispred naplatne rampe ukoliko vidi da je stigao ranije.
 
On je ocenio i da će sudije biti zatrpane, jer će im dovoditi i nekoliko hiljada vozača dnevno, da će postojati problem s prevodiocima, neće se znati ni koji je sud nadležan.
 
"Kako ćete strancima, na primer Turcima koji žive u Švedskoj, objasniti da tako nešto što ne postoji nigde u Evropi postoji u Srbiji i da zbog toga mogu biti kažnjeni", rekao je Prelević i dodao da gužve mogu da stimulišu vozače da voze brzo jer znaju da će zahvaljujući njima ostvariti prosečnu brzinu.
 
Okanović: Tolerancija do 125 km/h 
 
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović ponovio je da je krajnji cilj merenja prosečne brzine između napletnih rampi zapravo smanjenje broja stradalih na autoputu, i da je ta odredba zakona koja postoji od 2009. godine dodatna mera uz radare, presretače, dronove, kamere sa radarskim ultrzvukom, kao i ostale načine kojima se kotroliše brzina. 
 
Okanović je naveo da smatra da će postojati i prag tolerancije da vozači ukoliko budu vozili do 125 kilometara na sat ne budu kažnjeni. Prema njegovim rečima, mala tolerancija u odnosu na propisanu brzinu bila bi važna kako vozači ne bi bili usredsređeni na brzinomer.
 
 
Damir Okanović (Foto: N1)
 
Okanović je naveo da se za prekoračenje brzine do 160 na sat izdaje prekršajni nalog, ako se radi o osobi koja nema prebivalište u Srbiji, oduzima mu se privremeno putna isprava dok ne plati kaznu od 3.000, 5.000 ili više hiljada.
 
"Ako se plati u roku od osam dana, kazna je manja za 50 odsto, ako je brzina prekoračena od 161 kilometara na sat pa naviše, stranca vode kod dežurnog prekršajnog sudije, koji u skraćenom postupku postupa i izriče presudu", rekao je Okanović i dodao da se strancima ne mogu izreći kazne zabrane upravljanja vozilom, kao ni oduzimanja poena.
 
Okanović je dodao da je sistem veoma egzaktan jer se zna koliko vremena je potrebno da se stigne od mesta do mesta ako se vozilo kreće prema propisima.
 
Dodao je da bi bilo dobro da se svaki vozač pre polaska u inostranstvo u lokalnom AMSS i autoklubu informiše o pravilima saobraćaja.
  • Anon

    09.09.2017 13:31
    @Pesak
    Eto, uspeli smo da se razumemo :) Jasne su mi mnoge mogucnosti mahinacije i finansijskog iskoriscavanja ovog sistema, ali ipak smatram da mozemo, na duze staze, imati koristi od njega. Iako se slazem da ce ta korist za obicne gradjane da izbledi ako budu kaznjavani za niska prekoracenja, kao vi, vas brat i kum.

    Sto se tice uskladjivanja vremena, mislim da je sasvim dovoljno povezati casovnik na svakoj naplatnoj rampi sa internetom, sto je u danasnje vreme trivijalno. To cak ne mora da bude ni javni (www) internet, dovoljno je da je ceo sistem povezan na istu mrezu (satovi cak ne moraju ni da pokazuju tacno vreme, dovoljno je da pokazuju isto vreme). Iskreno se nadam da su tako nesto i uradili. A duzine puteva je AMSS pre koji mesec premerio izmedju svih naplatnih rampi. Tako su barem objavili u medijima.

    Pozdrav!
  • Pesak

    09.09.2017 00:50
    u nastavku
    Mi imamo neverovatno usporen saobracaj i bespotrebna zagusenja zbog glupo planiranih radova i prislinih kaznjavanja.
    Zbog kazni se ljudi plase, jer nemaju da plate, pa se jedva krecu i time saobracaj cine nesnosnim. A ja se, nazalost, moram kretati usvoje radno vreme i obaviti posao.
    U januaru ove godine sam platio kaznu 3.000 (pa pola za blagovremeno placanje) za 58 km/h na keju, a moje brat pre nedelju, dve za 56 u Bulevaru Evrope, a kum jesenas u Beocinu takodje za 56.
    .
    Svakodnevno smo svedoci bahacenja pojedinaca, kardinalnih gresaka u saobracaju, nepoznavanja propisa, jer se tu treba potruditi da se procesuiraju...radar je laka lova.
    A srednja brzina, jos laksa...nazalost.
  • Pesak

    09.09.2017 00:24
    postovani
    @anon
    Slazem se sa vama, jer ste teoretski elaborirali savrseno i u tom delu ste u pravu. I u jednom uredjenom sistemu bi to moglo besprekorno funkcionisati. Mislim na sistem koji insistira na prevenciji, a ne na kaznjavanju zarad punjenja budzeta (ili necijih dzepova).
    Medjutim, postavlja se pitanje vremenskog sinhronizovanja ulazne i izlazne tacke, sto moze, slozicete se, biti ozbiljan problem.
    Kalibracija uredjaja za merenje vremena i nadleznost nad tim uredjajima je problem, kao i na tacnom merenju udaljenosti izmedju zadatih tacaka i nadleznost nad tim.
    I sledeca stavka-preciznost mernog instrumenta u vozilu, jer svaki proizvodjac daje toleranciju preciznosti.
    Mislim da jedan ozbiljan zakon mora uzeti te stavke u obzir, ako mu je cilj biti pravican i primenjiv.
    Nadalje, poznajem firmu koja sluzbena vozila menja na pumpama i smenjuje vozace. Sta u tom slucaju?
    .
    Smatram da 120, 130 ili 150 nije problem ako neko ko upravlja vozilom ima vestinu i poznaje propise. U suprotnom i 70 je previse.
    No, svestan sam da zakon ne moze praviti takvu razliku, pa ga zato treba optimizovati i dati toleranciju koju sav normalan svet prepoznaje.
    To nas dovodi do sustine i moje reakcije-poenta je u kaznjavanju, na sitno, ali svakodnevno.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija