
Fenomen da u Srbiji "svako proizvodi rakiju na svoj način"
Procenjuje se da ukupna proizvodnja rakije u Srbiji, za tržište i za sopstvene potrebe, iznosi do 55 miliona litara godišnje.

Foto: Pixabay
Od toga je oko 40 miliona litara šljivovice. Godišnje izvezemo rakije za 10,7 miliona evra, ali zato uvezemo viskija za 8,8 miliona evra, piše magazin Biznis i finansije.
Kada je rakiju "Yebiga", napravljenu od šljive na Goču, pre nekoliko godina na američkom tržištu počeo da promoviše Bili Guld, basista grupe "Faith No More", lokalni portali specijalizovani za alkoholna pića su se svojski potrudili da podrobno objasne šta je i kakvo je ovo srpsko piće.
Pored informacija o načinu proizvodnje i ukusu, Amerikanci su mogli da saznaju da nema čoveka u Srbiji koji ne proizvodi rakiju, da Srbi bez rakije nikuda ne idu, pa ni u rat, da je piju i kada se raduju i kada tuguju. Američki novinari su navodili da Srbi rakijom leče sve bolesti i da je zovu "majko", čak i da je rakija "tradicionalni srpski doručak".
Stručnjaci koji su uporno nastojali i konačno uspeli da Unesko uvrsti srpsku šljivovicu na listu nematerijalne kulturne baštine, imaju, očekivano, nešto drugačije viđenje. Ako se umesto nacionalnog zanosa konsultuju dostupne istorijske činjenice, Srbi ne samo da nisu pronalazači šljivovice, već su tokom srednjeg veka daleko više proizvodili vino. Na rakiju su prešli tek sa dolaskom Turaka i to iz ekonomskih razloga jer je mnogo isplativija, što potvrđuje i narodna izreka da "vino traži slugu, a rakija gazdu".
S druge strane, činjenica je da se rakija toliko odomaćila u Srbiji da je njeno pečenje postalo neraskidivi deo tradicije i poseban društveni događaj. Svaki domaćin koji proizvodi rakiju to radi na svoj način i doživljava je kao jedinstven proizvod, koji ima samo on i niko drugi.
Međutim, fenomen da u Srbiji "svako proizvodi rakiju na svoj način", gubi na privlačnosti kada se ona prodaje na tržištu. Sada, kada je zahvaljujući Uneskovoj odluci srpska šljivovica izašla iz anonimnosti i predstavljena svetu kao proizvod koji je značajan za celokupnu svetsku kulturu, struka i registrovani proizvođači se nadaju da će država pokazati više entuzijazma u suzbijanju crnog tržišta, kako bi se konačno uspostavili jedinstveni standardi u proizvodnji.
Trenutno je u zemlji u kojoj "nema ko ne peče rakiju", prema podacima Ministarstva poljoprivrede registrovan samo 931 proizvođač žestokih pića. To je ipak tri puta više u poređenju sa 2016. godinom, kada je počeo da se primenjuje novi Zakon o jakim alkoholnim pićima. Od kada je počela registracija proizvođača, uvećava se i zvanična statistika o proizvodnji žestokih pića, koja je porasla za preko 88 odsto, na 34,3 miliona litara. Od te količine, proizvedeno je 26,1 miliona litara rakija od voća, a preostalo čini proizvodnja vinjaka, travarica, likera, džina i drugog žestokog pića.
U izveštaju se navodi da pored registrovanih proizvođača, rakiju u Srbiji tradicionalno proizvodi i veliki broj pojedinaca za sopstvene potrebe. Procenjuje se da sa tom količinom, ukupna proizvodnja rakije dostiže između 50 i 55 miliona litara, a najveće količine se proizvode u Rasinskom, Šumadijskom i Zlatiborskom kraju.
Od voćnih rakija najzastupljenija je šljivovica. Šljiva se uzgaja na preko 73.000 hektara sa prosečnom proizvodnjom od 437.000 tona godišnje. Oko 70 odsto šljive se preradi za rakiju, što iznosi oko 40 miliona litara šljivovice. Od ostalih voćnih vrsta, kajsije, kruške, dunje i drugih, proizvede se u proseku oko 10 miliona litara, dok se rakije od vina, odnosno vinjaka, prosečno proizvede oko pet miliona litara.
Šljivovica se najviše proizvodi u zapadnoj Srbiji, i to od autohtonih sorti šljive požegače i crvene ranke, a u poslednje vreme i od čačanskih sorti. Voćne rakije, kao što su travarica, nanovača, menta, preovlađuju u istočnoj Srbiji, dok se u Vojvodini sve više proizvode rakije od dunje i kajsije, kao i rakije od grožđa. Poslednjih godina povećava se obim proizvodnje rakije od dunje, kruške, kajsije i maline.
Najviše srpske rakije popije Evropa
Vrednost izvezene rakije raste iz godine u godinu, pa je sa 5,1 miliona evra u 2017. godini porasla na 10,7 miliona evra u 2021. godini. Najveću vrednost u izvozu od 7,8 miliona ostvaruju šljivovica, kruškovača i višnjevača. Rakije sa udelom od 63 odsto ubedljivo preovlađuju u ukupnom izvozu jakih alkoholnih pića, slede vinjak, konjak i ostale rakije od grožđa sa učešćem od preko 12 odsto i vrednošću izvoza od 2,1 miliona evra, dok likeri imaju udeo od šest odsto i u izvozu dostižu vrednost od milion evra.
Izvoz je nastavio da raste i tokom 2022. godine, kada je za prvih devet meseci izvezeno voćnih rakija u vrednosti od 9,8 miliona evra, što je za 30,7 odsto više u odnosu na isti period 2021. godine.
Srbija najviše izveze rakije na tržište EU i to za 6,9 miliona evra, a potom u CEFTA region, gde izvoz dostiže šest miliona evra. Od zemalja EU, šljivovica se najviše izvozi u Nemačku, Hrvatsku i Austriju, a od ostalih zemalja u SAD, Australiju i Švajcarsku. Prošle godine, najveći rast vrednosti izvoza zabeležen je upravo na tržištu Švajcarske, a primetno je veće prisustvo srpskih rakija i na novim tržištima, kao što su Kipar, Azerbejdžan i Malta.
Srbija, ipak, i dalje mnogo više uvozi jakih alkoholnih pića nego što izvozi. Vrednost uvoza iznosi oko 19,9 miliona evra, a najzastupljeniji je viski sa vrednošću od 8,8 miliona evra. Slede vinjak i konjak, zatim likeri, a najmanje se uvoze votka i rum. Preko polovine uvoza žestokih pića potiče iz EU, i to u vrednosti od 10,4 miliona evra.
S kolena na koleno
Unesko je upisao srpsku šljivovicu na Reprezentativnu listu nematerijalnog kulturnog nasleđa čovečanstva 1. decembra 2022. godine sa sledećim obrazloženjem:
"Priprema tradicionalne rakije od šljive – šljivovice, ima više faza koje uključuju porodice i zajednice. Šljive se najčešće gaje na porodičnim gazdinstvima i bere se u jesen. Kuvaju se 20 do 30 dana, a zatim destiluju u ručno rađenim bakarnim posudama da bi se dobila blaga rakija. Drugom destilacijom dobija se jača rakija. Poslednja faza je odležavanje u buretu, najčešće od hrastovine, najmanje godinu dana. U svečanim prilikama i tokom porodičnih slavlja, šljivovica prati zdravice sa željama za zdravlje i blagostanje.
Takođe je važan deo tradicionalne medicine, gde se dodaju lekovito bilje ili voće za dobijanje lekova protiv prehlade i bolova ili antiseptika. Zimi se konzumira kuvana rakija. Praksa se uglavnom prenosi unutar porodica i zajednica, pri čemu mlađi članovi vremenom stiču znanja kroz postepeno uključivanje u različite faze pripreme i upotrebe šljivovice. Žene takođe pridaju veliki značaj prenošenju znanja i veština vezanih za rituale, tradicionalnu medicinu i gastronomiju".
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Hrana i piće
Cena čokolade "divljala" - evo gde je najviše poskupela u Evropi
11.09.2025.•
1
Globalno tržište čokolade suočilo se sa drastičnim rastom cena u protekloj godini, a glavni uzrok nalazi se u lošoj žetvi kakaa u Gani i Obali Slonovače, najvećim svetskim proizvođačima te sirovine, prenosi Euronews.
VIDEO: Hrvatsko selo oborilo Ginisov rekord za najdužu štrudlu - napravili poslasticu dugu tri kilometra
08.09.2025.•
5
Hrvatsko selo Jaškovo kod Ozlja, nedaleko od granice sa Slovenijom, potvrdilo je status svetskog sela štrudle, nakon što je tamo ispečena najduža štrudla na svetu.
Naučnici otkrili ključni sastojak za bolji ukus čokolade - mikrobi
07.09.2025.•
0
Bilo da više volite čokoladu bogatu aromama karamele ili jednostavnije varijante, ovaj slatkiš može imati čitav spektar ukusa.
Način kako seckate beli luk menja njegov ukus
07.09.2025.•
1
Beli luk je neizostavan sastojak u svakoj kuhinji - dodaje dubinu ukusa, ima brojne zdravstvene benefite, a svakom jelu dodaje taj poseban šmek.
Smeju li jaja da se jedu svaki dan?
07.09.2025.•
5
Jaja su omiljena namirnica mnogih, poznata po visokom udelu proteina, vitamina i minerala. Ipak, zbog holesterola često su bila na lošem glasu.
Tužba protiv proizvođača Milke jer je smanjio čokoladu a nije jasno to označio
03.09.2025.•
9
Agencija za zaštitu potrošača u Hamburgu podnela je tužbu protiv američkog prehrambenog giganta Mondelez, proizvođača čokolade Milka, zbog navodno obmanjujuće ambalaže i nelojalne konkurencije.
Testeninu u obliku mašnice bi trebalo izbegavati: Ovo je razlog
31.08.2025.•
1
Svaki špajz uvek je dobro snabdeven različitim vrstama testenine koje mogu poslužiti kao osnova za brzi obrok.
VIDEO Pijete 3 u 1 kafe u kesicama? Evo šta je to zapravo
31.08.2025.•
5
U užurbanom ritmu svakodnevice mnogi posežu za praktičnim rešenjima - naročito kad je reč o kafi.
Objavljena lista najpopularnijih slatkiša na svetu
24.08.2025.•
3
Tiktok, najpopularnija društvena mreža među mlađim generacijama, postao je važan izvor inspiracije za recepte i kuvanje.
Da li ste probali "neprobojnu kafu"? Malo drugačiji način da započnete dan
24.08.2025.•
6
Zamislite da umesto mleka i šećera u jutarnju kafu stavite kašiku putera.
Šta je superhrana: Marketinški trik ili spas u ishrani?
23.08.2025.•
1
Superhrana postaje sve popularnija među potrošačima, ali koliko je taj termin zaista opravdan?
SAD ne odustaju od carina na vino iz EU, francuski vinari razočarani
23.08.2025.•
0
Francuska Federacija izvoznika vina i alkolonih pića (FEVS) izrazila je razočaranje pošto je EU objavila da nije uspela da izdejstvuje izuzeće od carina za taj sektor, za koji će carina biti 15 odsto u SAD.
Cena kafe arabika na dvomesečnom maksimumu zbog lošeg vremena u Brazilu
19.08.2025.•
1
Cena kafe arabika danas je na berzi u Njujorku porasla na dvomesečni maksimum nakon što su hladnije vreme i mrazevi u Brazilu izazvali zabrinutost da će rod najvećeg svetskog proizvođača biti manji od očekivanog.
Italijani tradicionalno ne jedu bolonjeze onako kako mi to danas radimo
18.08.2025.•
3
Za mnoge od nas tanjir testenine (pogotovo bolonjeze) znači brz i konkretan obrok, često čak i jedini koji ćemo pojesti taj dan.
Istraživanja: Ovo je hrana koju generacija Z odbija da jede - deset namirnica preti "izumiranje na meniju"
17.08.2025.•
8
Od odbijanja interakcije sa konobarima do "tihog odustajanja", Generacija Z je već stekla reputaciju zbog svojih, blago rečeno, specifičnih navika.
Znate li kako se pravi pomfrit koji se prodaje u radnjama: Koliko tu uopšte ima krompira?
17.08.2025.•
4
Hrskav, slan, savršeno zlatan - pomfrit je jedno od onih jela koje voli većina ljudi. Jede se uz sve: burgere, ribu, pečeno meso, pohovano meso, a neretko i sam.
Koliko dugo sladoled može da stoji u zamrzivaču: Avaj, ni on ne traje zauvek
17.08.2025.•
1
Sladoled, baš kao i sve druge namirnice, takođe ima rok trajanja.
Picerija dodatno naplatila picu bez paradajza
16.08.2025.•
0
Picerija u Italiji našla se na meti kritika zbog dodatne naplate za izostavljanje sastojka.
FOTO, VIDEO: Napravljen najveći sendvič na svetu - dug 90 metara i težak jednu tonu
14.08.2025.•
4
Na 20. izdanju festivala Feria de la Torta, održanom u glavnom gradu Meksika, postavljen je novi rekord - pripremljen je sendvič dužine 90 metara i težak gotovo tonu.
Jedan sastojak svakom jelu daje "ono nešto" kao da je iz restorana
10.08.2025.•
2
Ponekad vam se čini da ste sve uradili "po pravilima", ali jelu ipak nedostaje ono nešto - dubina ukusa, zaokruženost, ili jednostavno taj restoran-efekat.
Vlada u Bernu šokirana Trampovim carinama na švajcarski sir
07.08.2025.•
4
Švajcarski proizvođači se suočavaju sa ozbiljnom krizom nakon što je američki predsednik Donald Tramp najavio uvođenje carine od 39 odsto na tamošnje sireve, među kojima su i čuveni grijer i ementaler.
Komentari 10
Nemanja
U gorem a češćem slučaju koji većina "ugostitelja" primenjuje, u flašama od Džonija i Belentajna je neki još gori viski, tipa Long John, Winchester i sl.
Kao što ima katastrofa loših rakija ("brlja", "daskovača"...) tako ima i loših viskija, ništa čudno. Od škotskih viskija koji se mogu naći kod nas jedino valjaju Džoni Black Label i Čivas, ostalo je sve kockanje sa ukusom i posledicama. Od američkih (burbona) tu su Four Roses i Jack, a za smešno male pare imaš odličan Canadian Special Old (isto ima ukus na burbon).
Btw, iz iskustva, kad "našteluješ" čulo ukusa na viski, rakija mora biti brutalno dobra da ti se svidi.
Živeli!
Čardaklija
Raznolikost tehnologija nije problem sve dok proizvođač zna šta radi i razume sve faze proizvodnje, što je u praksi najčešće ravno utopiji. Tehnološki postupci od proizvodnje voća u voćnjaku pa sve do flaše su beskrajno zanimjlivi i omogućavaju raznolikost rakija od iste vrste voća. Dokle god proizvođač odgovara pred kupcem za svoj proizvod dotle su te različitosti prednost, nikako mana. Država se uplela u nešto za šta nema dovoljno kapaciteta da uredi, pri tome i ne treba sve da uređuje do tančina jer u toj raznolikosti tehnologija se kriju pravi rakijski biseri.
Živeli!
dule
19.02.2023 • 09:02
I viskija, ko i rakija, ima raznog kvaliteta. Ti si verovatno pio neki loš.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar