Hrana je drugačijeg ukusa ako vas okružuje buka: Evo zašto

Ne postoji ništa gore od večere u restoranu u kom je toliko bučno da morate da vičete kako biste razgovarali sa svojim prijateljem.
Hrana je drugačijeg ukusa ako vas okružuje buka: Evo zašto
Foto: Pixabay
Međutim, ispostavilo se da postoje naučni dokazi da glasni zvukovi ne samo da zaglušuju vaše razgovore - oni takođe mogu uticati na vaš izbor hrane, ali i na to kakvog je hrana ukusa.
 
Pomoću SoundPrinta, aplikacije za pametne telefone koja omogućuje merenje i praćenje nivoa decibela (dB) na javnim mestima, analizirani su podaci prikupljeni 2023. godine koji su se fokusirali na američke restorane, a koji pokazuju da je čak 63 odsto restorana bilo preglasno za razgovor. 
 
SoundPrint kategorizuje nivoe zvuka javnih prostora u četiri kategorije: tiho (ispod 70 dB), umereno (71-75 dB), glasno (76-80 dB) i vrlo glasno (preko 81 dB), što znači da je većina restorana kategorisana kao glasna ili vrlo glasna. Poređenja radi, sve više od 70 dB može biti štetno za ljudski sluh i uzrokovati dugotrajni gubitak sluha.
Buka utiče na to šta i kako jedemo
 
Međutim, to nije jedini problem, jer su istraživači koji su tokom poslednjih nekoliko decenija proučavali uticaj zvuka došli do zaključka da zvuk i buka utiču na to šta i kako jedemo.
 
Istraživanja su pokazala da ljudi piju više u bučnijim okruženjima nego u manje bučnim okruženjima, a kada je u pitanju hrana, glasnija muzika može ljudima odvratiti pažnju od osećaja sitosti i naterati ih da konzumiraju više nego što bi trebalo ili nameravaju da konzumiraju - jer ako već ne mogu da razgovaraju s osobom s kojom su za stolom, onda će više jesti, kaže Qian Janice Wang, vanredna profesorka na Univerzitetu u Kopenhagenu.
Osim toga, glasnija buka u restoranu može rezultirati time da ljudima treba manje vremena da naruče hranu, a to može dovesti do toga da izaberu nezdravije opcije s menija, objasnila je dr Ana Brytek-Matera, profesorka medicinskih i zdravstvenih nauka na Univerzitetu Vroclav u Poljskoj.
 
Buka može uticati i na čulo ukusa
 
Dalja istraživanja pokazala su da ljudi mogu različito da dožive ukuse u zavisnosti od jačine zvuka u pozadini. U jednom eksperimentu ljudi su bili podeljeni u dve grupe - oni u prvoj jeli su tamnu čokoladu i slušali glasnu muziku, dok su oni u drugoj frupi jeli tamnu čokoladu i slušali malo tišu muziku. 
 
Rezultat? Prvoj grupi ljudi čokolada je bila slađa, a drugoj je imala gorak ukus.
 
Ali ni to nije sve. Drugo istraživanje pokazalo je neke druge načine na koje zvuk menja našu percepciju hrane, poput glasnih zvukova koji pojačavaju umami dok smanjuju druge ukuse ili to da vrsta muzike može uticati na to kakvog nam je ukusa vino. 
 
I dok neki ljudi možda ne shvataju kakav uticaj zvuk ima na hranu, neki kuvari itekako obraćaju pažnju na to. Vrhunski restorani već neko vreme kombinuju zvuk s hranom koju poslužuju pa tako, na primer, milanski restoran "Sensorium" ima degustacijski jelovnik i uz svako jelo pušta neku drugu muziku.
Restoran "Fat Duck" u Ujedinjenom Kraljevstvu posluživao je jelo nazvano Zvuk mora, gde je posetiocima bilo posluženo jelo s morskim plodovima zajedno sa školjkom u kojoj se nalaze iPod i slušalice koje reprodukuju zvukove mora. 
 
S druge strane, neki restorani su otišli u drugu krajnost i ne puštaju muziku, već da hrana govori sama za sebe.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Hrana i piće

Cene kafe će nastaviti da rastu

Cene kafe za krajnje potrošače nastaviće da rastu pošto klimatske promene, poremećaji u snabdevanju i novi propisi EU dovode do povećanja troškova za pržionice.