Zelena salata kao zamena za meso? I to je moguće
Konzumiranje mesa se u istraživanjima dosledno pokazuje kao jedna od najgorih stvari koje kao potrošači možemo da činimo po životnu sredinu.
Foto: 021.rs (Ilustracija/AI)
Uprkos tome, ljudi širom sveta i dalje jedu meso zbog ukusa, kulturnih navika ili nutritivnih koristi koje ono može da pruži.
Ali šta ako bi postojao način da se deo ukusa ili proteina iz mesa dobije u biljkama koje rastu u zemlji?
U istraživanju objavljenom u časopisu "Frontiers in Plant Science", naučnici su postigli upravo to - genetski su modifikovali zelenu salatu i duvan tako da proizvode životinjski protein mioglobin.
"Naša studija po prvi put pokazuje da više biljke mogu stabilno da proizvode mioglobin, jedan od ključnih proteina odgovornih za mnoga poželjna svojstva mesa. Ovo je veoma značajno u trenutku kada je potreba za održivim načinima proizvodnje hrane veća nego ikada", rekla je za ScienceAlert glavna autorka Aleksija Grof, istraživačica biljne biotehnologije sa londonskog Imperijal koledža.
U svom istraživanju, Grof i njene kolege koristili su tehniku nazvanu biolistička transformacija, pri kojoj se pomoću takozvanog "genskog pištolja" hloroplasti mladih biljaka zelene salate (Lactuca sativa) i duvana (Nicotiana tabacum) bombarduju optimizovanim verzijama gena za svinjski mioglobin.
Nakon što su potvrdili da je DNK pravilno ubačen, biljke su uzgajene do zrelosti i dale su seme, a testovi su pokazali da je uneseni gen prenet i na njihovo potomstvo.
"Jedno od najvećih iznenađenja bilo je koliko su biljke dobro podnele proizvodnju mioglobina. Iako se mioglobin vezuje za hem, važan molekul koji učestvuje u mnogim aspektima biljnog metabolizma, modifikovane biljke ostale su zdrave, plodne i nisu pokazale značajno narušavanje fotosinteze", rekla je Grof.
Rezultati su pokazali da je ovom tehnikom dobijeno približno 810 miligrama mioglobina po kilogramu suve mase kod zelene salate i 800 miligrama po kilogramu suve mase kod duvana. To je znatno manje od količine mioglobina koja se nalazi u mesu, ali kada se uzmu u obzir ekološke prednosti biljne proizvodnje, priča izgleda drugačije.
"Razlika u akumulaciji mioglobina po jedinici suve mase približno je desetostruka u korist životinjskog mišićnog tkiva u poređenju sa prinosima iz biljaka opisanim u ovom radu. Uprkos tome, uzgoj biljaka je daleko efikasniji u pogledu korišćenja resursa od stočarske proizvodnje. Zbog toga bi mioglobin dobijen iz biljaka mogao da ostvari prinose proteina po hektaru koji bi bili uporedivi ili čak potencijalno veći od onih u stočarstvu, uz znatno manju potrošnju vode i manje emisije gasova sa efektom staklene bašte", navode istraživači.
Istraživači priznaju da su potrebna dodatna istraživanja kako bi se preciznije procenilo koliko bi proizvodnja mioglobina u biljkama mogla da se poredi sa postojećim stočarstvom.
Ako ova tehnika zaživi, naučnici kažu da bi protein mogao da se izdvaja iz listova biljaka i koristi kao sastojak biljnih zamena za meso, ili bi ljudi jednostavno mogli da jedu ili pripremaju genetski modifikovanu zelenu salatu kao svežu namirnicu.
Međutim, postoji još jedan faktor koji bi mogao dodatno da prevagne u korist ovog biljnog pristupa - dalje usavršavanje samog procesa. Na kraju krajeva, metoda opisana u ovom radu predstavlja samo dokaz da je ovakav pristup moguć, a tim kaže da postoji mnogo prostora za povećanje prinosa proteina, ne samo kada je reč o mioglobinu.
"Otkrili smo da se protein pravilno savija, ali da ugradnja hema nije potpuna, što nam daje jasan pravac za unapređenje budućih generacija ovih biljaka. Pošto naši rezultati ukazuju na to da je dostupnost hema ograničavajući faktor, budući rad mogao bi da se usmeri na modifikovanje puta sinteze hema ili drugih aspekata njegovog metabolizma kako bi se povećao udeo potpuno formiranog mioglobina", rekla je Grof za ScienceAlert.
Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu "Frontiers in Plant Science".
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Hrana i piće
Naučnici pokušavaju da naprave čokoladu koja se ne topi na toploti
11.08.2026.•
0
Naučnici u prehrambenoj industriji rade na razvoju čokolada otpornih na toplotu, odnosno čokolada koje mogu da zadrže svoj oblik na temperaturama od 38 do 45 stepeni.
Začin koji se koristi kao zamena za vanilu, a koji je u nekim zemljama zabranjen
11.08.2026.•
0
Tonka se često koristi kao zamena za vanilu jer ima sladak miris koji podseća na ove aromatične mahune.
Poznato gazirano piće menja ukus kako bi se približio mladima
11.08.2026.•
0
Poznato bezalkoholno gazirano piće 7UP, koje je pre skoro jednog veka popularizovalo ukus limuna i limete, trajno menja svoj ukus posle 15 godina kako bi se brend približilo mladima.
Britanski politički problem: Plan za ograničavanje pijenja piva stojeći
09.08.2026.•
2
Predlog za ograničavanje "vertikalnog pijenja" (vertical drinking) što je birokratski eufemizam za ispijanje piva stojeći pretvorio se za jedno opštinsko veće u glavobolju koja je zahvatila i sam vrh britanske vlasti.
Belgija najveći izvoznik piva u EU
08.08.2026.•
0
Belgija je prošle godine izvezla 1,5 milijardi litara piva sa alkoholom i bila je najveći izvoznik u EU, saopštio je Eurostat.
EK potvrdila da Srbija ispunjava standarde u kontroli bezbednosti hrane biljnog porekla
08.08.2026.•
0
Evropska komisija (EK) je potvrdila da je Republika Srbija značajno unapredila sistem službenih kontrola bezbednosti hrane biljnog porekla.
Hiljadu pršuta zaplenjeno u Hrvatskoj, inspektori istražuju poreklo mesa
08.08.2026.•
0
Hrvatski državni inspektori pronašli su ilegalnu pršutanu na području Drniša i zaplenili gotovo hiljadu pršuta, prenosi danas portal "Index.hr".
Hrana u svetu sve skuplja: Toplotni talasi i ratovi guraju cene naviše
07.08.2026.•
1
Cene hrane u svetu su sada najviše za tri i po godine, jer letnji toplotni talasi i ratovi u Ukrajini i na Bliskom istoku povećavaju troškove, piše britanski list Gardijan.
VIDEO Sa špagetama, pržena u ulju: Objavljeno koje su najgore pice na svetu
03.08.2026.•
0
Sajt specijalizovan za hranu Taste Atlas napravio je listu najgorih pica na svetu.
Objavljeno kojih 10 gradova ima najbolju uličnu hranu
03.08.2026.•
8
Kada pomislite na uličnu hranu, verovatno vam na pamet padnu banj mi u Vijetnamu, takosi u Meksiku ili čak pizza al taglio u Italiji.
Italijanski monasi pravili svoju verziju Koka-kole od lišća koke: "Bila sjajna protiv umora i vrlo popularna"
03.08.2026.•
1
Jedan italijanski monah pronašao je dokument u arhivi apoteke drevnog samostana u Firenci u kojem je opisan lekoviti napitak napravljen od bolivijskog lišća koke i kola oraha.
Danas je Međunarodni dan lubenice: Stručnjaci savetuju da se jede sa raženim hlebom i šunkom ili sirom
03.08.2026.•
4
Međunarodni dan lubenice obeležava se 3. avgusta, a kako sadrži oko 92 odsto vode, čini je savršenom za hidrataciju i rashlađivanje tokom vrelih letnjih dana.
VIDEO: Najređu testeninu na svetu ume da pravi samo nekoliko žena, ni Džejmi Oliver je nije savladao
02.08.2026.•
1
Kada se pomene Sardinija, većina će prvo pomisliti na tirkizno more i prelepe plaže.
Studija: Organska proizvodnja jaja dvostruko štetnija za životnu sredinu od klasičnog uzgoja
29.07.2026.•
23
Proizvodnja organskih jaja iz slobodnog uzgoja dvostruko je štetnija po životnu sredinu od proizvodnje jaja od kokošaka koje se drže u kavezima, pokazala je nova britanska studija.
Za savršen domaći pomfrit najvažniji je korak pre pečenja: Mnogi ga preskaču
28.07.2026.•
3
Ako želite pomfrit koji je spolja zlatno hrskav, a iznutra mekan i vazdušast, postoji jedan trik koji profesionalni kuvari koriste decenijama - a mnogi ga kod kuće preskaču.
Puni sastojaka koje ne prepoznajete: Neki popularni proteinski proizvodi mogu da izazovu glavobolju i nadutost
25.07.2026.•
0
Nutricionista upozorava da neke popularne namirnice sa polica supermarketa sadrže aditive koji mogu izazvati glavobolje i nadutost.
Da li perete ove namirnice? Bakterije se mogu preneti i kada se kora ne jede
24.07.2026.•
3
Većina nas bez razmišljanja opere jabuke, paradajz ili zelenu salatu pre nego što ih pojede.
Beli luk i spanać: Zdrav tandem koji vredi češće imati na trpezi
22.07.2026.•
1
Beli luk i spanać spadaju među najzdravije namirnice, a njihova kombinacija može doneti dodatne koristi za organizam.
Vlasnik cenjenog restorana koristio mrave u desertima zbog čega bi mogao da završi u zatvoru
22.07.2026.•
1
Južnokorejski tužioci zatražili su jednogodišnju zatvorsku kaznu za vlasnika restorana sa Mišlenovim zvezdicama koji je optužen da je koristio mrave kao ukras za desert.
Kako ljuta hrana utiče na organizam i zašto neki ljudi ne mogu bez nje?
21.07.2026.•
2
Nekima je dovoljan i prstohvat bibera, dok drugi ne mogu da zamisle obrok bez ljutih papričica. Šta je to što ljutu hranu čini toliko privlačnom?
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar